پایگاه خبری سینما تجربی 22 آبان 1396 ساعت 12:37 http://cinematajrobi.ir/vdcb5ab8.rhb5fpiuur.html -------------------------------------------------- کارگردان مستند «والسی برای تهران» ؛ عنوان : سینمای مستند تاثیرگذارتر از سینمای داستانی است -------------------------------------------------- زینب تبریزی گفت: فضای مستند، بستر مناسب‌تری برای نمایش موضوعات اجتماعی است؛ چرا که باور پذیری آن از سوی مردم چندین برابر فیلم داستانی است. متن : به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما تجربی به نقل از خبرگزاری تسنیم، زینب تبریزی کارگردان مستند سینماییوالسی برای تهران درباره این مستند گفت: والسی برای تهران یک مستند نیمه سینمایی درباره روند زندگی یک نوازنده موسیقی خیابانی در ایران است و در این مستند بخشی از زندگی این نوازنده موسیقی را می بینیم و با زندگی این افراد که راهی جز نوازندگی در خیابان ندارند بیشتر آشنا می شویم. وی درباره علت ساخت این فیلم اظهار کرد: والسی برای تهران در امتداد دغدغه های اجتماعی من بود؛ این بچه ها، افرادی هستند که نمی گویم از سوی اجتماع طرد شده اند، اما سختی های بسیاری را متحمل می شوند تا هنر خودشان را ارائه دهند. بسیاری از این بچه ها بخاطر این که جدی گرفته نمی شوند دست به مهاجرت می زنند. من این مستند را ساختم تا شاید تلنگری باشد بر متولیان موسیقی در کشورمان که کمی به فکر این بچه ها باشند. این کارگردان فیلم های مستند درباره تاثیرگزاری این گونه مستند ها بر مسئولان فرهنگی کشور بیان کرد: فکر می کنم بیشترین تاثیرپذیری این مستند بر روی مردم باشد. نمی دانم آیا مسئولان ما وقت یا تمایلی دارند که فیلم مستند تماشاکنند یا نه. البته می دانم یکسری از مسئولین هم این مستند را دیده اند، اما هیچ اتفاقی برای این بچه ها نیفتاده است. به نظرم گروه هنر و تجربه بستر مناسبی است که مردم به راحتی به تماشای اینگونه مستند ها بنشینند. تبریزی درباره مشکلات ساخت این گونه مستندها گفت: ساخت مستند های شهری، هرنوعی که باشد سخت است؛ به خاطر این که وقتی شما دوربین در دست می گیرید و وارد خیابان می شوید مردم به شما تذکر می دهند که چرا دارید از ما فیلم می گیرید. من در این چندسالی که مستند شهری می سازم بارها با این موضوع رو به رو شدم که مردم فکر می کردند این فیلم را برای بی بی سی می سازیم، به همین خاطر حساسیت بیشتری به کار می بردند. ما برای ساخت این مستند با مشکلاتی مانند برخورد ماموران سد معبر و حراست پاساژ ها رو به رو شدیم، در زمانی که خودم در صحنه حضور داشتم، با استفاده از مجوزی که داشتم، مشکل را برطرف می کردم، اما وقتی نبودم این بچه ها را دستگیر می کردند و می بردند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به فکر این هستید درباره این موضوع فیلمی داستانی بسازید، بیان کرد: نه؛ فکر می کنم فضای مستند، بستر مناسب تری برای بیان این گونه موضوعات است؛ چرا که باور پذیری آن از سوی مردم چندین برابر فیلم داستانی است. من اصلاً علاقه ای به ورود در عرصه سینمای داستانی ندارم.