پایگاه خبری سینما تجربی - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/ Thu, 24 Jan 2019 04:38:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Thu, 24 Jan 2019 04:38:22 GMT 60 قرار نبود حس ترحم مخاطب را تحریک کنیم http://cinematajrobi.ir/vdcizvaz.t1apq2bcct.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از روابط عمومی خانه مهر رضا، فیلم مستند «خانه ای برای تو» با حضور مهدی بخشی مقدم کارگردان و مهدی شامحمدی تهیه کننده اثر عصر ۳۰ دی ماه در خانه مهر رضا نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم که با اجرای نغمه دانش آشتیانی برگزار شد، مهدی شامحمدی تهیه کننده فیلم درباره انتخاب سوژه گفت: دغدغه مرگ سال ها همراه من بود و دلم می‌خواست تجربه آدم هایی را که در مواجهه با مرگ قرار می گیرند به تصویر درآورم.وی ادامه داد: به اعتقاد من مرگ‌آگاهی کیفیت زندگی را بالا می برد و به همین دلیل این ایده را با رفقای مستندسازم در حوزه هنری مطرح کردم و آنها نیز استقبال کردند و گفتند مهدی بخشی مقدم تقریبا چیزی شبیه به این سوژه دارد و وقتی متوجه شدیم دغدغه هایمان هم جهت است پژوهش را آغاز کردیم.این مستندساز با اشاره به اینکه پژوهش این کار خیلی طول کشید، گفت: از سوپروایزرهای بیمارستان های تخصصی خواستیم تا یک نفر را که به سوژه ما نزدیک است معرفی کنند که درنهایت با داوود که جلسه اول شیمی درمانی را گذرانده بود آشنا شدیم.تهیه کننده «خانه ای برای تو» بیان کرد: داوود در سخت ترین شرایط انگیزه داشت و برای ساختن تلاش می کرد و ما هم وقتی او را می دیدیم برای ادامه ساخت فیلم انگیزه مضاعف پیدا می کردیم.شامحمدی درباره صحنه اول فیلم که به مخاطب می گوید سوژه مرده است، توضیح داد: برای اینکه نمی خواستیم تعلیق را روی زنده و مرده بودن داوود بگذاریم. ما نمی خواستیم حس ترحم نسبت به داوود در مخاطب برانگیخته شود و حتی نمی خواستیم با حال خوب و بد داوود مخاطب بالا و پایین شود.شامحمدی درباره شرایط ساخت فیلم های مستند اظهار کرد: شرایط پخش فیلم مستند باید تغییر کند و به اکران عمومی برسیم تا همه مردم فیلم مستند را ببینند. من اکران محدود در گروه هنر و تجربه را قبول ندارم.این مستندساز خطاب به مسئولان بیان کرد: از مسئولان می خواهیم یک ریال به مستند پول ندهند در عوض سالن نمایش اختصاص دهند زیرا با این کار خودش درآمدزایی می کند.وی در پاسخ به نقد یکی از حضار که فیلم را دچار سانتی مانتالیزم دانست، عنوان کرد: این مستند سانتی مانتال نشده است و ما تلاش کردیم مخاطب را درگیر احساسات اشتباه نکنیم. با تمام احترامی که برای همکارانم قائل هستم متاسفانه چیزی که در سینمای مستند باب شده سوءاستفاده از سوژه است ولی ما اصلا به این سمت نرفتیم.در ادامه مهدی بخشی مقدم کارگردان فیلم در مورد روند انتخاب سوژه گفت: ما مستند را بر اساس سوژه نساختیم بلکه یک تم مرکزی داشتیم که درباره آن با مهدی شامحمدی صحبت کرده بودیم و بر اساس این تم مرکزی کاراکترهای مختلف را می دیدیم.بخشی مقدم درباره پایان بندی فعلی فیلم توضیح داد:‌ ما در ابتدا که تکلیف فیلم را مشخص می کنیم از مخاطب می خواهیم که به دنبال زنده بودن داوود نباشد و این تصمیمی بود که در همان اتاق فکر به آن رسیدیم و نمی خواستیم تعلیقی ایجاد کنیم که مخاطب نداند داوود می میرد یا زنده می ماند. برای ما خانه ساختن داوود مهمتر بود و کار بزرگی که او برای همسرش انجام می داد برای ما اعتبار بالاتری داشت.بخشی همچنین گفت: یکی از خوش شانسی هایم در فیلم این بود که با بهترین عوامل کار کردم محمد حدادی فیلمبردار فیلم که مواجه او با پروژه بسیار عجیب بود و همه سفرها با ما همراه بود و بسیار در فیلم تاثیرگذار بود و همچنین عطا مهراد تدوینگر فیلم که ۶ ماه از زندگی اش را پای این فیلم بود. همه عوامل فیلم عاشقانه این فیلم را همراهی کردند.وی به نقدی درباره زیاد بودن دیالوگ های فیلم اینگونه پاسخ داد: شاید یک سری از مخاطبان باهوش فیلم بدون این حجم از دیالوگ هم متوجه شرایط زندگی داوود شوند اما فکر کردیم شاید یک سری از مخاطبان هم متوجه نشوند.کارگردان «خانه ای برای تو» در پایان درباره ایده استفاده از فیلم عروسی در مستند گفت: ایده فیلم عروسی در فیلم توسط پروانه همس داوود داده شد و ما در اتاق فکر مطرح کردیم و دوستان استقبال کردند. ]]> اخبار Wed, 23 Jan 2019 07:22:06 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcizvaz.t1apq2bcct.html جایزه بهترین مستند جشنواره پراگ برای «زنانی با گوشواره‌های باروتی» http://cinematajrobi.ir/vdchv6nz.23nx-dftt2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به پایان رسید که در این بین مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، جایزه بهترین مستند را به خود اختصاص دهد.در این جشنواره مستندهایی همچون «در جستجوی فریده»، «علی آقا» و «دلبند» نیز حضور داشتند.همچنین این فیلم در ادامه حضور بين‌المللی خود، در بيستمين جشنواره one world در پراگ در بخش مسابقه به نمایش در می‌آید.جشنواره one world بزرگترين جشنواره فيلم حقوق بشر در دنيا است که بنیانگذار مجموعه فستيوال‌هاي حقوق بشر است و ٣٣ جشنواره فيلم حقوق بشر در سراسر دنيا را بنيان نهاده است.جشنواره one world نشان ويژه يونسكو براي مشاركت در آموزش صلح و حقوق بشر را در سال ۲۰۰۶ دريافت كرده است.بيسمين دوره اين جشنواره از پنجم تا بيستم مارس ٢٠١٩ (۱۴ تا ۲۹ اسفند) در پراگ و ۳۶ شهر دیگر جمهوری چک، برگزار مي شود.مستند «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» نخستين حضور بين الملل خود را با جشنواره لوكارنو سوييس آغاز كرده و موفق به کسب جایزه اصلی جشنواره «signs du Night» پاریس شده است. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره لایپزیگ، نامزد دریافت جایزه این بخش شده بود.پخش فيلم به عهده مرجان عليزاده ، كمپاني ArtHouse در كانادا است. ]]> اخبار Wed, 23 Jan 2019 06:21:38 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchv6nz.23nx-dftt2.html «انقراض» در «هنرپویا» ادامه دارد http://cinematajrobi.ir/vdcf1cdy.w6dmtagiiw.html به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "سینماتجربی" به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساخت انیمیشن سینمایی «انقراض» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان با سرمایه‌گذاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویا آغاز شده است.گروه هنر پویا که پیش از این انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را ساخته و عرضه کرده است، این‌ بار با مشارکت کانون پرورش فکری، کار ساخت «انقراض» را پیگیری می‌کند.کانون پرورش فکری نیز به عنوان نهادی با سابقه در عرصه تولیدات کودکان و نوجوانان، در این مشارکت به دنبال تقویت بازارهای جانبی مبتنی بر شخصیت‌ها و قهرمان‌های ایرانی در حوزه تولیدات وابسته به پویانمایی است.بر همین اساس با توجه به تجربه‌های پیشین گروه هنر پویا در حوزه تولید و اکران داخلی و خارجی و اعتبار ملی و بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این همکاری به عنوان یک شراکت راهبردی محسوب شده و قرار است دریچه‌های جدیدی در بازارهای پایدار و نو در حوزه پویانمایی و صنایع وابسته ایجاد کند.در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوره جدید فعالیت‌های سینمایی خود، برای اولین بار است که با مشارکت بخش خصوصی و با هدف حمایت و تقویت صنعت انیمیشن کشور، قصد تقویت فرایندهای حرفه‌ای تولید و بازارهای جانبی حوزه پویانمایی را دارد و این پروژه سینمایی گامی در جهت این پویش ملی است. ]]> اخبار Wed, 23 Jan 2019 06:07:15 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcf1cdy.w6dmtagiiw.html کارگاه تامین سرمایه‌جمعی «حامی‌جو» در مرکز گسترش برگزار شد http://cinematajrobi.ir/vdcevv8z.jh8xni9bbj.html به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "سینما تجربی"، کارگاه آموزشی و معرفی روش کراودفاندینگ (تامین سرمایه‌جمعی) با حضور شیما صابری (مدیر حامی‌جو) و زینب تبریزی (مستندساز) روز گذشته -یکم بهمن‌ماه- در سالن سینماحقیقت این مرکز برگزار شد.در این کارگاه که سعید رشتیان، علی شیلاندری، مجید عزیزی و... تعدادی از حاضران آن بودند، شیما صابری گفت: حامی‌جو از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و سخت‌ترین گام در ابتدا فرهنگ‌سازی بود البته هنوز هم این چالش فرهنگی وجود دارد و برخی فکر می‌کنند تهیه بودجه به این روش نوعی گدایی است!وی افزود: کراودفاندینگ زمانی شکل گرفت که یک گروه موسیقی می‌خواستند توری را در برخی کشورها برگزار کنند و هزینه این کار را نداشتند. به این فکر کردند که طرفدارانی دارند و می‌توانند به آن‌ها ایمیل بزنند تا شاید بتوانند هزینه‌ای قبل از اجرا از آن‌ها دریافت کنند. نزدیک به ۶ هزار نفر از طرفداران آن‌ها از این موضوع استقبال کردند و هزینه لازم تامین شد. پس از این اولین پلتفرم کراودفاندینگ به نام کیک استارتر شکل می‌گیرد.صابری با اشاره به انواع مختلف پلتفرم‌های کراودفاندینگ توضیح داد: ۶ مدل کراودفاندینگ در جهان وجود دارد که چهار مدل از آن بسیار معروف هستند و سه مدل از آن‌ها در ایران توسط پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شوند. نخستین مدل روش خیریه‌ای است که در ایران تا جایی که من اطلاع دارم هشت پلتفرم به این شکل فعالیت دارند و یکی از موفق‌ترین فعالیت‌هایشان جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان در کرمانشاه بود.وی ادامه داد: مدل دوم کراودفاندینگ، روش پاداش محور است که دو پلتفرم نیک استارتر و حامی‌جو در ایران بصورت جدی در این زمینه فعالیت دارند. نیک استارتر بیشتر بر پروژه‌های تکنولوژی محور فعالیت می‌کند، البته دسته‌بندی خاصی ندارد اما تاکنون پروژه هنری نداشته است. حامی‌جو از ابتدا بر روش پاداش محور تمرکز کرد چرا که ما دوست داریم فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه انجام دهیم. مردم با روش‌های خیریه‌ای به خوبی آشنا هستند اما با این مدل که در ازای کمکی که انجام می‌دهند بخشی از یک محصول را پیش خرید کرده یا پاداشی مادی یا معنوی دریافت کنند، آشنایی چندانی ندارند. مدیر حامی‌جو با اشاره آماری که از حامیان دریافت شده است، اظهار کرد: علت حمایت افراد از پروژه‌های حامی جو به هیچ وجه دریافت پاداش‌ نبوده و دلیل اصلی‌شان برای کمک، صاحب پروژه و تلاشی که دارد و موضوع پروژه است.وی درباره مدل سوم کراودفاندینگ توضیح داد: پلتفرم‌هایی که براساس سومین مدل تامین سرمایه‌جمعی یعنی روش سهام فعالیت دارند از اردیبهشت ماه در ایران اجازه فعالیت یافته‌اند. در این روش بازگشت سرمایه اهمیت دارد و تمرکز بیشتر روی پروژه‌های استارتاپی است. فردی که از شما حمایت می‌کند در سود و ضرر شما شریک می‌شود، به همین دلیل شما باید طرحی جدی‌تر ارائه دهید که در آن به چگونگی بازگشت سرمایه هم پرداخته باشید.به گفته صابری، حامی‌جو در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با یک پلتفرم مدل سهام است تا پروژه‌هایی که سرمایه موردنظرشان از مبلغی بالاتر است از این طریق سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. حامی‌جو تا به حال شفاف عمل کرده و قوانین آن صرفا قوانین جمهوری اسلامی هستند. مدیر حامی‌جو با تاکید بر این که روش سهام باید شفاف باشد و مشخص باشد چند درصد از سود به فرد حمایت‌کننده اختصاص خواهد یافت.وی پیرامون چهارمین مدل تامین سرمایه‌جمعی گفت: وام دهی روش دیگری است که در جهان پلتفرم‌هایی با این روش به تامین سرمایه می‌پردازند اما در ایران به هیچ وجه امکان فعالیت در این زمینه به دلیل نظام‌های بانکی وجود ندارد. شیما صابری در ادامه تاکید کرد: به زودی روش‌های کراودفاندینگ جایگزین سرمایه‌های دولتی خواهند شد چرا که سرمایه‌های دولتی محدود هستند، اما در روش‌های کراودفاندینگ مردم را که استفاده‌کننده اصلی اثر هستند شریک خواهید کرد و پیش از تولید مخاطب اثر مشخص می‌شود. به این روش از هدر رفت سرمایه جلوگیری خواهد شد چون اگر مردم از پروژه شما حمایت نکنند مشخص می شود این اثر جذابیتی برای مخاطبان نخواهد داشت.وی درباره مزایای کراودفاندینگ تصریح کرد: صفحه‌ای برای معرفی پروژه به شما اختصاص داده می‌شود که این معرفی در فضاهای مجازی بازنشر می‌شود. شما در مدت زمانی که به شما اختصاص یافته پروژه‌تان را به اطرافیان معرفی می‌کنید. در حامی‌جو شما ویدیویی یک دقیقه‌ای را آماده می‌کنید که معرفی اجمالی از شما و پروژه است. این محتوا در مدت کمپین که حدود ۳۰ تا ۹۰ روز است در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر این پروژه به هر دلیلی تولید نشود به عنوان بخشی از رزومه شما در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.تجربه‌ی «زینب تبریزی» از کراودفاندینگ در حامی‌جودر ادامه این کارگاه زینب تبریزی به عنوان صاحب یکی از پروژه‌های موفق حامی‌جو گفت: بودجه‌ای که مرکز گسترش برای ساخت «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» در اختیار من گذاشته بود به نسبت هزینه‌هایی که فیلمبرداری در چهار شهر داشت، کافی نبود. در ۲۴ جلسه فیلمبرداری ۴۵ میلیون تومان هزینه کرده بودم و سرمایه‌ای نداشتم چون مرکز پرداخت بودجه را به بررسی راف‌کات‌های فیلم و پذیرش کیفیت آن موکول کرده بود. فیلمبرداری تمام شد و من باید متریالی برای اسپانسرها آماده می‌کردم. وی افزود: همان زمان کراودفاندینگ کردن را یکی از روش‌های تامین سرمایه می‌دانستم چون هفت سال پیش در پروژه‌ای که فعالیت داشتم با کیک استارتر آشنا شده بودم که تنها هفت کشور را در آن زمان ساپورت می‌کرد. در آن زمان تحقیقاتی در این زمینه انجام دادیم و حدود یک سال زمان برد تا راه‌های موفقیت در این زمینه را بیابیم. در آن زمان پروژه ما در کیک استارتر موفق نشد چون مردم کشور خودمان نمی‌توانستند کمک کنند چون کریدیت‌کارت نداشتند. یک بار دیگر از طریق یک پلتفرم دیگر اقدام کردیم و این بار با وجود مشکلات فراوان موفق شدیم.این مستندساز خاطرنشان کرد: برای مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» حدود ۵ ماه به دنبال سرمایه‌گذار گشتم و با بسیاری از تهیه‌کنندگان صحبت کردم اما سرمایه‌گذاری در این پروژه را نپذیرفتند. در این مدت راف‌کات را به مرکز گسترش نشان دادم و آن‌ها با ادامه کار موافق بودند اما بخشی از بودجه را باید به طریقی دیگر تامین می‌کردم. سال ۹۵ از طریق پروژه مینا کشاورز با حامی‌جو آشنا شده بودم. با شیما صابری صحبت کردم و گفتم هزینه‌ای که مدنظر دارم صد میلیون تومان است. او موافق نبود و می‌گفت بخشی از این مبلغ را باید از طریق پلتفرم‌های خارجی تامین کنم و من معتقد بودم که این گونه پلتفرم‌ها برای ما ایرانی ها مناسب نیستند. در نهایت مبلغ ۳۰ میلیون تومان را تعیین کردیم. ویدیو را ساختم و طرحی نوشتم. با امید بلاغتی که استراتژیست پروژه‌های تبلیغاتی است صحبت کردم و از او خواستم که کنار پروژه باشد. تمام پروژه های موفق کراودفاندینگ توسط تیمی موفق اداره می‌شوند. وی ادامه داد: باید مدت زمان کمپین خیلی زیاد نباشد چون آدم‌ها حمایت از یک پروژه که بازه زمانی طولانی مدتی را به جذب سرمایه اختصاص داده مدام به تعویق می‌اندازند. ریسک کردم و ۳۵ روز را انتخاب کردم و خوشبختانه در روز بیست و نهم مبلغ مورد نظر تامین شد و من این فرصت را داشتم که حمایت بیشتری را جذب کنم.تبریزی با بیان این که برای مخاطبانش در فضای اینستاگرام دائم درباره کراودفاندینگ توضیحاتی می‌داده و در این فضا موفق شده سرمایه مورد نظر خود را جذب کند، گفت: در ابتدای پروژه اعتمادی جلب شد و تا ششمین روز جذب سرمایه به خوبی ادامه داشت اما به ناگاه همه‌چیز متوقف شد و در این بخش من از امید بلاغتی کمک خواستم. او کنار پروژه قرار گرفت و به من کمک کرد که محتواهایی را تولید کنم تا مخاطبان را به سرمایه‌گذاری جذب کنم. وی با تاکید بر این که برندسازی و ایجاد کمپین برای جذب سرمایه گروهی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: هشتاد درصد از آدم‌هایی که در حامی‌جو از پروژه من حمایت کردند هیچ ربطی به فیلم مستند و سینما نداشتند و حتی بسیاری از آن‌ها در تهران زندگی نمی‌کردند. این که از سرتاسر ایران از یک فیلم حمایت مالی شود برای من بسیار ارزشمند بود. ]]> اخبار Tue, 22 Jan 2019 11:10:09 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcevv8z.jh8xni9bbj.html اکران مستندهایی درباره موسیقی در جشنواره موسیقی فجر http://cinematajrobi.ir/vdcd5j0f.yt0sk6a22y.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، مستندهایی با مضمون موسیقی در دو سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ با مشارکت خانه سینما برای علاقمندان به نمایش درمی‌آید.فیلم‌هایی چون «شش قرن و شش سال» اثر مجتبی میرتهماسب، «سمفونی ایرانی» به کارگردانی وحید موساییان و «دو کمانچه» اثر بهمن کیارستمی، «یک موسیقدان فرانسوی» در دربار قاجار اثر مهران پورمندان، «آخرین بخشی» ساخته‌ی فرشاد فداییان و «بزم رزم» اثر وحید حسینی از مستندهای این حوزه هستند که در ایام جشنواره موسیقی اکران خواهد شد. در این بخش همچنین مستندهایی از شهروز توکل، رضا بهرامی‌نژاد، مینا کشاورز و کامران حیدری، مهدی باقری، مهران زینت‌بخش، محمد احسانی، زینب تبریزی، امید هاشملو و فریده صارمی، مصطفی شیری، عطا مهراد و سیاوش جمالی، کتایون جهانگیری، محمدرضا مهیمن، منوچهر مشیری، وحید زارع‌زاده، محسن نظری و مرجان قنبری مهر نمایش داده می‌شود.دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی به عهده ناصر صفاریان (مستندساز) خواهد بود.علاقمندان می‌توانند برای تماشای فیلم‌های مستند از ۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن به خانه سینما در خیابان انقلاب، خیابان بهار، نرسیده به سمیه، خیابان سمنان.، پلاک ٢٩،سالن سیف الله داد مراجعه کنند.ورود عموم برای دیدن فیلم‌های مستند آزاد است. ]]> اخبار Tue, 22 Jan 2019 10:57:29 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcd5j0f.yt0sk6a22y.html رونمایی از پوستر مستند «نت‌های مسی یک رویا» http://cinematajrobi.ir/vdcce4qs.2bq1p8laa2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، با نزدیک شدن به ایام جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر و اکران فیلم‌های مستند حاضر در این جشنواره، پوستر فیلم مستند «نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، رونمایی شد.طراح پوستر این مستند علی باقری است که پیش از این، پوستر «زنانی با گوشواره‌های باروتی» یکی دیگر از آثار فرهمند که چندین حضور موفق بین‌المللی را تجربه کرده، طراحی کرده است.«نت‌های مسی یک رویا» درباره مَلّوک، پسری ۱۰ ساله است که با دوستانش سیم‌های مسی خانه‌های ویران شده در جنگ را برای گذران زندگی جمع می‌کنند و می‌فروشند اما شوق رسیدن به آرزویی کودکانه، گرمای امید را در دل آنها زنده می‌کند و به خرابه‌ها و ویرانه‌ها رنگ و شادی می‌بخشد.عوامل این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی، کارگردان: رضا فرهمند/ تدوین: رضا فرهمند، فاطمه بنیادی/ مجری طرح: سعید صادقی، رضا فرهمند/ صدابردار: حمید احمدی/ صداگذار: حسن مهدوی/ تدوین صدا: شاهین خاکپور/ تصویربردار: مهراد امین، رضا فرهمند/ اصلاح رنگ :سامان وفایی/ طراح پوستر: علی باقری/ پخش بین الملل: مرجان علیزاده/ مدیر تولید: سالم محمد حسین / مترجم صحنه: سالم محمد حسین، فاطمه خاوری/ مترجم: سیف علی/ مترجم انگلیسی: سپیده خلیلی/ روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: محسن دلیلی ]]> اخبار Mon, 21 Jan 2019 08:42:10 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcce4qs.2bq1p8laa2.html انیمیشن «صندلی» به جشنواره «چنای» هند راه یافت http://cinematajrobi.ir/vdcbswb8.rhbfspiuur.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ششمین دوره جشنواره «چنای» که از ۲۷ بهمن تا ۵ اسفند ۹۷ در کشور هند برگزار خواهد شد، فیلم انیمیشن «صندلی» ساخته «محمد فیض‌آبادی» به نمایش درمی‌آید. در این جشنواره فیلم‎‌های کوتاه (زیر ۲۰ دقیقه) داستانی، مستند و انیمیشن روی پرده می‌روند.گفتنی است: انیمیشن ۶ دقیقه‌ای «صندلی» که در ژانر اجتماعی و طنز تولید شده، اشاره به وضعیتی دارد که در آن شاهد رقابت دو آدم بر سر تصاحب صندلی یکدیگر هستیم؛ در حالی که آنها صندلی‌های خود را دارند.عوامل تولید این فیلم انیمیشن عبارتند از: نویسنده، کارگردان، انیماتور و تهیه‌کننده: محمد فیض‌آبادی، دستیار کارگردان: زهره فراهانی، موسیقی: بهنام معیریان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ]]> اخبار Mon, 21 Jan 2019 07:25:35 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcbswb8.rhbfspiuur.html فضای پلکانی در ارتفاعات موضوع یک انیمیشن شد http://cinematajrobi.ir/vdcayan6.49nem15kk4.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیامک واحد درباره‌ی موضوع این فیلم انیمیشن ۸ دقیقه‌ای توضیح داد: نقطه‌ی شروع فیلم فضایی پلکانی در ارتفاعات است و در مرحله‌ی بعد شخصیت در این فضا قرار می‌گیرد.وی تصریح کرد: تولید این انیمیشن را از تیرماه ۹۵ آغاز کردیم و پس از وقفه‌هایی که به دلیل ارائه‌ی پایان‌نامه‌ی دانشگاهم و خدمت سربازی به وجود آمد، سرانجام امسال تولید آن به اتمام رسید.در خلاصه داستان «پلکان» که با تکنیک سل دیجیتال ساخته شده، آمده است: «شمع سوسو زد... بیرون رفتم و سر از پلکان درآوردم.»عوامل تولید این فیلم انیمیشن عبارتند از: نویسنده، انیماتور، کارگردان و تهیه‌کننده: سیامک واحد، صدا: آرمین بهاری، موسیقی: امیرحسین نجفی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. ]]> اخبار Mon, 21 Jan 2019 07:21:23 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcayan6.49nem15kk4.html جایگاه انیمیشن در "فجر" منطقی است http://cinematajrobi.ir/vdcjtoev.uqetizsffu.html به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "سینماتجربی"، سید علی مدنی - کارگردان انیمیشن «شب آفتابی» - که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در ادامه درباره دغدغه‌های انیمیشن‌سازی اینگونه گفت: به نظرم برای انیمیشن سازی اولین نکته، ایجاد یک ثبات مالی نسبی است تا یک راه پیشرفت برقرار باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که گروه‌ها توانایی تولید بیشتر داشته باشند و در حقیقت فرصت این را داشته باشند که تجارب کارهای قبلی خود را در کارهای بعدی‌شان استفاده کنند. چراکه انیمیشن سازی یک پرسه نیمه صنعتی، نیمه هنری است مانند سینما. البته پیچیدگی‌های صنعتی آن بیشتر است و تجربه ما از لحاظ صنعتی کم‌تر است بر همین اساس، به زمان بیشتری نیاز داریم. او با بیان اینکه تعداد و کیفیت انیمیشن‌های تولیدی در سال‌های اخیر افزایش یافته است'' افزود: روال رشد، انیمیشن رشدی تصاعدی را تجربه می‌کند و به همین دلیل امیدواری بیشتری برای آینده را نوید می‌دهد.این کارگردان درباره انیمیشن «شب آفتابی» که یکی از سه انیمیشن برگزیده سی و هفتمین جشنواره فجر است، گفت: «شب آفتابی» در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده که گرایش کودک آن بیشتر است. این انیمیشن را با همکاری خانواده خود ساختم.در خلاصه داستان «شب آفتابی»، که با تکنیک سه بعدی ساخته شده، آمده است: صندوقچه‌ قصه‌گو که عامل آرامش و نظم شهر است توسط شغال‌ها از سرزمین همسایه ربوده می‌شود. خورشید جای ماه را می‌گیرد، شب از میان می رود و نظم شهر به هم می‌ریزد. چند کودک به طور اتفاقی وارد ماجرا می‌شوند...عوامل این اثر عبارتند از کارگردان و تدوینگر: سید علی مدنی، نویسنده: یونس لطفی، تهیه‌کننده: زهرا مشتاق، مجری طرح، مدیر هنری و طراح صحنه: آزاده مدنی، طراح شخصیت و لباس و گرافیست: الهام باجلان، کارگردانی فنی: سید عادل مدنی، موسیقی: آرمین رهبر، مدیر دوبلاژ: اشکان صادقی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: هادی باجلان. ]]> اخبار Mon, 21 Jan 2019 06:39:47 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcjtoev.uqetizsffu.html میترا حجار: «قطار مسیر 60» مستندی آگاهی بخش است http://cinematajrobi.ir/vdcirvaz.t1apw2bcct.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» میترا حجار بازیگر سینما و تلویزیون پس از تماشای مستند در حال اکران «قطار مسیر ۶۰»ضمن مهم دانستن آثار تاریخی در سینما گفت: دیدن مستندهایی مانند «قطار مسیر۶۰» که موضوع آنها پیشینه تاریخی دارد و در واقع بخشی از تاریخ ایران را روایت می‌کند مانند این است که مخاطب در یک مدت زمان کوتاه مقدار قابل توجهی در مورد تاریخ و فرهنگ یک کشور مطالعه کند.وی افزود: این مستند در مورد بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران است و به نظرم اینگونه مستندها می‌تواند برای همه و به خصوص نسل جوان آگاهی بخش باشد.حجار با اشاره به جوان‌هایی که از دهه ۶۰ اطلاعات محدودی دارند، بیان کرد: از آنجایی که مستند «قطار مسیر۶۰» پیشینه تاریخی موسیقی در دهه‌های گذشته را نشان می‌دهد مشاهده آن برای اطلاع پیدا کردن از شرایط هنر موسیقی در دهه‌های گذشته برای کسانی که به موسیقی علاقه‌مند هستند و به ویژه موسیق‌دان‌های نسل جدید بسیار ضروری است.مستند « قطار مسیر۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است.«قطار مسیر ۶۰» مستندی درباره موسیقی ایران در دهه اول انقلاب است و به بیان کارگردان اثر دریچه‌ای باز و بی‌طرفانه، نسبت به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب از دو ‏زاویه‌ی‌ دولت و مردم، تقابل‎ها، تضادها و همراهی‌ها تا رسیدن به فضای باز و ظهور دوباره موسیقی ‏پاپ است. ]]> اخبار Mon, 21 Jan 2019 06:24:06 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcirvaz.t1apw2bcct.html