پایگاه خبری سینما تجربی - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/ Sat, 26 May 2018 20:08:07 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Sat, 26 May 2018 20:08:07 GMT 60 اسکویی رئیس داوران فیلم کوتاه جشنواره کراکوف شد http://cinematajrobi.ir/vdccmxqs.2bq1i8laa2.html به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی، مهرداد اسکویی مستندساز و تهیه‌کننده ایرانی به عنوان رئیس داوران بخش رقابتی کوتاه جشنواره فیلم «کراکوف» لهستان انتخاب شده و «مایکل بروک» و «لیدیا بیلی» از بریتانیا، «متئو کاریگلیو» از سوئیس و «ماریوز ویلژینسکی» از لهستان دیگر اعضای هیات داوران این بخش را تشکیل می‌دهند.اسکویی با آخرین ساخته‌اش «رویاهای دم صبح» جوایز متعددی از جمله جایزه عفو بین‌المللی از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین،‌ جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» آمریکا به‌ عنوان بهترین مستندساز سال ٢٠١٦، جایزه‌ بزرگ و جایزه بهترین فیلم «الهام‌بخش» از جشنواره «فول فریم» آمریکا را کسب کرد.امسال و در بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم «کراکوف» لهستان، ۱۰ مستند، ۱۳ اثر داستانی و ۱۲ فیلم انیمیشن حضور دارند و فیلم «آرا» ساخته یوسف کارگر به نمایندگی از سینمای ایران در بخش آثار داستانی برای کسب جایزه اژدهای طلایی Silver Dragon بهترین اثر کوتاه جشنواره رقابت می‌کند. برنده این جایزه واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم کوتاه جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.جشنواره فیلم «کراکوف» یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا و ویژه فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن است. پنجاه ‌و هشتمین دوره این جشنواره از تاریخ ۲۷ می تا سوم ژوئن ۲۰۱۸ (۶ تا ۱۳ خرداد ۱۳۹۷) در کشور لهستان برگزار می‌شود.اُرد عطارپور مستندساز برجسته ایرانی با مستند «پرنیان» در سال ۱۳۸۲ موفق به کسب اژدهای طلایی جشنواره کراکوف شده است. کاوه مظاهری هم سال گذشته با فیلم کوتاه داستانی «روتوش» موفق به کسب این جایزه ارزشمند شد. ]]> اخبار Sat, 26 May 2018 11:47:29 GMT http://cinematajrobi.ir/vdccmxqs.2bq1i8laa2.html نمایش و نقد مستند «در جستجوی فریده» در سالن سینماحقیقت http://cinematajrobi.ir/vdcb0gb8.rhbf5piuur.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم مستند از ساعت ۱۷ عصر روز یکشنبه ششم خرداد‌ماه ۹۷ در سالن سینماحقیقت این «مرکز» به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور آزاده موسوی و کوروش عطائی (کارگردانان)، ناصر صفاریان (مسئول نمایش و نشست فیلم‌ها) و مصطفی جلالی‌فخر (منتقد میهمان) مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرد.«در جستجوی فریده» درباره‌ی زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. فریده که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی‌ست از راه دور جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده‌ی واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده‌ی واقعی او هستند، ملاقات کند...این فیلم برنده‌ی چهار جایزه از یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت (جایزه هنر و تجربه، بهترین تدوین، بهترین موسیقی، جایزه ویژه دبیر جشنواره) شده است.عوامل تولید مستند ۸۸ دقیقه‌ای «در جستجوی فریده» عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربیگفتنی است: عموم علاقمندان جهت تماشای فیلم مستند «در جستجوی فریده» و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت ۱۷ عصر یکشنبه (۶ خرداد‌ماه) به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند.شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است. ]]> اخبار Sat, 26 May 2018 06:42:25 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcb0gb8.rhbf5piuur.html «آلفابت» به جشنواره ای در آمریکا می رود http://cinematajrobi.ir/vdcamwn6.49neu15kk4.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، انیمیشن «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی به پانزدهمین دوره جشنواره ساوت ساید (south side) در آمریکا راه پیدا کرد.این جشنواره از ۱۲ تا ۱۶ ژوئن برابر با ۲۲ تا ۲۶ خردادماه در بخش های داستانی، انیمیشن و مستند در پنسیلوانیا برگزار می شود.از نکات ویژه این جشنواره این است که داوران جشنواره به جز یک یا ۲ فیلمساز بقیه از قشرهای مختلف مردم هستند و به فیلم ها رای می دهند.این جشنواره از سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرده است.«آلفابت» زندگی انسان‌هایی را روایت می‌کند که زندگی کردن را فراموش کرده و از آگاهی و حقیقت دور مانده‌اند. به طور کلی این فیلم در مورد مردمانی است که سال‌ها است الفبای زیستن را از یاد برده‌اند، نمی‌بینند، نمی‌شنوند و سخنی بر لب نمی‌سرایند، ولی کلمات بی‌قرار در انتظارند.عوامل ساخت این انیمیشن عبارتند از کارگردان: کیانوش عابدی، انیماتور: فرنوش عابدی، رندر و کامپوزیت: مرتضی نیتی، ویژوآل: حامد پورکرمان، طراح: امیرحسین نوروزی، بک‌گراند: محدثه پیله‌وران، موسیقی: سروش عابدی، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ]]> اخبار Wed, 23 May 2018 11:03:21 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcamwn6.49neu15kk4.html «آدم خانگی» به جشنواره فیلم «لنکستر» انگلیس راه یافت http://cinematajrobi.ir/vdcjxyev.uqet8zsffu.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نهمین دوره جشنواره فیلم لنکستر Lancaster طی روزهای دوم تا سوم تیرماه ۹۷ در شهر «لنکستر» انگلیس برگزار می‌شود و «آدم خانگی» ساخته مرضیه ابرار پایدار، در بخش فیلم‌های انیمیشن این جشنواره روی پرده می‌رود.انیمیشن آدم خانگی، داستان یک مرد فروشنده حیوانات است که در مغازه‌اش به خواب رفته و خود را گرفتار در قفس حیوانات و کابوسی ترسناک می‌بیند. او در پی نجات از حیوانات می‌گریزد، ولی هربار به مانعی برخورد می‌کند...پیش از این اعلام شده بود که این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین شخصیت‌پردازی جشنواره کانتربری Canterbury انگلیس، بهترین فیلم انیمیشن جشنواره «لارگو» سوئیس، بهترین انیمیشن جشنواره بین‌المللی NEZ هند و بهترین فیلم انیمیشن محیط زیستی جشنواره Golden Kuker بلغارستان شده است. «آدم خانگی» در جمع ۱۰ فیلم انیمیشن برتر جشنواره محیط زیست و طبیعت «اینسبرگ» هم قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه از جشنواره جهانی فیلم محیط زیستی «کوالالامپور» مالزی شد. این فیلم در جشنواره‌ بین‌المللی کارتون و انیمیشن سئول SICAF، جشنواره فیلم‌های بسیار کوتاه «سئول» کره‌جنوبی، جشنواره فیلم‌های فانتزی Sick Chick و آریزونا آمریکا، جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «بارسلونا» اسپانیا، جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سینماپلانت» مکزیک، جشنواره کارتون «گاندیا» اسپانیا و جشنواره «تیرانا» آلبانی نیز به نمایش درآمده است. ]]> اخبار Wed, 23 May 2018 07:44:31 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcjxyev.uqet8zsffu.html مراسم تکریم امیر اسفندیاری و معارفه معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد http://cinematajrobi.ir/vdcipuaz.t1apr2bcct.html به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این مراسم اظهار کرد: به سهم خود از خدمات این سال‌های امیر اسفندیاری تقدیر می‌کنم. من سه سال و نیم در این بنیاد افتخار همکاری با امیر اسفندیاری را دارم اما آشنایی ما به اواسط دهه ۷۰ برمی‌گردد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم و خاطرات بسیاری در آن سال‌ها و طی این دو دهه رقم خورده است.وی ادامه داد: از سال ۹۳ که در بنیاد حضور دارم از نزدیک شاهد خدمات و زحمات امیر اسفندیاری بودم و از خدمات وی تکریم می‌کنم. اسفندیاری در کنار سینمای ایران می‌ماند و در قامت مشاور رییس سازمان سینمایی و معاون دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به همراهی خود با سینما ادامه خواهد داد.مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: اسفندیاری سوابق درخشانی در سینمای ایران دارد و تجربه‌های نابی در بخش بین‌الملل سینمای ایران کسب کرده که این تجربیات باید به نوعی ثبت و ضبط شود و اسنادی که قابلیت اهدا به موزه سینمای ایران دارد، به این مجموعه اهدا شود.تابش عنوان کرد: در سینمای ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ زحمات بی‌شائبه‌ای در بخش بین‌الملل کشیده شده و متولی این فعالیت‌ها بخش بین‌الملل فارابی بوده و این تلاش‌ها باید حفظ شود. باید قدردان زحمات اسفندیاری باشیم. او در عین حال که مقرراتی، صریح و رک است اما ما با هم راحت کار کردیم و این صراحت هیچ‌گاه موجب رنجش و کدورت نشد.وی گفت: اسفندیاری پای مسائل ملی در سینما ایستاده و همواره در آوردگاه‌های مهم جهانی سینما برای اعتلای سینمای ایران کوشیده است.مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: یکی از ارزش‌های بنیاد سینمایی فارابی همکارانش در معاونت امور بین‌الملل است؛ بارها به اسفندیاری و فریدزاده گفته‌ام که بخش بین‌الملل به دلیل سوابق تحصیلی و کاری و اجرایی قابل توجه است و اسفندیاری همکاران ارزشمندی داشته و سیاست‌ها توسط این همکاران به سرانجام رسیده و امیدوارم دکتر فریدزاده در تعامل گسترده با همکاران و کارشناسان معاونت بین‌الملل آینده درخشانی را برای سینمای ایران رقم بزند.تابش با اشاره به سوابق معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: رائد فریدزاده دوستی باسابقه و از تبار خانوادگی نجیب و عالم است و سوابق تحصیلی و علمی ارزشمندی داشته و چند سالی عضو شورای پژوهشی بنیاد بوده و سال‌ها با سینمای ایران در رویدادهای جهانی همکاری داشته است.وی ادامه داد: فریدزاده همکاری خوبی با انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد سینمایی فارابی در طی این سال‌ها داشته و امیدوارم با دانش و بینش و تجربه و سعه صدری که این مدیر جوان دارد و همکاری بخش خصوصی و مدیران سینمایی و هنرمندان که نقش ارزشمندی در فعالیت‌های بین‌الملل فارابی دارند در مجموع آینده خوبی برای فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران رقم بخورد.مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در برنامه جامع سینمایی کشور هدف‌گذاری اصلی، یعنی رسیدن به بازارهای جهانی مد نظر قرار گرفته و شورای عالی بین‌الملل ذیل این هدف تعریف شده و فریدزاده دبیر این شورا است و سیدرضا میرکریمی، امیر اسفندیاری و سیدمهدی طباطبایی‌نژاد نیز در جلسات این شورا حضور دارند و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه تعامل با بخش خصوصی و ذی‌نفعان برنامه‌ای نو دراندازیم.تابش عنوان کرد: از تلاش سالیان سال امیر اسفندیاری تشکر می‌کنم و می‌خواهم یار و یاور ما در بنیاد سینمایی فارابی در مقام مشاور رییس سازمان سینمایی و معاون جشنواره جهانی باشد. همچنین از فریدزاده می‌خواهم محورهای ذکر شده در حکم خود را زودتر به مرحله اجرا برساند.در ابتدای این مراسم برخی حاضران درباره امیر اسفندیاری و خدماتی که وی به بخش بین‌الملل سینمای ایران ارائه کرده سخن گفتند؛ حبیب ایل‌بیگی درباره امیر اسفندیاری اظهار کرد: دوست و برادر تعابیری است که درباره وی صدق می‌کند. او همواره ما را به تعقل دعوت می‌کرد.وی یادآور شد: سینمای ایران بخشی از افتخاراتش در دنیا را مدیون امیر اسفندیاری است و معتقدم وی و همکاران معاونت بین‌الملل فارابی زحمات خالصانه و بی‌ریایی را برای سینمای ایران انجام دادند.ایل‌بیگی اظهار امیدواری کرد اسفندیاری کنار سینمای ایران بماند و از تجربیات وی بهره‌های لازم انجام شود؛ چراکه بخشی از سینمای ایران را با امیر اسفندیاری می‌شناسند.رسول صدرعاملی نیز در این مراسم اظهار کرد: ما در کشورهای خارجی رایزنان فرهنگی بسیاری داریم اما هیچ کدام نتوانستند به اندازه ۲۰ سال که امیر اسفندیاری سفیر سینمای ایران در خارج از کشور بود اثرگذار باشند.وی ادامه داد: با امیر اسفندیاری جشنواره‌ها را در نوردیدیم و وی کسی بود که از اول می‌دانست ما در کدام جشنواره، چه شانسی داریم .این کارگردان سینما با اشاره به شرایط خاص کشور در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ عنوان کرد: در این دو دهه که کشور فراز و نشیب‌های زیادی داشت، بخش بین‌الملل جای خطرناکی محسوب می‌شد اما امیر اسفندیاری توانست چهره دو رویی نداشته باشد و نوع معرفی و غیرتی که درباره سینمای ایران داشت مثال زدنی بود. او بیشترین انرژی خود را برای فیلم‌هایی می‌گذاشت که مهجور واقع می‌شدند. امیر اسفندیاری برای اینکه ثابت کند حضورمان چقدر موثر است سختی‌های بسیاری کشید. صدرعاملی تاکید کرد: امروز روزهای خوب سینمای ایران است و فیلمسازان و فضایی که ایجاد شده لذت‌بخش است و گاهی احساس می‌کردم امیر اسفندیاری خیلی تنها است. آمدم که خسته نباشید جانانه‌ای به امیر اسفندیاری بگویم و معتقدم همه آنچه که در طول زمان انجام می‌دهیم می‌ماند.سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، نیز در این مراسم اظهار کرد: امیر اسفندیاری از انقلابی‌های اصیلی است که در حوزه فرهنگ مانده است. امروز ادعای انقلابی‌گری بسیار است و خیلی‌ها که تازه پیدایشان شده می‌آیند که ما و همه را کنترل کنند و امیر اسفندیاری از انقلابی‌های قدیمی است.وی ادامه داد: او ۱۵ روز در کمیته مشترک ضد خراب‌کاری بوده و در همان موضع انقلابی، در بخش بین‌الملل کار کرده و از قدیمی‌ترین‌های عرصه مدیریتی است و باید به نظام دستمریزاد گفت که یک مدیر فرهنگی بیش از ۲۰ سال در مسند خود کار کرده است.دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: اسفندیاری شخصیتی رک دارد و باج نمی‌دهد و برای خود اصولی دارد. او کشور خود را دوست دارد و هنوز موفقیت خیلی از دوستان فیلمسازی که امیر در معرفی آنان در سطح جهان نقش داشته و بعدها به وی بی‌اعتنایی کرده‌اند ذوق و شوق در چشمان امیر ایجاد می‌کند و این سیستم از اسفندیاری کارمند نساخت.میرکریمی ادامه داد: بعد از مدتی ما یاد می‌گیریم برای رضایت بالادستی کار کنیم و یادمان می‌رود کارمان باید منفعت داشته باشد و اول از همه باید خودمان از کارمان رضایت داشته باشیم.وی گفت: خوشحالم که امیر اسفندیاری می‌رود؛ زیرا فرصت بیشتری برای رفاقت با وی پیدا می‌کنم. همچنین خوشحالم نیروی جایگزین وی جوان و با سواد و قابل اعتماد و اعتنا است .این کارگردان سینما عنوان کرد: گنجی همچون امیر اسنفدیاری نیز به رائد فریدزاده مدیر جدید بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی کمک خواهد کرد. آدم‌های بزرگ باید بر مرام خود پافشاری کنند و امیدوارم فریدزاده از فرصت جدید استفاده کند.دکتر مسعود نقاش‌زاده نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: به امیر اسفندیاری خدا قوت می‌گویم؛ وی از قدیمی‌ترین مدیران حوزه سینما است و هرچقدر به یاد دارم وی فعال بوده و در کمتر از یک سال اخیر افتخار همکاری با اسفندیاری را داشتم و دیدم وی و همکارانش مسوولانه با موقعیت بین‌الملل سینمای ایران برخورد کرده و دلسوز بوده‌اند و تیمی کوچک کارهای بسیار بزرگ و گسترده‌ای انجام دادند .وی ادامه داد: به فریدزاده خوش آمد می‌گویم و شاهد تلاش‌های وی از سال ۲۰۱۰ بودم و امیدوارم با استفاده از تجربه امیر اسفندیاری، روزهای خوبی در انتظار بخش بین الملل سینمای ایران باشد.دکتر اکبر عالمی نیز در این مراسم اظهار کرد: سال‌های خیلی دور و در دوران جنگ ایران و عراق برای کاری به هلند رفتم و گذرم به سفارت ایران افتاد و دیدم سفیر زبان بلد نیست؛ نمی‌توانید بدانید چقدر غصه خورم دیدم کنسول نیز زبان بلد نیست و سفارتخانه را مردی هندی که دو زبانه است اداره می‌کند. جاهای دیگر نیز دیدم کسانی که باید با زبان انگلیسی و دیگر زبان‌ها مانوس باشند این توانایی را نداشتند.وی ادامه داد: وقتی فهمیدم دکتر رائد فریدزاده را انتخاب کردند قلبم روشن شد برخلاف حسی که در هلند داشتم. وی تحصیلاتش در کشورهای آلمانی زبان بوده و به زبان انگلیسی مسلط بوده و ریشه در فرهنگ ایران دارد.این استاد سینما عنوان کرد: همه آرزو داریم که سینمای ایران جهانی شود و رگ سهروردی و امیرکبیر را حسادت قطع کرد.عالمی ادامه داد: جهانی شدن سینمای ایران این گونه نیست که وقتی بدانیم کیارستمی در جشنواره کن گُل کرده کاری کنیم که در فرودگاه از دری دیگر خارج شود. جهانی شدن به این معنا نیست که من نوعی به این کارگردان یا افراد موفق حسادت کنم. بزرگترین دعای من این است خداوند حسد را از ذهن هنرمندانی که کوتوله هستند دور کند.وی گفت: از زحمات اسفندیاری به عنوان یک ایرانی تشکر می‌کنم و برای دکتر رائد فریدزاده آرزوی موفقیت دارم و موفقیت او سربلندی ایرانیانی است که دلشان برای این خاک می‌تپد.این استاد دانشگاه گفت: ۵۳ سال است در سینمای ایران هستم و مدیران طراز اولی را دیدم که شایسته نشستن روی صندلی خود نبودند اما این انتصاب حساب شده بوده و به تابش بابت این مهم تبریک می‌گویم.کامیار محسنین از همکاران بین‌الملل نیز در این مراسم افزود: در چنین روزی خیلی دوست ندارم صحبت کنم و بیش از ۲۰ سال امیر بیشتر برادر ما بود تا مدیر.وی ادامه داد: فن مذاکره کردن را از امیر یاد گرفتیم و با امیر روی بسیاری از موضوعات سینمای ایران تعصب داشتیم و دوران لذت بخشی را سپری کردیم و امیر می‌داند ما همیشه کنارش هستیم.مسعود احمدیان، مشاور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم یادآور شد: راجع به امیر اسفندیاری صحبت کردن سخت است؛ سینمای ایران همانند سینمای هند یک امیر خان دارد. ۱۷ سال پیش که به فارابی آمدم امیرخان را دیدم و امیر اسفندیاری فارغ از سوابق مختلف، فردی ارزشمند است.وی ادامه داد: سینمای ایران به دوره قبل از امیر و بعد از امیر تبدیل می‌شود و امیدوارم رائد فریدزاده نیز همین مسیر را طی کند و سینمای ایران مدیون زحمات افرادی همچون امیر اسفندیاری است.سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز گفت: به نمایندگی از همکارانم در مرکز گسترش به امیر اسفندیاری خداقوت می‌گویم. همه معترفیم خاطره جمعی ما از حضور موفق ایران در سطح بین‌الملل که از قله‌های هنر ایران است، مرهون اتفاقات زیادی از جمله زحمات امیر اسفندیاری و همکارانش است و این خاطره هرگز از ذهن و ذائقه‌ی مردم و اهل فرهنگ پاک نمی‌شود.وی ادامه داد: به فریدزاده خیر مقدم می‌گویم و دعا می‌کنم بنیاد سینمایی فارابی برای آینده وی نیز ثمربخش باشد و حضور این مدیر جوان برای سینمای ایران موثر باشد.علیرضا قاسم‌خان، مدیرعامل موزه سینمای ایران نیز گفت: در ابتدا سینمای ایران را کسی نمی‌شناخت و امیر اسفندیاری در شرایطی که دنیا ایران را جنگ طلب می‌خواند وجهی متفاوت از کشورمان را به سینما عرضه کرد و از این نظر سینما و فرهنگ ما مدیون وی است.وی پیشنهاد کرد بخشی اسناد مربوط به بخش بین‌الملل از سوی امیر اسفندیاری و بنیاد سینمایی فارابی در اختیار موزه سینما قرار گیرد.مدیرعامل موزه سینما تاکید کرد: کسی امروز مسئولیت بخش بین‌الملل را برعهده دارد که از دانش و سواد سینمایی وی آموختم. بین سینما و قشرهای دیگر باید رفت و آمد به وجود آید و نیازمند ورود فکرهای جدید از مناظر متفاوت به سینما هستیم و فریدزاده این نگاه را دارد و امیدوارم این نگاه به ما رنگ تازه‌ای بدهد.قاسم‌خان افزود: فریدزاده می‌داند ما در چه شرایطی هستیم و جامعه و سینمای ایران باید واکنش درست خود را نسبت به فشارهای بین‌الملل نشان دهد.دکتر روح الله حسینی، رییس مدرسه ملی سینمای ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: مدت زمان زیادی نیست که امیر اسفندیاری را می‌شناسم. تک تک نکته‌هایی که سیدرضا میرکریمی درباره وی گفت درست است و امیر اسفندیاری شما امروز برنده از این زمین خارج می‌شوید.وی ادامه داد: خوشحالم فریدزاده را در این سمت می‌بینم و خیلی کم پیش می‌آید آدمی در مسندی که باید تکیه بزند حضور داشته باشد. رائد فریدزاده دنیا را خوب می‌شناسد و به دو زبان مسلط است و باید منتظر باشیم که فیلسوف سینمای ایران درباره سینما چه خواهد کرد.محمد اطبایی، از پخش کنندگان مستقل سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: همه ما اهل بنیاد سینمایی فارابی هستیم. دوران خوبی بود و در این سال‌ها اگر سرسخت‌ترین سیاست‌های امیر و وحید بودند اما منتقدشان بودم امروز به احترام امیر و حضورش آمدم و وی تصویر خوبی از سینمای ایران در عرصه بین‌المللی ارائه داد.وی یادآور شد: آرزو و نفرینی که برای امیر داشتم را باز می‌گویم که به بخش خصوصی بیایید.امیر اسفندیاری معاون سابق بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم اظهار کرد: از لطف دوستانم سپاسگزارم؛ خدا را شاکرم در طول این سال‌ها برای سینمای ایران در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین بخش سینمای ایران فعالیت کردم و از آقایان بهشتی و شجاع نوری که مرا به بنیاد سینمایی فارابی دعوت کردند، تشکر می‌کنم.وی یادآور شد: قبل از اینکه به فارابی بیاییم به دنبال پروژه بین‌المللی باراکا بودم و شجاع‌نوری در همان سال‌ها به من می‌گفت چگونه جرات کردی این پروژه را قبول کنی؟ ضوابط اداری را نمی‌دانستم اما بهشتی با مدیریت بسیار خوب و بی تکلف خود به من کمک کرد و به خودم اجازه می‌دادم از وی کمک بگیرم.معاون سابق بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه در همه فضاهای بنیاد سینمایی فارابی همدلی و بی تکلفی وجذابیت هایی وجود داشت اظهار کرد: به بنیاد آمدم و از آن زمان تاکنون در خدمت مدیران عامل مختلفی از جمله آقایان بهشتی و تابش بودم و به خاطر اعتماد و اطمینانشان از آنان تشکر می‌کنم.اسفندیاری تاکید کرد: بسیاری از این عزیزان برای حفظ برند جهانی بنیاد سینمایی فارابی سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کردند. از محمدحسن پزشک که سکان بین‌الملل فارابی را به من سپرد و همه هنرمندان که موجب دلگرمی من در پیگیری امور بین‌الملل بودند کمال تشکر را دارم.وی عنوان کرد: در ادوار مختلف به لحاظ سیاسی نیز معضلاتی برای حضور بین‌المللی پیش می‌آمد و مدیرانی نیز بودند که علاقه‌ای به حضور بین‌الملل سینمای ایران نداشتند. از همکارانم تشکر می‌کنم که در این مسیر دشوار مرا همراهی کردند. تعهد و مسئولیت پذیری آنان باعث شد اتفاقات خوبی برای سینمای ایران رخ بدهد.معاون سابق بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: خوشحالم رائد فریدزاده این مسئولیت را برعهده می‌گیرد و مطمئن هستم تلاش خود را برای ارتقای جایگاه بین‌الملل سینمای ایران به کار می‌بندند و همه باید به وی کمک کنیم.اسفندیاری همچنین ضمن ادای احترام به آقایان زاهدی و سعید صالح، از همکاران فقید بنیاد سینمایی فارابی، یاد آنان را گرامی داشت.دکتر رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، نیز در این مراسم اظهار کرد: هرچه درباره امیر اسفندیاری بگوییم کم گفتیم. امیر اسفندیاری سخاوتمندانه به همه محبت می‌کند و وی حب عمیقی به وطن دارد.وی ادامه داد: تنها هنر من این است که میراث گران‌ بهایی را که امیر اسفندیاری و همکارانش با سختی هرچه تمام‌تر فراهم کردند حفظ کنم و این اتفاق بزرگی خواهد بود.وی ادامه داد: باید از اسفندیاری بابت کارهای بزرگی که انجام داد و کارهایی که انجام نداد و ایستاد تقدیر کرد.معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در حوزه بین‌الملل، در معرض سوتفاهم‌های مختلف قرار داریم و باید همیشه برای اثبات کاری که فرهنگی است جنگید و در این میانه، فرهنگ و هنر است که به فراموشی سپرده می‌شود.فریدزاده توضیح داد: وقتی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شرایط را تشریح کرد دیدم وظیفه است که این میراث که با زحمت بسیار به دست آمده حفظ شود و دستخوش اماج طوفان ها نشود و قبول کردم در خدمت دوستان باشم.وی گفت: اگر حمایت شخص امیر اسفندیاری و دوستان نباشد امکان و توان ادامه این مسیر را ندارم و دلگرم به توانایی عزیزان حاضر در بنیاد سینمایی فارابی هستم.سیدرضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی)، سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا قاسم‌خان (مدیرعامل موزه سینمای ایران)، دکتر روح‌الله حسینی (مدیرعامل مدرسه ملی سینما)، حبیب ایل‌بیگی (قائم مقام بنیاد)، دکتر مسعود نقاش‌زاده (معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد)، شیرین نادری (مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، مسعود بخشی، محمد اطبایی، مریم نقیبی، چنگیز حسنی، دکتر اکبر عالمی، مدیران و معاونان بنیاد و همکاران بین‌الملل از جمله حاضران در این مراسم بودند. ]]> اخبار Wed, 23 May 2018 07:05:31 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcipuaz.t1apr2bcct.html آثار فیلمسازان ایرانی در جشنواره کودکان «‌زلین» جمهوری چک http://cinematajrobi.ir/vdchivnz.23nxidftt2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از پایگاه خبری فیلم کوتاه، «زلین» که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کودکان و نوجوانان جهان است، در بخش‌های فیلم‌های سینمایی، انیمیشن، مستند و... آثار را به رقابت می‌گذارد.کودکان ساخته مشترک آرش و آرمان ریاحی محصول اتریش در بخش مسابقه مستند اروپایی برای کودکان و نوجوانان حضور دارد و چهل کچل ساخته صادق صادق دقیقی به نمایندگی از ایران به بخش مسابقه فیلم‌های سینمایی برای نوجوانان راه یافت.پنجاه و هشتمین جشنواره جهانی فیلم‌های کودکان و نوجوانان «زلین» ۲۵ می تا ٢ ژوئن در شهر زلین در جنوب شرقی جمهوری چک برگزار می‌شود. ]]> اخبار Tue, 22 May 2018 11:47:30 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchivnz.23nxidftt2.html جایزه ون گوک جشنواره آمستردام به «وطن دار» رسید http://cinematajrobi.ir/vdcgqz9q.ak9wx4prra.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، فیلم مستند کوتاه «وطن دار» به کارگردانی مهتاب سلیمانی برنده جایزه کارگردانی اول از جشنواره آمستردام شد.این جشنواره هر سال جایزه معتبر ون گوک را به بهترین فیلمنامه، کارگردان، بازیگر مرد و زن، هنر، نمایش، عکس، تدوین، انیمیشن، مستند، بلند داستانی، فیلم کوتاه، موزیک ویدیو، فیلم تجربی، کارگردان اول و فیلم دانشجویی اهدا می‌کند.این جشنواره که هر سال در آمستردام برگزار می‌شود از سابقه‌ای ۹ ساله برخوردار است.«وطن‌دار» داستان یک پناهجوی افغانستانی‌ است که ۳۷ سال پیش با شروع جنگ شوروی در کشورش، همراه تنها فرزند خود مجبور به ترک آنجا و مهاجرت به ایران شد.سایر عوامل فیلم عبارتند از محقق و کارگردان: مهتاب سلیمانی، فیلمبردار: مهتاب سلیمانی، صدابردار: مهتاب سلیمانی، صداگذار: انسیه ملکی، تدوینگر: ایمان سعیدحسینی، سایر عوامل: رضا تیموری، بونا الخاص، رضا تاریوردی، تهیه‌کننده: مهتاب سلیمانی ]]> اخبار Tue, 22 May 2018 10:30:08 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcgqz9q.ak9wx4prra.html آخرین روزهای «حافظ و گوته» در شهرک سینمایی غزالی http://cinematajrobi.ir/vdcfxxdy.w6dm0agiiw.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آخرین سکانس‌های «حافظ و گوته» بر مبنای بازسازی بخش‌هایی از زندگی «یوهان ولفگانگ فون گوته» نویسنده، درام‌نویس و شاعر بزرگ آلمانی طراحی شده و «ناصر آقایی» ایفاگر نقش گوته در این سکانس‌ها بود.فیلم مستند بلند «حافظ و گوته» که به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می‌شود، به بررسی بخش‌هایی از زندگینامه شمس‌الدین حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی و یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر و درام‌نویس نامدار آلمانی می‌پردازد. در این فیلم همچنین تاثیرات ادبی حافظ بر برخی از آثار گوته به ویژه دیوان شرقی- غربی و الهام‌پذیری از فرهنگ ایرانی و شرقی در آثار این نویسنده بزرگ جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.فیلمبرداری سکانس‌های خارجی این پروژه در بهار سال گذشته در شهرهای مختلف آلمان از جمله فرانکفورت، وایمار، برلین، هایدلبرگ، لایپزیک، ینا، پلینز، شویتزینگن و... انجام شد و فیلمبرداری بخش‌های داخلی آن نیز در پاییز سال گذشته و بهار ۹۷ در شهرهای شیراز و تهران به سرانجام رسید.این مستند پس از انجام مراحل فنی در پاییز سال جاری آماده اکران خواهد بود و برای اولین نمایش عمومی، به دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه خواهد شد.گفتنی است که عوامل تولید فیلم مستند داستانی «حافظ و گوته» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: فرشاد فرشته‌حکمت، فیلمبردار: حامد فرشته‌حکمت، بازیگران: ناصر آقایی، آرش رحیمی، غزل زنگویی، ناتاشا الکساندرف، لادن کامیاب، فاطمه رزمجو، پانته‌آ پارسا و...، مدیران تولید: امید زنگویی، امید صادقی، طراحان صحنه و لباس: نعیمه فرشته‌حکمت، سیما قاسمی، دستیاران کارگردان: شایان بهنامی، آنوش عزیزی، کورش غنیون، عرفان فرشته‌حکمت، طراحان چهره‌پردازی: حامد بداغی، نعیمه فرشته‌حکمت، مدیران تدارکات: محمد موسوی، بهرام بهرامی، تدوین: مسعود سفلایی، صداگذاری و میکس: رضا دلپاک، آهنگساز: آفتاب درویشی، مدیر هماهنگیهای بین‌المللی: فاطمه فرشته‌حکمت، کارشناسان: دکتر شفیعی کدکنی، دکتر محمود حدادی، عبدالعلی دستغیب، دکتر کاووس حسن‌لی، دکتر موید شیرازی، دکتر کمالی سروستانی، دکتر منصور رستگار فسایی، دکتر اسکندری و...، برنامه‌ریز و مجری طرح: ناهید فرشته‌حکمت، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ]]> اخبار Tue, 22 May 2018 06:06:55 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcfxxdy.w6dm0agiiw.html هفته فیلم ناصر تقوایی در جشنواره دانشجویی «نهال» برگزار می شود http://cinematajrobi.ir/vdcdnz0f.yt0sf6a22y.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، پانزدهمین جشنواره فیلم «نهال» همراه با برگزاری هفته فیلم ناصر تقوایی، ویژه نامه ای درباره او و آثارش منتشر خواهد کرد.این برنامه از پنجم تا نهم خرداد هر روز از ساعت ١٩ تا ٢٢ در دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر، سالن شهیدفلاحت‌پور برپا می‌شود.مراسم هفته فیلم تقوایی ۵ خرداد ماه در حضور جمعی از هنرمندان و منتقدان به صورت رسمی آغاز می شود.در نخستین روز برنامه همراه با اکران فیلم «کاغذ بی خط»، ویژه نامه هفته فیلم معرفی و رونمایی و در ادامه طبق برنامه هر روز پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی آثار نیز برگزار می شود.برنامه اکران روزهای هفته فیلم به شرح زیر است:شنبه ۵ خرداد: فیلم «کاغذ بی خط»یکشنبه ۶ خرداد: فیلم «ناخدا خورشید»دوشنبه ٧ خرداد: فیلم «صادق کرده»سه شنبه ٨ خرداد: فیلم های «رهایی»، «مشهدقالی»، «بادجن» و «کشتی یونانی»چهارشنبه ٩خرداد: فیلم های «اربعین» و «تمرین آخر»شرکت در جلسات هفته فیلم رایگان و حضور عموم آزاد است.این برنامه توسط جشنواره دانشجویی «نهال» با همکاری فیلمخانه ملی ایران برگزار می شود.پانزدهمین دوره از جشنواره «نهال» خرداد و تیر ٩٧ در ۲ بخش بین المللی و ملی برگزار می شود.بهرام رکنی و امیر نباتی طراح پوستر است. ]]> اخبار Mon, 21 May 2018 12:50:02 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcdnz0f.yt0sf6a22y.html فرهاد ورهرام سرنوشت هجیج را در فیلمی مستند روایت می کند http://cinematajrobi.ir/vdcc4xqs.2bq1s8laa2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، فرهاد ورهرام درباره مستند «هجیج» گفت: هجیج از روستاهای قدیمی و مهم اورامانت کرمانشاه است، اولین تک‌نگاری این روستا سال ۱۳۴۰ توسط مرحوم هوشنگ پورکریم تحت عنوان «هجیج» نوشته شد. اوایل دهه ۵۰ بین سال‌های ۵۳ تا ۵۴ هم یک فیلمساز از مرکز کرمانشاه مستند «آن‌ها شش نفر بودند» را درباره این روستا ساخت، فیلم محمدحسین ملک‌زاده نشان‌دهنده این است که هجیج از تمدنی کهن و قدیمی برخوردار بوده است.وی افزود: اوایل سال ۷۰ هم خودم به این روستا سفر کردم و «سرزمین خانه خورشید» را ساختم، مستندی که به سرنوشت «سیروان» رودخانه‌ای که از کنار این روستا عبور می‌کند، می‌پرداخت.این کارگردان پیشکسوت اظهار کرد: متأسفانه سال‌ها پیش به دنبال ساخت سد در این منطقه، نیمی از روستا زیر آب رفت، نام فیلم هم به همین موضوع اشاره دارد، اینکه روستایی که روزی منطقه زیبای کوهستانی بود حالا به «بندر» تبدیل‌شده است.ورهرام در ادامه سخنان خود گفت: «بندر هجیج» بر اساس تک‌نگاری‌های پورکریم، یادداشت‌های خودم و فیلم «آن‌ها شش نفر بودند» ساخته‌ شده است. پس از «سرزمین خانه خورشید» دوباره به این روستا برگشتم تا سرنوشت هجیج از دهه ۴۰ تا امروز را با همه ویژگی‌هایش (خوبی‌ها و بدی‌ها) تصویربرداری کنیم. فیلمبرداری این مستند بیش از یک هفته طول کشید و در آن با چهار نفر از افراد بومی روستا گفت‌وگو کردیم، یکی از این افراد دامداری است که احداث سد موجب شده ارتباطش با ییلاق قطع شود.وی بابیان اینکه روستای هجیج از مدرن‌ترین مراکز صنایع‌دستی ایران است و گلیم و جاجیمش شهرت جهانی دارند، افزود: پس از احداث سد مرکز اصلی صنایع‌دستی این روستا زیر آب رفت، در این مستند با اوستاکاری صحبت کردیم که کسب‌وکارش تحت تأثیر این اتفاق قرارگرفته است. نمی‌شود گفت سدسازی بد است اما برای هر اقدام توسعه‌ای باید برای مردمان بومی سودآور باشد. سدسازی پرهزینه‌ترین و بی‌حساب‌ و کتاب ترین سرمایه‌گذاری‌ها است. نباید این‌طور باشد که در ازای آبی که از مردم بومی گرفته می‌شود، تنها خانه آن‌ها خریداری شود، به امان خدا رها شوند و جوان‌هایش چاره‌ای جز مهاجرت نداشته باشند.به گفته ورهرام این روستای مهم حالا به یک منطقه توریستی تبدیل‌شده با گردشگرانی که حضور بخشی از آن‌ها با زباله‌های پلاستیکی که تولید می‌کنند، کمکی به وضعیت هجیج نکرده است؛ حتی هتل‌هایی که ساخته‌شده‌اند هم به اقتصاد مردم بومی روستا کمک نکرده است.«بندر هجیج» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۹ بازپخش می‌شود. ]]> اخبار Mon, 21 May 2018 12:37:58 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcc4xqs.2bq1s8laa2.html