پایگاه خبری سینما تجربی 24 بهمن 1396 ساعت 14:49 http://cinematajrobi.ir/vdchxqnz.23nimdftt2.html -------------------------------------------------- صبا ندایی؛ عنوان : موسیقی به عنوان یک کاراکتر مستقل لحظه‌ها را تفسیر می‌کند -------------------------------------------------- آهنگساز مستند «بانو قدس ایران»، گفت: شخصیت اصلی فیلم «بانو قدس ایران» داستان زندگی همسر امام خمینی است که موسیقی در این مستند به عنوان یک کاراکتر لحظه ها را تفسیر می کند. متن : به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما تجربی به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز، صبا ندایی درباره تاثیر موسیقی در تولید مستند، اظهار کرد: در حال حاضر مرز میان موسیقی فیلم داستانی و مستند بسیار کمتر از گذشته شده است، بسیاری از فیلم ها به سمت قصه گویی و داستان پردازی می روند به همین دلیل ساخت موسیقی برای این دو نوع فیلم بسیار متفاوت از یکدیگر نیست. وی درباره آهنگسازی مستند بانو قدس ایران، گفت: قرار بود برای این فیلم ۸۱ دقیقه موسیقی ساخته شود و به عنوان یک آهنگساز کار سختی را پیش رو داشتم. این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی بسیاری از صحنه ها را تفسیر می کند، تصریح کرد: لحظه های مهمی در این فیلم وجود داشت که موسیقی آن لحظه ها را برای مخاطبان تفسیر می کرد. ندایی با اشاره به اینکه این مستند روایت زندگی همسر امام خمینی (ره) از دوره نوجوانی ایشان است، افزود: در این فیلم لحظه های مهمی وجود داشت که موسیقی متن را بیان می کرد. بطور مثال در دوره نوجوانی و جوانی خانم از ساز ستار استفاده می کردیم و هنگامی که داستان فیلم جلوتر می رفت، سازهای عود، پیانو و ویلن به موسیقی این مستند اضافه شد. وی به کاراکتر مستقل موسیقی در این مستند اشاره کرد و یادآور شد: موسیقی در لحظه های مختلف فیلم به عنوان کاراکتری مستقل به نوعی روایتگر محسوب می شد. این آهنگساز با اشاره به اینکه در این مستند موسیقی از گفته ها و ناگفته ها سخن می گوید، ادامه داد: آنجاکه سخن باز می ماند، موسیقی آغاز می شود. در مستند بانو قدس ایران گاهی موسیقی تفسیر خودش را داشت و تفاوت میان سنت و مدرنیته را به خوبی نشان می داد. ندایی در ادامه با اشاره به اینکه نوع زندگی و شیوه تفکر همسر امام خمینی(ره) مدرن تر از دوران زندگی ایشان بود، گفت: نوع زندگی و شیوه تفکر خانم در این مستند نشان می داد که ایشان از دوران خودشان مدرن تر بودند به همین دلیل ما فکر کردیم موسیقی را باید به صورت تلفیقی از مدرنیته و سنت نشان دهیم. وی همچنین درباره تم انقلابی در مستند بانو قدس ایران، افزود: موسیقی این مستند تم انقلابی نداشت چرا که مسئله اصلی در این مستند فقط خانم بود و مسائل و شخصیت های دیگر در کنار شخصیت اصلی فیلم قرار می گرفت به همین دلیل توجهی نداشتیم که موسیقی در وقایع مختلف تاریخ احساسات برانگیز باشد.