پایگاه خبری سینما تجربی 18 مهر 1396 ساعت 17:45 http://cinematajrobi.ir/vdcgnx9q.ak9xu4prra.html -------------------------------------------------- در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد: عنوان : واکنش اُرد عطارپور به تغییرات بخش مستند فیلم فجر -------------------------------------------------- اُرد عطارپور تهیه‌کننده و مستندساز سینمای ایران در پی اعلام مقررات جشنواره‌ی فیلم فجر و تغییرات در بخش مستند این رویداد، اظهاراتی را مطرح کرد. متن : به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی، وی در گفت وگویی با ایسنا اظهار داشت: راهیابی تنها دو فیلم مستند به بخش سودای سیمرغ چندان کار موجهی نبوده و سیر طبیعی ندارد و امکان دارد در سال های آینده این بخش به طور کل حذف شود؛ چون این روند که لزوماً باید تعداد مشخصی از مستندها به نمایش درآیند، شکل دستوری و حمایتی دارد. به عقیده من اگر این دو مستند به صورت طبیعی وارد جشنواره شوند، بهتر خواهد بود. او تاکید کرد: فکر نمی کنم پخش دو فیلم مستند در جشنواره ی فجر آن هم به صورتی که تقاضا داشته باشد، دردی را از سینمای مستند درمان کند، زیرا این هیچ امتیازی برای سینمای مستند که به شکل مصنوعی و به صورت دستوری نمایش داده شود، نیست و نباید سهمیه ای برای پخش فیلم های مستند قائل شوند. عطارپور با اشاره به فراخوان این دوره از جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: در فراخوان جشنواره آورده اند که اگر استثنائا این دو فیلم در جشنواره سینماحقیقت هم شرکت کرده داشته باشند، اشکالی ندارد و می تواند به جشنواره راه پیدا کند که این جمله به این معنی است که قاعده این بخش از جشنواره تخریب می شود و برای این بخش استثنائاتی قائل شده اند که من این استثناها را نمی پسندم. امیدوارم بخش سینمای مستند به جشنواره ی فیلم فجر بازگردداین مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه "از نظر تخصیص منابع و نقدینگی به اندازه کافی از سینمای مستند حمایت نمی شود" اظهار کرد: سینمای مستند از صداوسیما و سازمان های دیگر بودجه چندانی برای حمایت دریافت نمی کند، بنابراین امیدوارم بخش سینمای مستند به جشنواره ی فیلم فجر بازگردد. او تصریح کرد: حمایت های دولتی در سینمای مستند بسیار اندک است و هیچگاه به صورت جدی به سینمای مستند نگاه نمی شود و همواره تحت نفوذ سینمای داستانی قرار داشته و هیچ گاه به طور مستقل به آن نگاه نشده است. عطارپور با بیان اینکه بخش مستند در جشنواره فیلم فجر یک نیاز است، گفت: آسیب ها و نقاط درد و رنج جامعه و حتی نقاط مثبت جامعه که قابل افتخار است در این بخش به نمایش درمی آید، بنابراین این بخش می تواند یک آیینه گردانی در جامعه باشد که بخشی از واقعیت و روایت هایی را به طور مستقیم تری به ما نشان دهد. وی با بیان اینکه در جشنواره فجر بخش فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کرد: عده ای بر این باورند که برای سینمای مستند، جشنواره سینماحقیقت در نظر گرفته شده است، بنابراین دیگر لزومی به حضور بخش مستند در جشنواره فجر وجود ندارد! در صورتی که برای فیلم کوتاه هم جشنواره ای به صورت جداگانه برگزار می شود اما آن ها چگونه توانستند در جشنواره فجر حضور داشته باشند؟ او در بخشی از سخنان خود به جشنواره سینماحقیقت که در سه بخش برگزار می شد اشاره کرد و اظهار کرد: امسال این جشنواره در دو بخش قرار است برگزار شود؛ بخش کوتاه مدت و بخش بلندمدت؛ به صورتی که فیلم هایی با مدت زمان کمتر از ۴۵ دقیقه و فیلم هایی با مدت زمان بیشتر از ۴۵ دقیقه در جشنواره حضور دارند که این تصمیم منطقی نیست و به دلیل یک تقسیم بندی اشتباه و نامناسب، مستندهای میان مدت از دایره رقابت خارج می شوند. این مستندساز با اشاره به اینکه این تصمیم باعث محدودتر شدن سینمای مستند می شود، بیان کرد: بی اعتنایی هایی که به سینمای مستند می شود از دلایل اصلی است که باعث شده تا حذف شدن بخش مستند در جشنواره های متعدد تکرار شود. وی با اشاره به سینمای هنر و تجربه که به بخش مستند توجه کرده است، گفت: در سال گذشته فیلم بزم رزم در جشنواره فجر شرکت داشت، فیلمی که به صورت جذاب بخشی از تاریخ موسیقی دوران جنگ ایران را به تصویر می کشد. در واقع ما می توانیم با اکران های محدود برای این سینما فرهنگ سازی کنیم اما زمانی که هیچ یک از ارگان ها حمایتی از این سینما نداشته باشند، اگر پس رفت نداشته باشیم در همین وضعیت قرار داریم. عطارپور با اشاره به نقش تلویزیون در سینمای مستند در پایان بیان کرد: در همه شبکه های تلویزیونی بخش مستند فراموش شده است؛ اگرچه شبکه اختصاصی برای آن در نظر گرفته اند که سال ها قبل به نام شبکه چهار، مستندها در آن شبکه پخش می شد، اما با این وجود در سراسر دنیا اساس برنامه های کنداکتور پخش فیلم ها و برنامه های مستند است. ما در شبکه های خود یک گروه مستند نداریم و این ضعف بسیار بزرگ سینمای ماست.