پایگاه خبری سینما تجربی - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/ Sun, 18 Nov 2018 01:57:25 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Sun, 18 Nov 2018 01:57:25 GMT 60 ثبت‌نام کارگاه‌های پژوهشی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آغاز شد http://cinematajrobi.ir/vdchimnz.23nxqdftt2.html به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عناوین این کارگاه‌های تخصصی که به منظور گسترش دانش سینمای مستند، تقویت توانمندی‌های مستندسازان کشور و ایجاد فرصت برای تعاملات بین‌المللی، طی روزهای ۱۸ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۷ در سالن شماره ۲ پردیس چارسو برگزار می‌شود، به این شرح است: دراماتورژی در سینمای مستند، مستر کلاس فیلمبرداری، صدا و موسیقی در فیلم مستند.جان‌فرانکو پانونه، کلر پیژمان و اریک اشپیتزر مارلین، مدرسان کارگاه‌های پژوهشی این دوره‌ی جشنواره هستند.متقاضیان شرکت در کارگاه‌های تحقیقاتی- پژوهشی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت می‌توانند از امروز (شنبه ۲۶ آبان‌ماه ۹۷) به مدت ده روز، به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir مراجعه کرده و ضمن اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کارگاه‌ها، اقدام به ثبت‌نام اینترنتی نمایند.با توجه به ظرفیت محدود کارگاه‌های پژوهشی سینماحقیقت، افرادی که از شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده روی وب‌سایت جشنواره برخوردار بوده و زودتر ثبت‌نام کرده باشند، در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند.گفتنی است: به کلیه هنرپژوهانی که در تمامی کارگاه‌های سینماحقیقت حضور فعال داشته باشند، "گواهی حضور" داده می‌شود.برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. ]]> اخبار Sat, 17 Nov 2018 09:07:05 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchimnz.23nxqdftt2.html برگزاری همزمان جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در 5 استان کشور http://cinematajrobi.ir/vdcgqn9q.ak9wu4prra.html به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، امسال شهرهای اصفهان، بوشهر، تبریز، ساری و شیراز، میزبان دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خواهند بود تا علاقمندان سینمای مستند در این شهرها، بصورت همزمان تماشاگر آثار منتخبی از جشنواره سینماحقیقت باشند.سالن‌ نمایش فیلم‌های منتخب سینماحقیقت در شهرهای یادشده، به این شرح است: سالن نمایش سوره (اصفهان)، سینمای شهید آوینی (بوشهر)، پردیس سینمایی ستاره‌باران (تبریز)، سالن حوزه هنری مازندران (ساری)، پردیس سینمایی گلستان (شیراز)این آثار در فاصله روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۹۷ که دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پردیس سینمایی «چارسو» شهر تهران برگزار می‌گردد، در استان‌های مذکور به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند. ]]> اخبار Sat, 17 Nov 2018 08:49:52 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcgqn9q.ak9wu4prra.html کوروش عطایی: مخاطب با «فریده» همذات‌پنداری می‌کند http://cinematajrobi.ir/vdcfxtdy.w6dmeagiiw.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، کوروش عطایی یکی از کارگردانان «در جستجوی فریده» درباره کیفیت استقبال مخاطبان از اکران این مستند در گروه «هنر و تجربه» در سه روز ابتدایی به گفت: خوشبختانه این فیلم در سه روز ابتدایی اکران با استقبال خوبی همراه بوده و اکثر بلیت های سینماهایی که اکران داشتند به صورت کامل به فروش رفته است.عطایی که با همراهی آزاده موسوی کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده داشته است درباره دلایل این استقبال افزود: اولین اکران «در جستجوی فریده» در جشنواره «سینما حقیقت» بود که آنجا با استقبال خوبی مواجه شدیم و بعد از آن در جشنواره جهانی فیلم فجر هم شرایط همینطور بود. فیلم در جشنواره سینماحقیقت، جشن خانه سینما و جشن مستندسازان موفق به کسب جایزه شد و به نظرم همه این موفقیت‌ها عاملی بود برای مطرح شدن نام این مستند در میان علاقه‌مندان به سینمای مستند.وی ادامه داد: «در جستجوی فریده» یک مستند شخصیت‌محور است و قصه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای مخاطب جذاب است. مخاطب با روایت آن می‌خندد و گریه می‌کند. این چیزی است که در اکران‌هایی که تا به‌حال داشته‌ایم از طرف مخاطبان مختلف دیده‌ایم.عطایی درباره تاثیر تبلیغات بر اکران این مستند هم یادآور شد: ما تبلیغات گسترده‌ای که شامل بیلبورد و تیزر تلویزیونی و... باشد برای «در جستجوی فریده» نداشتیم و تبلیغاتمان تا به امروز تنها از طریق فضای مجازی بوده است.وی با بیان اینکه این مستند قصه‌ای جهانی دارد، گفت: قصه «در جستجوی فریده» یک قصه انسانی است؛ یعنی جستجویی برای پیدا کردن هویت که چیزی است که مرز نمی‌شناسد و انسان‌ها در همه کشورها می‌توانند با فریده همذات پنداری کنند و مشکل او را که با انجام یک سفر در پی حل آن است، ‌ درک کنند.عطایی در پایان درباره برنامه‌های آینده عرضه این مستند نیز گفت: بعد از نمایش فیلم در «هنروتجربه» برنامه‌ای برای اکران اینترنتی این مستند داریم و بعد از آن هم طبیعتا فیلم را در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌کنیم. درباره پخش بین‌المللی هم صحبت‌هایی شده و منتظر هستیم تا در یک جشنواره معتبر خارجی اولین نمایش را داشته باشیم. ]]> اخبار Sat, 17 Nov 2018 07:37:36 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcfxtdy.w6dmeagiiw.html مهدی باقری: بازار تولید مستندهای حرفه‌ای کساد است http://cinematajrobi.ir/vdcdnk0f.yt0s96a22y.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی باقری مستندساز ضمن اشاره به فعالیت خود در حوزه مستند گفت: بعد از تولید «در جست و جوی خانه خورشید»، ۳ مستند درباره سه روستا در ایران تولید کردم که برای شبکه مستند ساخته شده است.وی بیان کرد: در حال حاضر یک مستند با موضوع دیابت در شهر یزد به تهیه‌کنندگی محسن استادعلی تولید کرده‌ام که این اثر نیز برای شبکه مستند ساخته شده است.کارگردان مستند «اهالی خیابان یک طرفه» بیان کرد: اما مساله این است این آثار بیشتر پروژه‌هایی کوچک با رقم‌های پایین دستمزد است و اکثر مستندسازان برای گذران زندگی این پروژه‌ها را تولید می‌کنند. در واقع می‌توان گفت هیچ تولید درست و قابل توجهی در حوزه مستند وجود ندارد.وی تاکید کرد: شبکه مستند بودجه بسیار محدودی برای تولید دارد و تعداد بسیاری از مستندسازان به دنبال تولید هستند و همین بودجه اندک سبب می‌شود تا بسیاری از مستندسازان بیکار بمانند. البته در کل بودجه تولید مستند حتی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز محدود است و مستندسازان شانس کمتری برای تولید مستندهای بزرگ دارند.باقری گفت: به نظر می‌رسد فضای تولید مستند در کشور آنقدر محدود شده که تولید مستند به ارزان‌ترین پیشنهادها سپرده می‌شود و در چنین شرایطی به مستندسازان حرفه‌ای کار داده نمی‌شود.وی بیان کرد: این اتفاق در زمینه تولید فیلم‌های صنعتی نیز به شکل دیگری رخ داده است و اجازه کار به مستندسازان حرفه‌ای در این زمینه داده نمی‌شود. در حالی که صنایع ایران که زمانی مهد تولید فیلم‌های صنعتی و پیش رو در این عرصه بودند. روابط عمومی نهادهای وابسته به صنایع با خرید دوربین خودشان مستندسازی می‌کنند و البته که خروجی کار آن‌ها مشخص و قابل پیش‌بینی است.وی تاکید کرد: در واقع می‌توان گفت درخواست برای تولید فیلم مستند بسیار کم شده و در چنین شرایطی بهتر است مستندسازان را امیدوار به شرایط موجود نکنند و روند آموزش و تربیت مستندسازان بیشتر را کم کنند.این مستندساز درباره همکاری با شهرداری برای تولید مستندهای شهری توضیح داد: من در شهری زندگی می‌کنم که شهرداری آن دارای بخش‌های مختلفی است که می‌تواند سفارش‌های زیادی در زمینه تولید فیلم مستند داشته باشد اما متاسفانه این سفارش تولیدها به مستندسازانی مانند ما داده نمی‌شود. بودجه تولید مستند را به بازیگران سینما و یا کسانی که رشته تخصصی آن چیز دیگری است آن هم با رقم‌های بالا پیشنهاد می‌دهند.باقری در پایان گفت: به‌عنوان مثال شهرداری تهران برای تولید یک مستند پیشنهاد ۴۰۰ میلیون تومانی به فردی که اصلا مستندساز نبود، داده بود. در این سال‌ها ما این انتظار را از شهرداری داشتیم که حداقل از فیلمسازانی که مستند شهری تولید کرده اند دعوت به همکاری کنند، اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. ]]> اخبار Sat, 17 Nov 2018 07:28:29 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcdnk0f.yt0s96a22y.html برترین های جشنواره پویانمایی رضوی در گلستان معرفی شدند http://cinematajrobi.ir/vdcbzsb8.rhbf0piuur.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، در آیین پایانی دهمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی که روز سه شنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی استان گلستان برگزار شد، با نظر مسعود امامی، فرخ یکدانه، علیرضا کاویان فرد و سعید توکلیان به عنوان داوران مرحله نهایی دهمین جشنواره ملی پویا نمایی رضوی آثار برتر از میان ۳۱ فیلم و ۳۲ فیلمنامه معرفی و دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی بهترین فیلم به وریا نیک منش کارگردان فیلم 'شهر هزار کبوتر' اهدا شد.همچنین با نظر هیات داوران در بخش فیلم، دیپلم افتخار جشنواره و جایزه نقدی ۸۰ میلیون ریالی به مریم هاشم زاده کارگردان فیلم 'قرار' و دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۶۰ میلیون ریالی به عباس عباسی وزین کارگردان فیلم 'رنگین کمان' تعلق گرفت. دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی به ترتیب در بخش بهترین متحرک سازی به رضا مهرانفر کارگردان فیلم 'منوببین'، بهترین طراحی به حسن اسدی کارگردان فیلم 'day out again'، بهترین کارگردانی به ابراهیم ساکتی کارگردان فیلم 'فرصت دوباره' و بهترین جلوه های ویژه تصویری به برزان رستمی کارگردان فیلم 'بالانس' اهدا شد.در بخش فیلمنامه نیز تندیس و دیپلم افتخار جشنواره برای احراز رتبه نخست به همراه ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی به علی عزیزی نویسنده فیلمنامه 'بازگشت'، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی رتبه دوم به محسن باقری دستگردی نویسنده فیلمنامه 'ردپا'، دیپلم افتخار و جایزه ۲۰ میلیون ریالی رتبه سوم به احسان مرادی نویسنده فیلمنامه 'گلهای جنگ را به من بسپار' اهدا و از سوفیا سعادت فر نویسنده فیلمنامه 'قالیچه ناتمام' به عنوان بهترین فیلمنامه خلاق با اهدای تندیس، دیپلم افتخار و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی تقدیر شد.دبیر هنری دهمین جشنواره پویانمایی رضوی نیز در این مراسم گفت: هنر انیمیشن به عنوان صنعت بزرگی که سینما را نیز در بر می‌ گیرد، نیاز به توسعه ساختارهای فنی دارد که شاید در ایران هنوز محقق نشده و لذا نمی ‌توان انتظار بالایی از پویانمایی در کشور داشت.محمد ظریف افزود: برگزاری جشنواره‌ ها بستر بسیار مناسبی است که با وجود کاستی‌ ها، هنرمندان در شاخه ‌های مختلف وارد شوند و خود را به صنعت انیمیشن معرفی کنند.وی ادامه داد: واگذاری میزبانی چنین برنامه هایی با گستره ملی به شهرستان ها مزیتی برای توسعه فرهنگ، معارف اسلامی، ایجاد مراکز آموزشی و معرفی استعدادهاست.به گفته ظریف، ارتقای فعالیت در صنعت پویانمایی، شناسایی متخصصان این حوزه و انتخاب موضوعات متنوع با استناد به روایات و داستان های جذاب زایران امام رضا(ع) با هدف کیفی بخشی به تولید فیلم ها از مهمترین اهداف این جشنواره است.وی اظهار داشت: نباید جشنواره پویانمایی به سمت عمومی شدن برود چرا که جشنواره خاص خوب است که ویژگی ‌های خود را حفظ کند تا منجر به خلاقیت بیشتر میان هنرمندان آن بخش شود.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این مراسم با قدردانی از فعالان حوزه پویانمایی گفت: پویانمایی هنر جدیدی است که می توان با آن بهتر از گذشته به تصویرگری بخش های فردی و اجتماعی زندگی امام رضا(ع) پرداخت.عادله کشمیری افزود: تلاش داریم دبیرخانه دائمی جشنواره ملی پویانمایی رضوی در استان گلستان فعال شود. وی احادیث، داستان ها و پیام های آموزشی در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و جایگاه ویژه علم و اخلاق امام رضا (ع) در کنار موضوعات اقتصاد مقاومتی، نماز و نیایش، صرفه جویی، خانواده، کار و تلاش، عفاف و حجاب، سلامت و تندرستی و سبک زندگی اسلامی برگرفته از سیره رضوی را از مهمترین محورهای این جشنواره عنوان کرد.وی با اشاره به استقبال هنرمندان سراسر کشور از جشنواره ملی پویانمایی رضوی گفت: از میان ۷۲ فیلم رسیده ۳۱ اثر و از ۱۲۷ فیلمنامه ۳۲ اثر با رای داوران به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت. ]]> اخبار Wed, 14 Nov 2018 12:09:22 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcbzsb8.rhbf0piuur.html زنان داعشی در هیچ جای دنیا سوژه فیلم نشده اند http://cinematajrobi.ir/vdcjiiev.uqetmzsffu.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از روابط عمومی فیلم، نمایش و نقد و بررسی «زنانی با گوشواره های باروتی» با حضور رضا فرهمند کارگردان و پوریا ذوالفقاری منتقد در خانه مهر رضا برگزار شد.در ابتدا پوریا ذوالفقاری منتقد جلسه با بیان اینکه «گوشواره های باروتی» به شدت دراماتیک است، گفت: در سکانسی از فیلم می بینیم کسانی از داعش دفاع می کنند که برادرانشان توسط داعش کشته شده اند و همین موضوع مخاطب را درگیر انگیزه های شخصیت ها می کند و علاوه بر آن با فیلم های داستانی و بخش های خبری که با موضوع داعش ساخته می شود تفاوت زیادی دارد.وی «زنانی با گوشواره های باروتی» را یک فیلم منسجم توصیف کرد و ادامه داد: در این فیلم می بینیم که خبرنگار (نور) اتفاقات را خیلی عادی تعریف می کند؛ که داعشی ها یک زن را مجبور کرده اند تا گوشت تن کودکش را بخورد، حال سوال این است که این موضوعات و تصاویر تا چه اندازه با برنامه ریزی قبلی بوده و چقدر از آن در موقعیت پیش آمده است؟ آنچه مشخص است این فیلم به جزئیات بسیار دقت کرده و از کنار هیچ چیزی به راحتی نگذشته است.این منتقد یادآور شد: یکی از موارد جالب فیلم این است که فکر می کنیم چقدر خانواده داعشی ها آسیب دیده اند زیرا ما در فیلم خانواده هایی را می بینیم که با راهی که شوهرشان رفته موافق هستند.ذوالفقاری همچنین گفت: آدم های بازمانده از این فاجعه به حدی حادثه های بدی را گذرانده بودند که مخاطب تعجب می کرد که چطور آنها به راحتی در مورد آن اتفاقات صحبت می کنند و همین موضوع موجب ارتباط مخاطب با آن می شد، در اصل فیلم درباره جهنمی صحبت می کند که اگر قرار بود داستانی ساخته شود باید برنامه ریزی هایی برای آن صورت می گرفت.وی با بیان اینکه در فرهنگ روایت فاجعه بسیار مهم است، یادآور شد: فصل ایزدی های فیلم قسمت تاپ فیلم است که مخاطب نمی تواند از آن جدا شود.در ادامه رضا فرهمند کارگردان فیلم نیز گفت: در ابتدا برای تحقیق در مورد این مستند به عراق رفتم و قرار بود شخصیت اصلی فیلم یک مرد باشد اما با صحبت هایی که در آنجا داشتم متوجه شدم که مورد مشابه آن با شخصیت مرد قبلا کار شده است.وی ادامه داد: با نور شخصیت اصلی فیلم در عراق آشنا شدم و در همان جا متوجه شدم که اساسا زن را با چنین موضوعی در عراق تا به حال نداشته ایم بنابراین فکر کردم فرصت مغتمی است و با نور، همان جا در مورد فیلم وارد دیالوگ شدم و در واقع پنجره اصلی کارم را پیدا کردم و او هم پذیرفت.کارگردان «زنانی با گوشواره های باروتی» با بیان اینکه با برنامه ریزی قبلی کار را شروع نکرده بود، اظهار داشت: بعد از ۵ روز آشنایی با نور وارد کمپ در عراق شدیم و از آنجا کار ما مسیر خود را پیدا کرد، قرار نبود پرتره نور را بسازیم بلکه میخواستیم که او ما را با زوایای دیگری از آن سرزمین آشنا کند.فرهمند ادامه داد: یکی از حقیقت های فیلم این بود که زنان داعشی آزاد و بدون هیچ گونه ترسی صحبت می کردند، من به عنوان فیلمساز باید همان اندازه که به درونیات نور به عنوان یکی از قربانیان داعش حق می دادم به زنان داعشی هم حق می دادم و باید همه وجوه شخصیتی زنان داعشی را می دیدم.وی خاطرنشان کرد: کمپی که ما در این فیلم سراغش رفتیم مخصوص زنان داعش بود و برخی خانواده ها حاضر به گفتگو نمی شدند و ما از بین زنانی که گفتگو کرده بودند تنها آنهایی را انتخاب کردیم که واقعیت ها را گفته بودند و برای اینکار نیازی نبود تا آنها را هدایت کنیم، اما همین موضوع در زمان ادیت راش ها برای ما با نگرانی همراه بود.این کارگردان ادامه داد: در اولین نمایش فیلم در جشنواره سینما حقیقت که فیلم بازخوردهای خوبی گرفت متوجه شدیم که پیش فرض های ما صحیح بوده و مخاطب در مواجه با زنان داعشی دچار گیجی و سردرگمی نمی شود، این اولین بار است که در دنیا با زنان داعشی چنین گفتگوهایی شده است.فرهمند همچنین گفت: من به عنوان فیلمساز موظف هستم تا حواسم به همه جوانب مواجه مخاطب با موضوع و شخصیت های فیلم باشد، خوشبختانه مدیر تولید حرفه ای داشتیم که خودش کارها را جلو می برد و من درگیر حواشی نشدم و فقط به کار خورم که کارگردانی بود پرداختم.وی ادامه داد: جایی که در آن کمپ قرار گرفته بود منطقه جنگی نبود ولی ما آزادانه هم نمی توانستیم در آن رفت و آمد کنیم و همیشه ۲ یا ۳ نفر همراه ما بودند، اتوبوس هایی که زنان را می آوردند به شدت بازرسی می شد زیر ا تصورشان این بود که شاید زنان زیر لباسها و یا چادرهایشان عملیات انتحاری انجام دهند، برای ما رسیدن به چیزی که می خواستیم به آن برسیم مهمتر از اتفاقاتی بود که شاید برای ما خطرناک باشد، همه گروه فکر می کردیم که حرکت ما حرفه ای است و باید کارمان را درست انجام دهیم.فرهمند خاطرنشان کرد: خوشحالیم از اینکه گروه همکاری خوبی داشت تا کار را کاملا آگاهانه انجام دهیم. ما در این فیلم به هیچ وقت دنبال گرفتن انفجار نبودیم و به همان اندازه ای که در فیلم لازم بود استفاده کردیم.وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر برای ما این بود که ما کاری نداشتیم به اینکه پدر و مادر کودکان راه اشتباه را انتخاب کرده اند بنابراین هر بلایی سرشان بیاد حقشان است، بلکه به دنبال این بودیم تا آنها به عنوان یک انسان حرفشان را بزنند و بدون پیوست های ایدئولوژیک به آن نگاه نکردیم زیرا معتقدم مسائل ایدئولوژیک هیچ وقت انتها ندارد.فرهمند با اشاره به نمایش گسترده فیلم در کشورهای دیگر گفت: «زنانی با گوشواره های باروتی» در کشورهایی همچون آلمان، سوئیس، فرانسه و لوکارنو نمایش داده شد که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان خارجی نیز قرار گرفت و مهمترین نکته در ارتباط با مخاطب این است که درگیری های سیاسی ندارد.وی ادامه داد: این فیلم بعد از جشنواره سینما حقیقت ۲۵ نمایش در جشنواره فیلم فجر و ۱۵ هزار مخاطب داشته است.فرهمند درباره مخاطبان این مستند در کشورهای دیگر توضیح داد: در کشورهای دیگر مخاطبان جدی تر از ایران فیلم را می دیدند، به عنوان مثال، تصورم بر این بود که پلان سکوت در فیلم طولانی است اما در اکران سوئیس متوجه شدم که برای مخاطب این سکوت جذاب است، فیلم در بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت هم جایزه گرفت یادم می آید در همان زمان «فرانکو روزی» به من گفت ریتم فیلم کمی تند است، در آنجا متوجه شدم که بین مخاطب ایرانی و خارجی تفاوت هایی وجود دارد و مخاطب خارجی علاقه دارد تا فیلم را با صبر و حوصله ببیند.وی درباره اسم فیلم نیز گفت: همانطور که می دانیم گوشواره مخصوص زنان است و باروتی بودن کنایه ای از جنگ است. ]]> اخبار Wed, 14 Nov 2018 11:02:20 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcjiiev.uqetmzsffu.html آغاز اکران مستند «در جستجوی فریده» در گروه هنر و تجربه http://cinematajrobi.ir/vdci5waz.t1apq2bcct.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، همزمان با مراسم رونمایی، پوستر فیلم«در جستجوی فریده» عصر سه شنبه ۲۲ آبان با حضور گلاب آدینه بازیگر سینما و تئاتر ایران رونمایی شد.در ابتدای مراسم آزاده موسوی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم گفت: برای ما باعث افتخار است که گلاب سینمای ایران در این مراسم حضور دارند، ارادت من به ایشان از سریال «سلطان و شبان» آغاز شد.او خطاب به گلاب آدینه ادامه داد:نقش‌هایی که شما بازی کردید، نقش‌هایی بسیار نزدیک به مستند هستند که سال‌ها ما با آنها بزرگ شدیم. «مهمان مامان» مامان همه ما بود. وقتی طوبی را در قصه‌های بنی اعتماد بعد از سالها می‌دیدم، حسم این بود که چقدر دلم برای طوبی تنگ شده بود. یادی کنیم از خانم بنی اعتماد که در این پروژه بسیار به ما کمک کردن، این بانوان بزرگ برای ما زن‌ها گنجینه و الگو هستند. خوشحالم که مراسم رونمایی از پوستر، یعنی اولین دعوت از مردم برای دیدن قصه زنی که به دنبال هویت گمشده‌اش است را بانو گلاب آدینه انجام می‌دهند. کوروش عطائی دیگر کارگردان و تهیه کننده مستند «در جستجوی فریده» نیز طی سخنانی افزود: تشکر می کنم از گلاب آدینه که برای رونمایی از این پوستر آمدند، باعث خوشحالی ما است که این اتفاق با حضور شما رقم زده شد. از امروز اکران ما در گروه هنر و تجربه آغاز می‌شود.این فیلم مانند فیلم‌های مستقل دیگر بیلبورد ندارد و تنها منبع اطلاع رسانی ما مردم هستند. امیدوارم با استقبال مخاطب از این اثر تجربه خوب ما در این فیلم کامل شود.گلاب آدینه نیز گفت: خوشبختانه احساس می‌کنم در ابتدای راه هستم و هنوز کاری انجام نداده‌ام. خوشحالم از اینکه در این مراسم حضور دارم و برای این رونمایی من را دعوت کردید. امیدوارم استقبال خوبی از فیلم شود. ما و همه دوستان با تبلیغاتمان مردم را برای دیدن این فیلم بسیار خوب دعوت می کنیم.وی ادامه داد: طراح این پوستر زیبا آرمان کوچکی است که برای او در حوزه کاری‌اش آرزوی موفقیت های بیشتر می‌کنم.افشین هاشمی از دیگر مهمانان این مراسم نیز بیان کرد: خوشحالم از اینکه این اثر زیبا را دیدم و دوستی من با کارگردان‌های فیلم بعد از دیدن این فیلم آغاز شد. بسیار فیلم خوبی است و من دعوت می کنم که حتما این فیلم را ببینید. در ادامه مراسم پوستر فیلم«در جستجوی فریده» با امضای گلاب آدینه رونمایی شد. همچنین شیرین بینا، مونا فرجاد، نورا هاشمی، عباس امینی دیگر مهمانان این مراسم بودند.«در جستجوی فریده» درباره‌ زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته می‌شود و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و خانواده واقعی‌اش را بیابد...این مستند که تا کنون در جشنواره های مختلف و معتبری همچون، جشن سینمای ایران،جشن مستقل سینمای مستند، جشنواره بین المللی سینما حقیقت، جشنواره جهانی فجر و ...به نمایش درآمده و توانسته جوایز متعددی را از آن خود کند.مستند «در جستجوی فریده» در جشنواره بین المللی سینما حقیقت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین تدوین، بهترین موسیقی و جایزه ویژه دبیر را دریافت کرده است.همچنین جایزه بهترین فیلم مستند از بیستمین جشن سینمای ایران، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشن مستقل سینمای مستند، بهترین مستند آکادمی سینما سینما و... را تا کنون از آن خود کند.عوامل تولید مستند «در جستجوی فریده» عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.اکران این فیلم از امروز ۲۳ آبان ماه در سینماهای هنر و تجربه آغاز می شود. ]]> اخبار Wed, 14 Nov 2018 09:33:55 GMT http://cinematajrobi.ir/vdci5waz.t1apq2bcct.html اسامی فیلم‌های بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت اعلام ‌شد http://cinematajrobi.ir/vdchxmnz.23nx-dftt2.html به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با پایان کار اعضای هیات انتخاب جشنواره، ۷۳ فیلم به بخش "مسابقه ملی" سینماحقیقت راه یافتند که از این جمع، ۲۹ مستند کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، ۲۰ مستند نیمه‌بلند (۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و ۲۴ مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) هستند.برپایه‌ی این گزارش، اسامی فیلم‌های منتخب بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:* مستندهای کوتاه: آشنگ (محمدصادق اسماعيلی)، آنام (مريم حق‌پناه)، استشهادی برای خانعلی (آرمان قلی‌پور دشتکی)، اصول بازی (صادق داوری‌فر)، اهل آب (آزاده بی‌زارگيتی)، بهای خون (مرجان خسروی)، بی‌سرزمين‌تر از باد (غلامرضا جعفری)، پرتره‌ی خانم فرخزاد (ماهور ميرشکاک)، پرسپوليس- شيکاگو (اُرُد عطارپور)، تک‌تيرانداز آمريکايی (مصطفی شاهرخی)، چند نفر از ما (هادی معصوم‌دوست)، چی‌دا (محسن کوليوندی)، حلب (امیر اُصانلو)، خالو اسداله (محمد عسگرخواه)، در قلمرو افعی دم عنکبوتی (فتح‌اله اميری)، رادکان (حجت حيدری، احسان ملازاده)، رويای روهينگيا (محمدمهدی خالقی)، زمستان يورت (ميلاد ميرزاباقری)، زيستن (پيام شادنيا)، سياه دنباله‌دار (نيلوفر عظيميان)، سی‌يار (کامران جاهدی)، شبيه‌سازی آقای زرد (ماهان خمامی‌پور)، صف سلام (هادی آفريده)، فصل بادهای گرم (حسين ريگی)، قارلی يوللار [جاده‌های برفی] (هايده مرادی)، لِسک (محمدرضا وطن‌دوست)، ماهياک (فرح زارع)، من بايد پرواز کنم، (غزاله رضوی)، ۳۳۰ سی‌سی خاطره (الهام معروفی)اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه جشنواره «سینماحقیقت» به این شرح بودند: مصطفی امامی، مرجان ریاحی، امید عبدالهی* مستندهای نیمه‌بلند: آسک (مهدی زمانپور‌ کياسری)، آنجا که باد می‌وزد (مينا مشهدی‌مهدی)، باد (حميد جعفری)، بازگشت به خانه (سميه اشتری)، بزک (شيوا سنجری)، تخت‌سليمان (پژمان مظاهری‌پور)، خور بر کرانه کوير نمک (مهدی باقری)، ده برادر (محسن عليدادی)، رافائل (رشاد بالف)، روزهای خوب گمشده تقويم (حجت طاهری) زمان (ماريا ماوتی)، سیاه‌زخم [جوکر] (سجاد ايمانی)، فرياد رو به باد (سياوش جمالی، عطا مهراد)، فقدان (فاطمه ذوالفقاری)، قارشلق (رضا غلامی‌مطلق)، مسافر فوکوشيما (معصومه نورمحمدی)، ميدان جوانان سابق (مينا اکبری)، نجات (اميرحسين نوروزی)، ورزا جنگ: داستان هومن و سفيد (مهناز صبور)، وَرس (جواد وطنی)اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند جشنواره «سینماحقیقت» به این شرح بودند: عباس امینی، مریم سپهری، سیدوحید حسینی* مستندهای بلند:آبی به رنگ آسمان (امير رفيعی)، آن زمستان (احمد شريف‌زاده)، آواز جغد کوچک (مهدی نورمحمدی)، اسرار درياچه (آرمين ايثاريان)، اِکسُدوس (بهمن کيارستمی)، بهارستان، خانه‌ی ملت (بابک بهداد)، پدر طالقانی (محمدعلی محمددوست)، پنهان‌شدگی (سيدرضا رضوی)، تاریخ صدور (مجيد عزيزی)، تمام چيزهايی که جايشان خالی‌ست (زينب تبريزی)، جای خالی دوست (محمدعلی طالبی)، چريکه‌ی بهرام يا ايمان به قدرت تصوير (فرشيد قلی‌پور)، حافظ و گوته (فرشاد فرشته‌حکمت)، خاتمه (هادی زارعی، مهدی زارعی)، خانه‌ای برای تو (مهدی بخشی‌مقدم)، دلبند (ياسر طالبی)، روابط خانوادگی (ناصر ضميری)، زير حکم (سعيد کشاورز)، شهسوار [جهان پهلوان تختی] (علی شاه‌محمدی)، مادرم ملکه (علی زمانی‌عصمتی)، مثل اسمم پگاه (سودابه بيضايی)، مهين (محمدحسين حيدری)، همايون (پیروز کلانتری)، همه بچه‌های مامان (رضوان سرمد)اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی مستندهای بلند جشنواره «سینماحقیقت» به این شرح بودند: محمد شکیبانیا، آزاده موسوی، سیدمحمدرضا هاشمیان- لازم به ذکر است که تهیه‌کنندگان و مستندسازان ۷۳ اثر مستند برگزیده‌ی بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت می‌بایست تا روز ۳۰ آبان‌ماه، نسخه اصلی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول ارائه نمایند؛ در غیر اینصورت فیلم از بخش مسابقه حذف خواهد شد. فیلم‌های برگزیده باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های MP۴ (H.۲۶۴) - AVI- MXF- MPEG۲- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory، DVD۹، Blu-ray بطور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز (windows) به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.ضمن اینکه ارائه پوستر و تیزر فیلم‌های برگزیده روی DVD جهت تبلیغ در روزهای منتهی به برپایی جشنواره سینماحقیقت روی وب‌سایت www.irandocfest.ir، کانال cinemaverite@ و اینستاگرام defc_cinemaverite جشنواره الزامی است.گفتنی است که اسامی فیلم‌های بخش «مسابقه بین‌الملل»، «جایزه شهید آوینی»، «مستند معدن و صنایع معدنی ایران» و «خارج از مسابقه» جشنواره سینماحقیقت نیز متعاقباً اعلام خواهند شد.*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد. ]]> اخبار Wed, 14 Nov 2018 07:42:34 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchxmnz.23nx-dftt2.html برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه اعلام شدند http://cinematajrobi.ir/vdcgxn9q.ak9w34prra.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، جایزه بهترین پویانمایی این جشنواره به محبوبه کلاهی برای فیلم «سینک» رسید و تندیس بهترین کارگردانی پویانمایی را هم صادق جوادی برای «روباه» از آن خود کرد. این دو انیمیشن از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.همچنین در این مراسم انیمیشن «روباه» علاوه بر تندیس بهترین کارگردانی پویانمایی به عنوان بهترین فیلم از نگاه «هنر و تجربه» معرفی شد.مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عصر روز گذشته ۲۲ آبان ماه با حضور هنرمندان عرصه فیلم کوتاه و بلند و مسئولان سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سینما و دبیر جشنواره ملی فیلم فجر، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حبیب ایل بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی و سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.سید صادق موسوی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در آغاز این مراسم گفت: باید از خدای مهربان تشکر کنم که به من توفیق داد خدمتگزار شما باشم. تصمیم گرفته‌ام هیچ گزارشی امشب ندهم چراکه همه را خودتان می‌دانید. خودتان حال و هوای این ایام را دیدید و برکت این جشنواره شمایید.وی افزود: قبل از هرچیزی به مهمانان خارجی خیرمقدم می‌گویم که از اقصی نقاط دنیا به اینجا آمده‌اند. علاوه‌بر این می‌خواهم از فیلمسازان جوان کشورمان که با حداکثر استعداد و حداقل امکانات سال گذشته نام ایران را بلند آوازه کرده‌اند، از مخاطبان این جشنواره که با اشتیاق فراوان این محفل را گرم نگه داشته‌اند، از هیات‌های انتخاب در بخش‌های مختلف، از دوستان انجمن ایسفا، از همکارانم در انجمن سینمای جوانان، از خانه کتاب، اهالی رسانه و ... تشکر می‌کنم که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کرده‌اند.موسوی در ادامه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران بدون ادعا مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه است و اعتبار خود را به خاطر توانایی‌های هنری و فنی به دست آورده است. مهتر از همه ما می‌گوییم در منطقه این ایران است که صنعت سینما را دارد.وی سپس با اشاره ضمنی به خداحافظی رئیس فعلی سازمان سینمایی در آینده نزدیک به دلیل اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: احتمالا این آخرین جشنواره‌ای است که حیدریان به عنوان رییس سازمان سینمایی در آن حضور دارد اما حتما در جشنواره‌های دیگر از توان او استفاده می‌کنیم. از او تشکر می‌کنم که با وجود اینکه در ابتدا من را نمی‌شناخت و آقای ایوبی رییس پیشین من را منصوب کرده بود، این همکاری را ادامه داد. با شما کسی نمی‌تواند ایران را منزوی کندپس از این صحبت‌ها نوبت به محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی رسید که روی سن اختتامیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم کوتاه حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: ابتدا از ابراز لطف آقای موسوی و از حضور شما تشکر می‌کنم. من اولین فیلم کوتاهم را در سال ۵۹ ساختم. خوشحالم در این عرصه ماندم تا شاهد این فرهنگ و تمدن و استمرار این حرکت باشم.وی در ادامه خطاب به فیلمسازان و هنرمندان حاضر در مراسم افزود: با شما نباید نگران حیات فرهنگی کشور بود. بدون شما و بدون کسانی که بتوانند با تصویر با دنیا حرف بزنند باید نگران کشور بود. با شما کسی نمی‌تواند ایران را منزوی کند و ایران را ندیده بگیرد.حیدریان در پایان گفت: روز گذشته آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع شما آمده بود و بسیار خوشحال بود. به هر حال شما همواره دلیل و باعث ماندن، دیده شدن و سرافرازی بوده‌اید. برای شما آرزوی توفیق روزافزون می‌کنم.بزرگداشت‌ها؛ احمد الستی و اشکان اشکانیدر ادامه برنامه و پس از اجرای قطعه «ایران» زنده یاد محمد نوری توسط یک گروه جوان، در بخش بزرگداشت های این جشنواره از احمد الستی تجلیل شد.در این بخش پس از پخش کلیپی درباره این پژوهشگر باسابقه سینما، محمدمهدی حیدریان، امیرشهاب رضویان و سیدصادق موسوی روی صحنه آمدند و از الستی قدردانی کردند.الستی وقتی برای تجلیل روی سن حاضر شد، به اظهارنظری کوتاه بسنده کرد و گفت: از این همه لطف دوستان تشکر می‌کنم و امیدوارم لایق این قدردانی باشم.در ادامه همین بخش رضویان گفت: آقای حیدریان در حال رفتن از سازمان سینمایی است اما بهتر است در این مقاطع از مردی قدردانی کنیم که بنیان‌های سینمایی ایران را مستحکم کرد؛ مردی که این حمایت را انجام داد و بسیار پیگیرانه عمل می‌کرد؛ او فخرالدین انوار بود.اشکان اشکانی دیگر هنرمندی بود که در این مراسم از او تجلیل شد؛ در این بخش هم محمدمهدی حیدریان و سیدصادق موسوی با همراهی تورج اصلانی و داریوش یاری روی صحنه آمدند و از اشکانی قدردانی کردند.سپس اشکانی عنوان کرد: سال‌ها پیش در جشنواره کوتاه فکر می‌کردم اگر از کسی قدردانی می‌کنند، یعنی آخرین روزهای فعالیت او سپری می‌شود اما من همچنان هستم و با قدرت ادامه می‌دهم و عاشقانه فیلم کوتاه را دوست دارم.وی ادامه داد: یک فیلمساز قدیمی که در چند فیلم اول با او همکاری کردم، تمام سال‌هایی را که می توانست به فیلمسازی بپردازد به خدمت به فیلمسازان این عرصه پرداخت؛ او آرش رصافی بود که مراقب فیلمسازان کوتاه بود. هرچند خودش چندان نتوانست فیلم بسازد.معرفی برگزیدگان «کتاب و سینما» و «هنروتجربه»در ادامه مراسم نوبت به معرفی بخش نخست برگزیدگان رسید و ابتدا دیپلم افتخار بخش کتاب و سینما به «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی تعلق گرفت.در ادامه تندیس بهترین فیلم از نگاه «هنر و تجربه» هم به «روباه» به کارگردانی صادق جوادی اهدا شد.هوشنگ گلمکانی منتقد سینما که برای اهدای این جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: می‌خواستم این را بگویم که گروه هنر و تجربه فقط یک درصد از سینماهای کشور را در اختیار دارد و گاهی متوجه نمی‌شویم این همه مخالفت با این سهم یک درصدی برای چیست. سینمای ایران با وجود همه انتقادهایی که به آن می‌شود، از نظر امکانات فنی و نیروی فکری و انسانی در اوج خود قرار دارد اما آنچه که ظاهر می‌شود، تمام توانایی‌ آن نیست. جوان‌ها نیروهای ما هستند که در قالب گروه هنروتجربه برای اولین بار امیدی برای عرضه آثار خود پیدا کرده‌اند و بگذارید این موضوع باقی بماند و ادامه پیدا کند.در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه انجمن فیلم کوتاه تهران به «تشریح» کاری از سیاوش شهابی اهدا شد.تجلیل از علی اکبر مسکوچی از جانبازان جنگ تحمیلی که در عرصه مستندسازی فعالیت دارد بخش دیگری از این مراسم بود که با اهدای لوح تقدیر به این هنرمند برگزار شد.برگزیدگان مسابقه سینمای بین‌المللمعرفی آثار برگزیده مسابقه سینمای بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، بخش بعدی این مراسم بود که در این قسمت جایزه بهترین فیلم مستند به «و تابستان چه می‌گوید» از کشور هند اهدا شد.دیپلم افتخار بهترین پویانمایی هم به «آگوئرو» از پرتغال و فرانسه رسید.جایزه بهترین پویانمایی در این بخش به «آخر هفته‌ها» از کشور آمریکا رسید. کارگردان این اثر در این مراسم حضور نداشت و به اشتباه پیام ویدیویی کارگردان دیگری پخش شد که باعث تعجب حضار شد.جایزه بهترین فیلم تجربی هم به اثری از کشور فنلاند رسید.«وحشی» از کشور کانادا جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل را از آن خود کرد و لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی هم به «سوسک در انتهای خیابان» از کشور اسپانیا رسید.برگزیدگان بخش «پیچینگ» در این قسمت از برنامه معرفی شدند که به ترتیب «رویای زرد خال‌دار» به کارگردانی باران سرمد، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «پلکان» به کارگردانی محسن باقری و «آینه» به کارگردانی آمنه صحرایی جوایز اول تا چهارم این بخش را از آن خود کردند.از طرف تلویزیون فنلاند هم پروژه‌ای با عنوان «پسری که ناپدید شد» پیش خرید شد و همچین قرار شد این تلویزیون از «دستان چوبی» به کارگردانی مریم محمدی و یک کارگردان دیگر در مرحله تولید حمایت کند.جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره به فیلم «تشریح» از سیاوش شهابی رسید که بنابر بیانیه، هیات داوران مسحور قدرت داستان گویی این اثر شده‌اند. شهابی در این بخش گفت: دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است چراکه رقابت در این بخش ترسناک بود.هیات داوران یونیسف بعد از بازبینی فیلم‌های کوتاه ایرانی با محوریت کودکان لوح تقدیر این بخش را به «همشهری جنگ» از احمد زایری اهدا کرد. جایزه اصلی این بخش هم به «عروسک» از علی دلکاری تعلق گرفت.برگزیدگان بخش ملیبخش پایانی اهدا جوایز در آئین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به معرفی برگزیدگان بخش ملی اختصاص یافت.در این بخش جایزه بهترین صداگذاری به حسین قورچیان برای انیمیشن «گرگم و گله می برم» رسید که وی حین دریافت جایزه‌اش گفت:هر دفعه که جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه می‌گیریم هیجان دارم و هیچگاه برایم تکراری ‌نمی‌شود چراکه به نظرم جشنواره‌های فیلم کوتاه پرتنوع‌ترین و جسورانه‌ترین جشنواره‌های سینمایی هستند.جایزه بهترین تدوین به کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی» تعلق گرفت. پرمر در زمان دریافت جایزه خود گفت: باعث افتخار بود که بین این همه تدوینگر فیلم کوتاه که می‌دانم همه آنها بهتر از ما بودند این جایزه را می‌گیریم. روحبخش هم تنها به این جمله بسنده کرد: از پدر و مادرم و عوامل پشت صحنه فیلم‌مان تشکر می‌کنم.جایزه بهترین فیلم‌برداری فیلم کوتاه، جایزه بعدی بود که سینا کرمانی‌زاده برای فیلم «رورانس» توانست آن را از آن خود کند. سوگل رضوانی کارگردان «رورانس» به جای کرمانی‌زاده این جایزه را گرفت و از این که این فیلم کوتاه دیده شده است، ابراز خوشحالی کرد.امید شمس جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم کوتاه «قرار» از آن خود کرد.دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس هم به علی زارع قنات‌نوئی برای انیمیشن «چشم انداز خالی» اهدا شد که سوگل طهماسبی بازیگر این فیلم به نیابت از وی جایزه را دریافت کرد.جایزه بهترین پویانمایی به محبوبه کلاهی برای فیلم «سینک» رسید و تندیس بهترین کارگردانی پویانمایی را هم صادق جوادی برای «روباه» از آن خود کرد.دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس به «چشم‌انداز خالی» ساخته علی زارع قنات نوی تعلق گرفت.دیپلم افتخار بخش مستند به «اهل آب» ساخته آزاده بیزار گیتی رسید و دیگر دیپلم این بخش به «برج رادکان» به کارگردانی حیدری و ملازاده تعلق گرفت.جایزه بهترین کارگردانی در بخش مستند مشترکا به سجاد ایمانی برای «جوکر» و مصطفی فخاری برای «داستان عروسک ها» رسید.جایزه بهترین کارگردانی در بخش تجربی به پویا رضی برای «نبودن» اهدا شد.دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سهیل قنادان برای فیلم «برادر» رسید که وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از کسانی که کمک کردند تا فیلم برادر ساخته شود تشکر می‌کنم. جای استادم حمید سمندریان بسیار خالی است.دومین دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به علیرضا سانی فر برای بازی در «تشریح» تعلق گرفت و او نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: دیپلم افتخار برایم کمتر از سیمرغ جشنواره‌ فیلم فجر نیست. اگر آینده سینمای ایران فیلم کوتاه است من به آن می‌بالم. جایزه‌ام را به دخترم ریرا اهدا می‌کنم.دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن نیز به ندا جبراییلی برای «در بین» اهدا شد که جبرائیلی حین دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم از سال‌های بعد در بین نامزدها تعداد بیشتری از سینماگران زن را ببینیم.لوح تقدیر بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به محمد کارت برای «بچه خور» رسید تا تندیس و جایزه اصلی این بخش را سوگل رضوانی برای «رورانس» از آن خود کند.رضوانی پس از آنکه جایزه خود را دریافت کرد گفت: دوست دارم از بچه‌های این فیلم تشکر کنم. چون همه آنها بیشتر از شرح وظیفه خود عمل کردند. همچنین از خانواده‌ام ممنونم که در این راه کمکم کردند. امیدوارم سال آینده در روزگار خوش‌تری این جشنواره برگزار شود.جایزه ویژه هیات داوران در بخش فیلم‌های داستانی به سیاوش شهابی برای «تشریح» تعلق گرفت.محمد کارت هم برای فیلم «بچه خور» توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد که خود درباره آن گفت: مهمترین جایزه جشنواره همین جایزه است. تعداد زیادی از مخاطبان به ما رای دادند و این امر برای ما مسئولیت می‌آورد. بنابراین قول می‌دهم از این به بعد هر فیلمی که ساختم دوستش داشته باشید. از بچه‌هایی که در ساخت این فیلم به من کمک کردند تشکر می‌کنم.پایان بخش اعلام برگزیدگان جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران اهدا جایزه بزرگ بهترین فیلم بود که علی‌یار راستی برای فیلم کوتاه «دربین» آن را به دست آورد. این جایزه را محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به او اهدا کرد.راستی پس از دریافت این جایزه از هیات انتخاب و داوران جشنواره تشکر کرد.در پایان این مراسم اختتامیه، اعلام شد که از میان ۱۷۲ فیملسازی که برای حضور در جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران ثبت‌نام کرده بودند، به قید قرعه یک فیلمساز به جشنواره فیلم کوتاه فرانسه اعزام خواهد شد. ]]> اخبار Wed, 14 Nov 2018 07:15:59 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcgxn9q.ak9w34prra.html رامین حیدری فاروقی: جشنواره «سینماحقیقت» آیینه‌ای برای نمایش مستند http://cinematajrobi.ir/vdcfytdy.w6dmvagiiw.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، رامین حیدری فاروقی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره وضعیت سینمای مستند کشور و پیشرفت‌هایی این عرصه از ابتدای دهه نود تاکنون گفت: من تصور می‌کنم سینمای مستند حرکت روبه جلویی هم به لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی داشته است. یک زمانی تعداد فیلم‌های مستقل مستندی که ساخته می‌شدند معدود بودند و مستندسازی مقدار زیادی در یک دورانی متکی به ساخت مجموعه‌های تلویزیونی بودند. اما الان با توجه به اینکه امکان ارائه آثار از طریق شکل‌های جدید، متنوع شده و امکان اکران برای سینمای مستند در جهان فراهم است و در ایران مبانی آن در حال شکل‌گیری است، من اینطور تصور می‌کنم که سینمای مستندمان حرکت روبه جلویی داشته است.کارگردان مستند مجموعه مستند خشت بهشت ادامه داد: البته حتما ظرفیت‌های خیلی بیشتری هم دارد، استفاده از این ظرفیت‌ها مبتنی است بر اینکه بتوان از طریق فراهم کردن امکان اکران و معرفی آثار مستند به مردم دامنه تماشاگران بیشتری را برای این عرصه فراهم کرد. اگر مردم می‌توانستند با حوزه مستندهای اجتماعی ما آشنایی بیشتری پیدا کنند و اگر مجموعه مستندهای مربوط به حوزه طبیعت، تاریخ و مسائل مختلف امکان نشر پیدا می‌کرد و بیش از پیش مردم آنها را می‌دیدند من فکر می‌کنم سینمای مستند می‌توانست اقتصاد فعال‌تری هم داشته باشد.حیدری فاروقی همچنین بیان کرد: الان خیلی از مستندسازان با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شکل سرمایه‌گذاری نهادها و سازمان‌ها و حتی خود تلویزیون روی آثار مستند؛ یک مقدار برای تولید آثارشان دچار دشواری هستند. ولی از آن طرف هم به دلیل اینکه در یک دوره‌ای پیش از این شرایط جدید اقتصادی، دسترسی به ابزار و امکان برای مستندسازها آسان‌تر شده بود، در نتیجه تعداد کسانی که می‌توانستند فضاها را تجربه کنند بیشتر شده بود.رییس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستند گفت: من طی این سال‌ها که در جشنواره‌های مختلف داور بودم خیلی آثار برجسته‌ای دیدم که تعدادی از آنها امکان اکران پیدا کردند و البته خیلی‌هایشان هم ظرفیت اکران دارند. طی سال‌های جدید از طریق کانون‌هایی که این کار را در حوزه سینمای مربوط به هنر و تجربه انجام می‌دهند امکان گسترده‌تری برای اکران آثار فراهم شده و فکر می‌کنم که نسبت تولید و ارائه آثار امیدوارکننده است.این مستندساز در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به لزوم تنوع در موضوع مستندها بیان کرد: خیلی از موضوعات مختلف مربوط به حوزه‌های جامعه‌شناسی فرهنگی، حوزه سیاست و موارد مختلف دیگر هست که مستندسازان ما چنان که در ظرفیت مستند هست امکان رفتن به سراغ آنها را ندارند وگرنه مستند هم می‌توانست دامنه بیننده بیشتری داشته باشد و هم می‌توانست تاثیرگذاری بیشتری را به خود اختصاص دهد. به عقیده من یکی از مواردی هم که فکر می‌کنم باید در جستجوی آن باشیم، این است که به تدریج توان این را داشته باشیم که ظرفیت عمومی سینمای مستند را افزایش دهیم و تعداد خبرنگاران، منتقدین و کارشناسان دست به قلم حوزه سینمای مستند هم بیشتر شوند. چرا که آنها حتما می‌توانند نقش خیلی مهمی در جلب توجه به آثار مستند داشته باشند.حیدری فاروقی با اشاره به وضعیت خوب سینمای مستند کشور در جهان گفت: سینمای مستند ما در جهان طی این سال‌ها حرف برای گفتن داشته، سالی نیست که مستندسازان ایران جوایزی دریافت نکنند و آثارشان مطرح نشود. ما در این سال‌ها در زمینه‌های مختلف با موضوعات گوناگون آثار برگزیده در سطح بین‌الملل داشتیم، ولی دسترسی به بازار سینمای مستند و عرصه بین‌المللی آن به تولید مشترک وابستگی دارد که باید شرایط مختلف آن فراهم شود و بتواند کارهای مشترکی بین گروه‌های مربوط به ایران و کشورهای مختلف صورت بگیرد تا از طریق این مشارکت دسترسی به بازارهای سینمای مستند نیز فراهم شود.او اضافه کرد: تولیدات ما باید تنوع بیشتری داشته باشند و بتوانند به شبکه‌های تلویزیونی معتبر دنیا که کار مستند پخش می‌کنند دسترسی پیدا کنند. به نظرم می‌‌آید این مسیری است که انجام خواهد شد اما طبیعتا روشن است که همه عرصه فرهنگ و اقتصاد ما طی سال‌های اخیر به نوعی درگیر تنش‌های اضافه‌ای بوده که از طریق جریان‌های مختلف سیاست بین‌الملل به این ماجرا تحمیل شده است. به این ترتیب پیشنهادی در برابر سینمای مستند ما هست که برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی باید شکل و شیوه خاصی را داشته باشیم، درحالیکه ما باید بتوانیم این پشتیبانی را از انواع آثار مستند داشته باشیم، باید بتوانیم کسانی را که الان انگشت‌شمار هستند ولی فیلم‌های مستندسازان ما را به دنیا معرفی می‌کنند حمایت کنیم. الان در بخش خصوصی چند نفری هستند که این کار را انجام می‌دهند و به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کردند ولی با دشواری هزینه‌های پیش‌روی ارزی مواجه‌اند.این مستندساز ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم طی این سال‌ها آثار زیادی را تولید و معرفی کرده است. ولی به هر حال ورود به بازار و دسترسی پیوسته به آن تابع یک ترکیب پیچیده از سرمایه‌گذاری، ارتباطات بین‌الملل و تداوم در عملکرد است که ما باید روی همه اینها بیش از پیش کار کنیم.حیدری فاروقی درباره جشنواره «سینما حقیقت» با توجه به نزدیک شدن به برگزاری دوازدهمین دوره آن گفت: در حافظه من تصویر متداوم و جذابی از جشنواره «سینما حقیقت» وجود دارد. در طی سال‌های اخیر بخش‌های جنبی، نوع ارائه و مهمانان و داورانی که جشنواره داشته باعث شده تا الان نقش خودش را به عنوان یک کانون برای توجه بیشتر به آثار مستند خوب ایفا کند.او درباره ظرفیت‌های این جشنواره نیز توضیح داد: آن چیزی که ما می‌خواهیم از این جشنواره مطالبه کنیم بیشتر به دامنه تولید و تنوع آثار مستند و دشواری‌های پیش‌روی تولید این آثار برمی‌گردد. وگرنه جشنواره «سینما حقیقت» به عنوان آیینه‌ای برای نمایش این آثار به نسبت امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد در سطح و جایگاه خوبی قرار دارد.فاروقی حیدری با اشاره به مستندش که قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود گفت: مجموعه مستندی هست به نام خشت بهشت که از سال ۸۷ ساخت آن را شروع کردم و امسال به پایان می‌رسد و قرار است احتمالا از هفته آینده پخشش از تلویزیون، از شبکه یک و شبکه مستند شروع شود. این پروژه درباره رابطه متقابل انسان، خانه و شهر است و به بررسی جامعه‌شناسی توسعه شهری از منظر زشت و زیبا می‌پردازد.او در پایان بیان کرد: این اثر همچنین مقایسه تطبیقی زندگی مردم در چهل شهر ایران و جهان است. این مجموعه ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای و در کل هزار دقیقه است. من چند سالی است مشغول تمام کردن این پروژه هستم که کار سنگینی است و به همین دلیل در جشنواره امسال «سینما حقیقت» هم اثری ندارم. دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در سینما چارسو برگزار خواهد شد. ]]> اخبار Tue, 13 Nov 2018 12:35:40 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcfytdy.w6dmvagiiw.html