پایگاه خبری سینما تجربی - آخرين عناوين اخبار :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/vsnfim,da673w.giw.html Sat, 24 Feb 2018 21:44:41 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Sat, 24 Feb 2018 21:44:41 GMT اخبار 60 «بانو قدس ایران» نقطه عطفی در سینمای مستند جهان است http://cinematajrobi.ir/vdcgyu9q.ak9x74prra.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" به نقل از ایمنا، نخستین اکران خصوصی مستند «بانو قدس‌ایران» با حضور کارگردان و تهیه کنندۀ این فیلم، پنجشنبه_ سوم اسفندماه _ در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.مصطفی رزاق کریمی، کارگردان این مستند ضمن ابراز خوشحالی از اینکه افتتاحیۀ اکران شهرستان فیلمش با استان اصفهان گره خورده است، در خصوص چرایی انتخاب شخصیت همسر امام خمینی(ره) برای ساخت این مستند گفت: بخت بلندی داشتم که این اتفاق در زندگی من افتاد. ۳۴ سال پیش در اتریش معماری و سینما خواندم و فیلم های متعدد پرتره را برای نویسنده های مختلف اتریش و شخصیت های ایرانی مثل علامه محمدتقی جعفری و شهید کلانتری کار کرده ام. این فیلم یک جغرافیای ناشناخته بود و سال ۱۳۹۴ که ساخت آن از سوی آقای اصغریان در موسسۀ عروج فیلم به من پیشنهاد شد اطلاعاتی در مورد موضوع آن نداشتم. سال های دور و در زمان کودکی همراه با پدر و مادرم به دیدن امام رفته بودیم و وقتی صحبت از فیلمی در مورد همسر ایشان شد این خاطرۀ دور باعث ایجاد یک اتفاق درونی در من شد.وی در خصوص مراحل شکل گیری این مستند گفت: در وهلۀ اول، کتاب هایی به من پیشنهاد شد تا بعد از خواندن آن به درخواست موسسۀ عروج فیلم پاسخی مبنی بر رد یا قبول ساخت مستندی با این موضوع بدهم و به این شکل وارد مرحلۀ تحقیق شدم. زندگی این زوج برای من خیلی جذاب به نظر آمد و پیشنهاد شروع تحقیقی گسترده تر را دادم تا بعد از انجام آن آمادگی ام را برای ساخت فیلم اعلام کنم. ۱۴ ماه از این ماجرا گذشت تا تحقیقات انجام شد و پذیرفتم که این فیلم را بسازم.این مستندساز ادامه داد: لحظه لحظۀ فیلم "بانو قدس‌ایران" با حاج حسن آقای خمینی، فرزندان و نوه‌های امام، مرحله به مرحله پیش رفت و من به عنوان یک مستندساز اعتقاد دارم که وقتی کاری را می پذیریم نباید ناله کنیم و مرتب بگوییم که چقدر دشوار است. نکتۀ مهمی که باید در نظر داشت این است که پژوهش، در ساخت چنین مستندی که به زندگی همسر رهبر شیعیان جهان می پردازد اهمیت بسیار دارد. من از آغاز می دانستم که در این کار حریم امام باید حفظ شود و با اینکه به من اعتماد شده بود به هیچ وجه علاقه نداشتم نهانخانۀ امام را در برابر دیدگان همه به تصویر بکشم. بنابراین هم به این علت و هم به دلیل کم بودن تصاویر ثبت شده از همسر امام سعی کردم کمتر چهرۀ ایشان را در فیلم نشان بدهم.رزاق کریمی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان در خصوص سندیت صحبت های مطرح شده به ویژه در بخش نریشن فیلم اظهار کرد: هیچ تخیلی در این مستند وجود ندارد. خانم قلم خوبی داشته اند و نوشته های زیادی از ایشان به جا مانده است که ما تنها برای ایجاد پل هر قدر لازم بوده از آن استفاده کرده ایم، اما ادبیات ایشان حفظ شده و هر چه از زبان این خانم بیان می شود بر اساس نوشته های خودشان است. این بانو به قدری به ادبیات علاقمند بوده اند که برای هر نوشته سه نسخۀ چرک نویس، اصلاحی و پاک نویس داشتند. زندگی حاج خانم، فراز و نشیب های بسیاری داشته و من نیز برآن نبودم که در فیلم‌نامه نگاری و خاطره‌نویسی ایشان را نشان بدهم بنابراین به این شیوه کار کردم. بحث نامه ها و نثر ایشان آنقدر مهم است که خود می تواند موضوع یک مستند مستقل باشد.این کارگردان، علت پرداختن به بخش هایی از زندگی حاج مصطفی خمینی در مستند خود را چنین بیان کرد: شخصیت حاج آقا مصطفی برای عموم مردم ما ناشناخته است و من لازم دیدم که در تحقیقات خود به این موضوع بپردازم. خانوادۀ امام نیز دوست داشتند که در مورد ایشان صحبت کنند و خود حاج حسن آقای خمینی در بخشی از فیلم می گوید که مرگ هیچ کس حتی مرگ امام و حاج احمد برای این مادر به اندازۀ فوت آقا مصطفی سنگین نبوده است. به هر حال ایشان فرزند اول حاج خانم بوده اند و همه اینها موجب شد که در فیلم به گوشه‌ای از زندگی این شخصیت اشاره شود.وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان پیرامون چگونگی ضبط مصاحبه با نزدیکان امام گفت: معتقدم که سینمای مستند به پژوهش اجرایی نیاز دارد، تا حدی که آن را می توان آذوقۀ فیلم نامید. سناریو باید بر اساس تحقیق نوشته شود و همین مسئله باعث می شود که کارگردان و تهیه کننده تکلیف خود را بدانند. شاید جالب باشد که بدانید آنقدر در این تحقیقات پیش رفته بودیم که می دانستیم نوۀ امام باید کجا بنشیند و دختر او و محافظ بیت کجا. به روحیات و نشست و برخاست آنان اشراف داشتیم و تقریبا ۵۰ درصد سوال ها حل شده بود و همه می دانستند باید در مورد چه چیزی صحبت کنند. ما با خانوادۀ امام مصاحبه نکردیم بلکه درد دل کردیم و آن ها نیز ما را محرم دانستند و حرف هایشان را به ما زدند.رزاق کریمی ادامه داد: طی تحقیق، به این نتیجه رسیده بودم که در سناریو اجازه ندهم احساسات بیننده تکمیل شود. معمولا می بینیم که فیلمسازان، شخصی را که جلوی دوربینشان قرار می گیرد به چشم یک ابزار می بینند و دوست دارند او را به گریه انداخته یا به آخر خط برسانند. من در ترکیب موضوعات حق دریافت و انتخاب را برای مخاطب قائل شدم و اجازه دادم که هر شخصیتی قصۀ خود را روایت کند.وی درخصوص اعمال ممیزی و سانسور در این اثر گفت: لازم است از حاج حسن آقا تشکر ویژه داشته باشم به این دلیل که حامی این موضوع بود. اتفاق مهمی که افتاد این بود که فیلم، به هیچ وجه سانسور نشد و خود بنده مرزهایی را برای خودم تعیین کرده بودم که از آن عبور نمی کردم. مسئولیت بزرگی بر دوش من بود و وقتی پایم را به اندرونی بیت امام _که هرگز در آن فیلمبرداری نشده بود_ گذاشتم نفسم گرفت. آنچه که برای من گفته شده و در فیلم نیامده به خاطر احترام به حضرت امام و بیت ایشان در دل من می ماند.رزاق کریمی در خصوص شیوۀ دسترسی به صحبت های ناشنیدۀ همسر امام خمینی(ره) گفت: حاج حسن خمینی و مهدی بروجردی نوۀ امام در اواخر عمر این بانو صدای ایشان را با یک ضبط صوت ساده ثبت کرده بودند و با وجود اینکه این فایل بسیار خراب بود بازسازی هایی انجام گرفت و زیرنویس هم حین پخش آن در فیلم اضافه شد تا برای مخاطب قابل فهم باشد.یکی از حاضران، خطاب به رزاق کریمی فیلم او را برداشت ساده ای از زندگی همسر امام دانست. او معتقد بود که چون صداهای ضبط شده مربوط به سال های اواخر عمر همسر امام است نمی توان به آن تکیه کرد و کارگردان فیلم در پاسخ به او گفت: شخصیتی که از خانم ثقفی در این فیلم ارائه شده با ایشان فاصله ای ندارد و حرف های دختران و نزدیکان این بانو نیز مهر تاییدی بر همان صحبت های ضبط شده است. توجه داشته باشید که حاج خانم زن مستقل و با استقامتی بوده و صراحت لهجۀ بسیاری نیز داشته اند.سیدمحسن طباطبایی پور نیز در واکنش به صحبت این فرد اظهار کرد: پیامبر (ص) می فرمود أنا بشر مثلکم. اگر تصویری قدسی از همسر امام در این فیلم ارائه می شد از اصل دور می شدیم و همین اشاره به عشق پنهانی این دو شخصیت به هم بسیار به فیلم جذابیت بخشیده است.نمایندۀ تهیه کننده فیلم در ادامه، پیرامون همین موضوع گفت: این صحبت شما ما را از اتهام سانسور کردن فیلم مبرّا می کند. در این فیلم نشان داده می شود که دو خانم با وجود عدم تمایل اولیه، با دو روحانی ازدواج کرده و بعد شیفتۀ شخصیت این دو بزرگوار شده اند. بنابراین این صحبت ها نشان می دهد که در بعضی موارد حتی روحانیت را نیز درست نشناخته ایم.کارگردان مستند "بانو قدس‌ایران" در مورد شیوۀ رسیدن به زبان شاعرانه در این فیلم گفت: من سه اصل مهم برای ساختن مستند دارم که اولی تحقیق خوب است، دومی تحقیق خوب و سومی هم تحقیق خوب. اگر تحقیق درست انجام بگیرد فیلم، زبان خود را پیدا می کند و اگر زبان را پیدا نکردید باید برگردید و دوباره تحقیق کنید. زمانی که سناریو با تحقیق پیش می رود درصد خطای آن کمتر می شود.سید هاشم مرتضویان، عضو هیأت موسس خانه مستند اصفهان، در خصوص شیوۀ ماهرانۀ رزاق کریمی در استفاده از آرشیو سخن گفت و از این کارگردان خواست تا برای فیلمسازان جوان کمی در این باره توضیح دهد. وی دراین باره گفت: بعد از تحقیق، با دنیایی از آرشیو روبرو شدم اما شخصی عمل نکردم بلکه از دوستانی که در این زمینه تبحر داشتند مثل آقای تهامی نژاد و خانم طاهری کمک گرفتم. به عقیدۀ من، کارگردان، مترجم تصویر نیست. ما روایتی داریم و هر جا لازم باشد از آرشیو در راستای بیان این روایت استفاده می کنیم. حین برخورد با آرشیو نباید احساسی عمل کرد و باید دانست که از چه چیزی لازم است استفاده شود. باید حد و مرز را شناخت تا آدم های جلوی دوربین خسته نشوند و آرشیو نیز در فیلم خستگی ایجاد نکند. لازم است از محمد پورفر، تدوینگر این مستند که بیش از یک سال برای تدوین آن زحمت کشیده تشکر می کنم.رزاق کریمی با اشاره به موسیقی فیلم اظهار کرد: بنده از سال ۱۹۸۶ میلادی در آکادمی موسیقی اتریش با موسیقی آشنا شدم و روی این مقوله نقطه نظراتی دارم. تمام جهش های موسیقی در فیلم گرفته شده و در تیتراژ پایانی آمده است، به این دلیل که نمی خواستم موسیقی در فیلم گریه کند. موسیقی نسیم مزرعه است و براساس نوسان های فیلم حرکت می کند.وی در ادامه گفت: نه به این خاطر که فیلم را خودم ساخته ام بلکه به این دلیل که تا دهۀ هفتاد میلادی خانم ها هیچ روایتی از خود نداشته اند و در این مستند، یک خانم ۸۰ دقیقه روایت زندگی خودش را بیان می کند، "بانو قدس‌ایران" را می توان نقطه عطفی در سینمای مستند ایران و جهان دانست. من این فیلم را برای نسل سوم و چهارم انقلاب ساخته ام، چرا که زمان به سرعت می گذرد و آن ها از این تاریخ دور می شوند. حتی امام برای آن ها ناشناخته و دور است چه برسد به همسر او یا حاج آقا مصطفی. پس از اکران فیلم در جشنوارۀ فجر و استقبال بسیار از آن، جوان های زیادی با افکار مختلف که شاید انقلابی هم نبودند از من تشکر کردند، چرا که خانوادۀ امام را نمی شناختند و این فیلم به آن ها کمک کرده بود. امیدوارم اگر کاستی ای وجود دارد که حتما هست فیلمسازان بعدی کار مرا اصلاح کنند و فیلم بهتری در این باره بسازند.همچنین نمایندۀ موسسۀ عروج فیلم در خصوص اکران این مستند گفت: ابتدا بحث بر این بود که فیلم، در گروه هنر و تجربه اکران شود، اما با دیدن استقبال پرشوری که در جشنوارۀ فیلم فجر از آن شد، خیلی از کارشناسان پخش گفتند که این مستند می تواند در سطح کشوری دیده شود. در کل هنوز در حال برنامه ریزی هستیم و نمی توانم به طور قطع پاسخی در این باره بدهم.علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا موسسۀ عروج فیلم ساخت مستند "بانو قدس‌ایران" را به یک کارگردان زن نسپرده است، اظهار کرد: زمانی که موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی پیشنهاد ساخت این مستند را به موسسۀ عروج فیلم داد، ما حدود پنج کارگردان را انتخاب کردیم که در بین آن ها دو خانم نیز حضور داشتند، اما دنبال یک محرم می گشتیم و در نهایت به آقای رزاق کریمی رسیدیم که سابقۀ ایشان در ساخت چنین مستندهایی درخشان بود. این کارگردان برای ساخت مستندی به نام "خاطراتی برای تمام فصول" دربارۀ علامه جعفری، خیلی خوب به موضوع نزدیک شده بود تا حدی که خانوادۀ مرحوم جعفری خصوصی ترین مسائل را نیز در اختیارشان گذاشته بودند اما خیلی از جاها شخص آقای رزاق کریمی از نمایش این موارد پرهیز کرده بود و تاجایی از این اطلاعات بهره برده بود که به فیلم کمک کند. به همین دلیل فکر کردیم ایشان گزینۀ مناسبی است و بعد از اتمام کار نیز به یقین رسیدیم که انتخاب درستی داشته ایم.علیخانی در مورد رفت و برگشت مستند "بانو قدس‌ایران" به جشنوارۀ فجر اظهار کرد: آن زمان یکی دو نکتۀ کوچک وجود داشت که با نظر خانوادۀ امام باید اصلاح می شد و اصرار بر این بود که نظرشان جلب شود. از حمایت های حاج حسن آقا برای ساخت این مستند تشکر می کنم. بنده تهیه کنندۀ مستندی با موضوع حضور فیدل کاسترو در جماران بودم و جالب این بود که درِ اتاق امام به روی او باز نشده بود و آقای فیدل کاسترو از پشت شیشه به اتاق امام نگاه می کرد. حین ضبط این فیلم برای نخستین بار درها به روی ما باز شد و به این خاطر از آقای رزاق کریمی بسیار ممنونم. همچنین از حجت الاسلام کمساری، آقای غفوری و آقای طباطبایی پور که زمینه اکران این مستند را در اصفهان فراهم کردند.عباس کمساری، مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، سیدمحسن طباطبایی پور، رییس انجمن سینماگران اصفهان، محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مصطفی حیدری، رییس دفتر تخصصی سینما و رضا دهقانی، رییس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله حاضران در این مراسم بودند. ]]> اخبار Sat, 24 Feb 2018 08:44:50 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcgyu9q.ak9x74prra.html مستند «سمفونی زاینده رود» رونمایی شد http://cinematajrobi.ir/vdcfcedy.w6d0cagiiw.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" به نقل از ایمنا، مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این مراسم با تشکر از رییس اتاق بازرگانی اصفهان بابت حمایت‌های بی‌دریغ از حوزۀ هنر گفت: ای کاش در شهر اصفهان همۀ کسانی که تصدی اموری را برعهده دارند به آقای سهل آبادی تأسی می‌کردند چرا که مجموعۀ اتاق بازرگانی به حوزۀ فرهنگ و هنر اصفهان کمک های بسیاری کرده است.وی با اشاره به چگونگی شکل گیری مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" ادامه داد: در مراسم افتتاحیه و اختتامیۀ جشنواره فیلم روح الله به درخواست سیدمحسن طباطبایی‌پور این اتفاق مبارک کلید خورد و اکنون شاهد رونمایی از این کار بابرکت و اثرگذار هستیم که امیداوریم آغازی برای حمایت های دیگران شود و شاهد جاری شدن زاینده رود و بازگشتن نشاط و شادی به شهر اصفهان باشیم.کمساری حمایت از هنر را وظیفۀ همگان دانست و گفت: معتقدم اگر کسی بتواند کمکی به حوزۀ فرهنگ و هنر کند و بخل بورزد، باید در محضر حق پاسخگو باشد. این مجموعه مستند به همت همۀ دوستان به ویژه خانه مستند اصفهان که یکی از فعال ترین مجموعه های کشوری است ساخته شده و وظیفۀ همۀ ما بوده که امکاناتمان را در اختیارشان قرار دهیم.سیدمحسن طباطبایی‌پور، تهیه کنندۀ این مجموعه مستند برای گفتن کلامی چند به صحنه دعوت شد اما با اعلام اینکه من حرف‌هایم را در فیلم ها زده‌ام از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان دعوت کرد تا در مورد زاینده رود صحبت هایی را بیان کند.عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان علت حضور خود را در این جمع چنین بیان کرد: بنا به دلایلی از دوران کودکی خیلی از هنرمندان را می شناختم و به آنان احترام می گذاشتم. در این چند ساله که در بحث تولید و صنعت فعالیت دارم همیشه به خودم می گفتم چرا بین ما و هنرمندان رابطه ای نیست و چرا نمی توانیم مسائل، مشکلات و توانمندی هایمان را با زبان هنر به دیگران معرفی کنیم. تا اینکه یک روز از خیابان توحید رد می شدم و مجموعه ای که بارها آن را از داخل ماشین تماشا کرده بودم تعطیل و خراب و بسته دیدم.وی افزود: نام این مجموعه "فرشچیان" بود و آنقدر از وضعیت آن بی اطلاع بودم که با شهرداری تماس گرفتم و گفتم چرا به این ملک که در شهری که مملو از هنرمند است و در این موقعیت جغرافیایی خوب قرار گرفته رسیدگی نمی کنید و آن ها پاسخ دادند که فرشچیان ربطی به ما ندارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متولی آن است.وی ادامه داد: برای نخستین بار به اداره کل ارشاد قدم گذاشتم و با حاج آقا ارزانی، مدیر کل وقت این اداره دیدار کردم و وارد مذاکره شدیم. ایشان گفتند که بودجه نداریم و نمی توانیم در این مجموعه هزینه کنیم اما بزرگواری و اقتدارشان باعث شد که در قبال ابراز ناراحتی من نسبت به مخروبه شدن این مجموعه با پیشنهادم موافقت کنند و امور فرشچیان را به ما واگذار کنند.سهل آبادی با اشاره به اقداماتی که در این مجموعه انجام داده بود، اظهار کرد: ما مجموعه فرشچیان را تحویل گرفتیم و فکر می کردیم در اولین قدم، دولت جهت احیای این مکان و ایجاد جایگاهی برای هنرمندان به ما کمکی خواهد کرد، اما ماهیانه ۵۵ میلیون تومان از ما کرایه طلب کردند! به هر حال تعمیر و اصلاح را شروع کردیم و یک مرتبه تاریکخانه‌ای روشن شد و چراغ و نور و آب و... فراهم شد.سهل آبادی تصریح کرد: نزدیک به یک سال از عقد قرارداد نگذشته بود که گفتند مجموعۀ فرشچیان را می خواهیم و ما با ۸۰۰ میلیون تومان طلب از اداره ارشاد که قول داده بودند یکی دو روزه پرداخت کنند، یک سال و دو ماه را گذراندیم و در نهایت هم اعلام کردند که اگر پولتان را می خواهید شکایت کنید تا به درخواست شما رسیدگی شود.وی افزود: با این وضعیت، بنده که به فرهنگ و هنر علاقه داشتم و نیتم این بود که هنرمندان به این مکان بازگردند و زمینۀ این بازگشت را نیز فراهم کردم به طوری که چندین تئاتر و همایش در این محل برگزار شد، چگونه باید پس از این، ارتباطم را با هنر نزدیک می کردم؟رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: ما فکر می کنیم که باید از هنر همچنان پول در آورد و به همین دلیل از هنر مالیات و عوارض می گیریم. با این همه به عنوان بخش خصوصی در حضور دکتر عیدی، معاون شهردار اعلام می کنم که آماده ایم با همکاری شهرداری اصفهان نسبت به ادای دینمان به هنرمندان شهر کاری انجام بدهیم.سهل آبادی با برشمردن هنرمندان نامی اصفهان در رشته های مختلف گفت: آیا اصفهان و کشور دیگر هنرمندی مثل استاد تاج را به خود خواهد دید؟ آیا کسایی و ارحام صدر دیگری خواهیم داشت؟ جای تاسف دارد که در شهر شیراز مراسمی برای جمع آوری فرهنگ و سنت هنر تعزیه برگزار شده و ما که در اصفهان بیشترین سابقه را در هنر تعزیه داریم آن را فراموش کرده ایم.وی ادامه داد: روزگاری هیچکس به اصفهان سفر نمی کرد مگر اینکه طالب دیدن اجرای استاد ارحام صدر باشد و مسافران روزها در اصفهان می ماندند تا بلیت نمایش او را تهیه کنند و شاهد هنرنمایی او باشند.سهل آبادی گفت: هنرمندان اصفهان جاذبۀ این شهر هستند و بسیار خوشحالم که چند شب گذشته در اتاق بازرگانی اصفهان از اثر یکی از هنرمندان شهر رونمایی کردیم تا پیش از آن که این اثر به دست خریدار آن در آمریکا برسد تصاویری از آن ثبت و ضبط کرده باشیم.وی ادامه داد: استاد محمود فرشچیان بارها از هنر این هنرمند تلفنی تشکر کرد و ما از خودمان پرسیدیم که برای فرهنگ و هنر این شهر چه کرده ایم؟ وقت، خیلی زود از دست می رود و در حضور هنرمندان اقرار می کنم که کاری در قبال آن ها انجام نداده ایم و هر چه کرده ایم نیز انجام وظیفه بوده است.وی سپس گریزی به موضوع خشکی زاینده رود زد و گفت: به عنوان یک شهروند اصفهانی دلم برای خشک شدن این رود می سوزد و در این مورد فقط می توانم حرف بزنم و همه جا هم حرف زده ام. زمانی که دکتر احمدی نژاد برای شرکت در جلسه ای با موضوع احداث خط تولیدی برای فولاد مبارکه به اصفهان آمده بود به او گفتم آقای دکتر زاینده رود را به اصفهان برگردانید، اما جاهای دیگر فقط از او گلایه نکردم چرا که می دانم زاینده رود دستخوش عدم تدابیر مدیرانی شده است که به اصطلاح، چاه نکنده منار ساخته‌اند!سهل آبادی ادامه داد: متاسفانه سدی که برای حمایت از تونل سوم نیاز داریم هنوز احداث نشده است و اگر گزارش آن اعلام شود خواهید دانست که اگر سال ها پیش و در زمان تصویب، این طرح اجرا شده بود چقدر در هزینۀ آن صرفه جویی می شد.رییس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اگر بدانید روزی که تونل اول کوهرنگ احداث می شد مردم اصفهان و کشاورزان شرق استان چقدر هزینه کرده اند جگر شما آتش می گیرد. در زمانی که هزار متر زمین در بهترین منطقۀ اصفهان با ۵۰۰ تک تومانی معامله می شد از هر شهروند ۳۰۰۰ تومان گرفته شده و بدون رضایت و اطلاع او آب اصفهان به جای دیگری رفته است. هر کدام از روسای جمهور پیشین در دولت های خود آب اصفهان را به این سو و آن سو بردند و اگر حساب و کتابی کرده بودند امروز شهروندان اصفهان با دیدن زاینده رود خشک شده اشک نمی ریختند. زاینده رودی که خیلی از هنرمندان کشور به ویژه شاعران، مدتی از عمر خود را برای همجواری این رود، در اصفهان گذراندند مثل صائب تبریزی.سهل آبادی با بیان اینکه در سفر خود به مولداوی شاهد دریاچه‌های بسیاری بوده اعلام کرد: این شهر پر از برف و دریاچه و زیبایی بود. از وزیر کشاورزی آن پرسیدم که مجوز چاه در مولداوی چگونه است و انگار پرسیده باشم مجوز آدم کشی چیست! و او به سرعت گفت: «هیچکس حق ندارد حفاری کند. فقط در روستاها چاه های سه متری خانگی برای برداشتن آب داریم ولاغیر.» آن زمان بود که دیدم آن ها با وجود این همه آب و امکانات این کار را نمی کنند اما ما آنقدر چاه زدیم و آب برداشتیم که وضعمان چنین شد.وی افزود: به تازگی نیز فکر کرده ایم اگر کوهپایه ها را درختکاری کنیم کار خوبی انجام داده ایم. آب زلال را برمی داریم روی کوه می بریم بعد با گل و لای به رودخانه بر می گردانیم و آنقدر این کار را انجام داده ایم که بخش مهمی از سدمان پر از گل و لای شده است. امیدوارم خدا به ما دیدی بدهد که نسبت به مشکلات توجهمان بیشتر شود.رییس اتاق بازرگانی از تامین هزینۀ ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز خبر داد و گفت: صنعت به این فکر افتاد که بودجۀ تامین سد برای تونل سوم را تامین کند و باید این خبر خوش را در حضور دکتر میرمحمد صادقی و همۀ شما اعلام کنم که این مبلغ از سوی صنایع تامین شده است.همچنین سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما با تشکر از ۱۳ مستندسازی که باوجود تمام کمبودها و مشکلات اقدام به ساخت مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" کرده اند، اظهار کرد: حدود یک سال و نیم پیش بود که آقای طباطبایی پور طرح ساخت این مستند را در شبکه مستند مطرح کرد و با همراهی دکتر مشیری که مشاورۀ این پروژه را برعهده گرفتند امروز شاهد رونمایی از آن هستیم.وی بحران خشکسالی را مشکل همۀ مردم کشور دانست و گفت: این بحران تنها گریبان زاینده رود را نگرفته و همان طور که زاینده رود قلب تپندۀ شهر اصفهان است و برای مردمش عزیز، هامون نیز برای مردم زابل چنین بوده، چنان که دریاچۀ بختگان برای مردم فارس و دریاچۀ ارومیه برای مردم آذربایجان.وی افزود: ریشۀ همۀ این مشکلات را باید در خشکسالی ۱۵ سال اخیر کشور جست و به نظر می رسد آنچه هنرمندان اصفهانی در مستند سمفونی زاینده رود ارائه کرده اند نسخه ای است که در کل کشور می تواند پیاده شود.غفوری راه غلبه بر این مشکل را عزم مردم و مسئولان در مصرف درست منابع آبی خلاصه کرد و ادامه داد: اگر الگوی استفاده از آب در صنعت و کشت ما بهینه شود می توانیم بر این بحران فائق بیاییم چنان که در جنگ تحمیلی نیز توانستیم با کمک هم سربلند باشیم. در نهایت امیدوارم که زاینده رود مجددا و به طور دائمی در اصفهان جاری شود.همچنین منوچهر مشیری، مشاور پروژۀ مجموعه مستند سمفونی زاینده رود ضمن ابراز علاقه به شهر اصفهان گفت: حدود دو سال با ۱۳ جوان در این پروژه همراه بودم و این امر روحیۀ بهتری را در من ایجاد کرد و فضای فکری بهتری در من به وجود آورد.وی افزود: فکر می کنم که حاصل این تلاش رضایت بخش است چرا که تمامی این فیلمسازان با همۀ توانشان وقت گذاشته اند و کسی از تلاشی فروگذار نکرد. ساخت این مستند برای این فیلمسازان تکلیف اداری نبوده بلکه با عشق به آن پرداخته اند و از همۀ آن ها بابت این سعی و کوشش تشکر می کنم.به گزارش ایمنا، تقدیر از جمال اسکویی، فرشاد احمدی دستگردی، شهره سجادیه، نفیسه توتونی، ابوذر مسائلی، فرهاد بردبار، مسعود ایمانی، محمد محمودی، علی جعفری، رسول انتشاری، عزت الله پروازه، محمد غازی، سید هاشم مرتضویان و دیگر عوامل سازندۀ مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" پایان بخش این مراسم بود. ]]> اخبار Sat, 24 Feb 2018 08:21:45 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcfcedy.w6d0cagiiw.html زاون قوکاسیان بزرگداشت هنر سینما را به خوبی درک کرد http://cinematajrobi.ir/vdceff8z.jh8wvi9bbj.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، روزنامه اصفهان زیبا نوشت: در سومین سالگرد درگذشت زاون بیش از آنکه تهیه متنی برای بزرگداشت درگذشته ای قابل اهمیت باشد؛ این نکته قابل توجه است که آن مطلب روشنگر حال و آینده باشد؛ آن هم با اتکا بر واقعیت وجودی کسی که از جنس نگاهِ همیشه بیدار بود. یکی از بهترین گزینه ها برای گپ و گفت درباره این مهم نیز محمد تهامی نژاد است. او رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگردانان مستند، پژوهشگر و مستندساز بوده و در دوره های مختلف کاری با زاون قوکاسیان همکاری داشته است. او با روی خوش و حوصله به پرسش های مکتوب ما درباره زاون پاسخ می دهد. از چه سالی با زاون آشنا شدید و در این مسیر تا زمان مرگ ایشان چه موارد همکاری باهم داشتید ؟اولین بار در سینمای آزاد، او را دیدم. بعد از انتشار کتاب «چشمه» هم با دیدگاه‌هایش درباره هنر سینما و نو آوری هایش بیشتر آشنا شدم و در سال ۱۳۵۶ که برای داوری اولین جشنواره دانشجویان کشور به اصفهان آمدم، بیش از قبل دوست شدیم. این شد که به دفتر سینمای آزاد در پل شیری رفتم و فیلم کوتاه «عروس کهنه» را آنجا دیدم. می دانید فکر می‌کنم زاون همانطور که خود را به محله جلفا محدود نکرد، در زمینه سینما نیز از اصفهان پا فراتر نهاد. سال ۱۳۶۴ با کتاب مجموعه مقالات در نقد و معرفی آثار مسعود کیمیایی دوباره به صحنه ادبیات سینمایی بازگشت و اواخر دهه ۱۳۷۰ به عنوان مدیر گروه سینما در دانشگاه سوره اصفهان کسانی از جمله من، محمد رضا اصلانی و جمشید ارجمند را برای تدریس به اصفهان کشاند. دکتر نیلی که سال ۸۲ استعفا داد به احترام زاون قوکاسیان از دانشکده عذرخواستم . سال تحصیلی ۸۲_ ۸۳ تدریسم متوقف شد، تا اینکه یک روز مدیر گروه سینما زنگ زد که « بچه ها شما را می خواهند». روز ۲۹ تیرماه ۱۳۸۳ نمرات امتحانی را به اصفهان فرستادم و دیگر به آنجا نرفتم .سال بعد ( ۱۳۸۴) موسسه آموزش عالی سوره اصفهان کلا تعطیل شد و به جایش موسسه آموزش عالی سپهر سر بر آورد. رشته سینما حذف شد و موسسه برای نقاشی، گرافیک و معماری دانشجو پذیرفت. «سپهر» در خانه ای با یک در آهنی کوچک، کمرکش کوچه ای باریک در خیابان حکیم مستقر شد که به میدان نقش جهان (امام) و مسجد جامع راه داشت و در دل بافت قدیمی شهر جای گرفته بود. موسسه، سه سال بعد یعنی از ۱۳۸۷ دانشجوی سینما پذیرفت. مسئولیت گروه سینما را به زاون سپردم و دوباره راهی اصفهان شدم.در ویژه نامه دومین جشنواره فیلم کوتاه اصفهان در سال ۱۳۸۴ که به دبیری زاون شکل گرفته و مدیریت می شد یک پرونده به نام شما و درباره ابراهیم گلستان چاپ شده بود، چگونگی شکل گیری این پرونده و نحوه کار زاون در این طور موارد چگونه بود؟سال۱۳۷۱ مجموعه مقالاتی در نقد و معرفی آثار بهرام بیضایی را توسط نشر آگاه و سال ۱۳۷۵ کتاب عباس کیارستمی را در نشر دیدار منتشر کرد که در آنها مقاله هایی داشتم. وقتی نشریه نامه فرهنگ و هنر را با حمایت دکتر خسرو نشان منتشر می کرد از من هم تقاضای مقاله ای کرد و برای اولین بار گفت که حق التحریر هم داده خواهد شد. در شماره بهار ۸۳ در باره سینمای تجربی و نصیب نصیبی نوشتم . برای شماره بعد که در بهار سال ۱۳۸۴ منتشر شد، خودش و خانمی از اداره فرهنگ و هنر اصفهان زنگ زدند. گفتم پژوهشی درباره گلستان دارم که جایی منتشر نشده اگر مناسب هست برایتان بفرستم. فکر نمی کردم با توجه به توهینی که گلستان در کتاب نوشتن با دوربین به او کرده بود بپذیرد؛ ولی هیچوقت اشاره ای نکرد. البته زاون همیشه در باره آدم های ناسپاس حواسش جمع بود و در باره رفتار فردی که مقاله مفصلی در باره اش نوشته بود، چند بار به من شکایت برد. شما طی بیش از چهاردهه مستقیما عرصه سینمای مستند ایران در تهران و شهرستان‌ها را مشاهده و در آثار چاپ شده مکتوبتان روایت کرده‌اید ، نقش اصفهان و زاون را در فیلم و سینمای مستند ایران، چه می دانید ؟ اصفهان یکی از قطب های صنعت و فرهنگ‌های تصویری در ایران است. دردهه های پنجاه وشصت، ذوب آهن اصفـهـان و فولاد مبـارکـه واحـدهای مستند سازی داشتند و انبوهی فیلم مستند و گزارشی در اصفهان تهیه شده است. جذابیت های معماری و شهرسازی و زاینده رود ، سینما گران دنیا را به سوی خودش می خواند. طیاب، معماری ها را به تصویر در آورد، احمد فاروقی قاجار، شاهکارش طلوع جدی را در اصفهان ساخت. در موج جدید سینما در دهه چهل و پنجاه، چند جوان ( از جمله محمد حقیقت وغلامرضا مهیمن) سینمای آزاد اصفهان را پایه گذاری کردند که مدیریتش را زاون قوکاسیان داشت که مشهورتر از همه آنها بود.در ۲۰ مهرماه ۱۳۵۶ به مدت چهار روز نخستین جشن فرهنگ مردم در اصفهان با شرکت ۴۹ تن از پژوهشگران ایران و ۴۱ پژوهشگر از کشورهای آمریکا، انگستان ، فرانسه ، هلند و ژاپن برگزار شد. در این جشن که ۸۵ سخنران در قالب یازده کمیته فرهنگی در آن حضور داشتند با همکاری سازمان های پژوهشی کشور به ویژه مرکز مردم شناسی در وزارت فرهنگ وهنر (سابق) به معرفی و ارائه جنبه های گوناگون فرهنگ ایرانی و فولکلور قومیت های ایرانی مانند موسیقی، رقص تئاتر، تعزیه و صنایع دستی در قالب نمایشگاه یا سخنرانی وگزارش پرداخت. در جریان« جشن فرهنگ مردم» ، «سمینار مردم شناسی و نمایش فیلم های فرهنگ عامه» در اصفهان برگزار شد، ژان روش نیز به ایران دعوت شده بود و نخستین کارگاه فیلم سازی انسان شناسی را در اصفهان برپا کرد. فرهاد ورهرام که در آن زمان کارمند مرکز پژوهش های دهقانی و روستایی ایران بود در اصفهان حضور داشت. ژان روش فیلم اصفهان را ساخت. در دی‌ماه همان سال اولین جشنواره دانشجویان ایران در دانشگاه اصفهان برگزار شد که به همراه زاون داور جشنواره بودم. در فضای پر شور دانشگاه اصفهان، جایزه اول ( چهل هزار ریال) جشنواره به فیلم «نه هنوز است تمام» ساخته غلام رضا مهیمن تقدیم شد. بعد از انقلاب، شهر کاملا سیاسی اصفهان می خـواست دوباره خودش را در سینما تعـریف کند و به سراغ زاون رفت و او در شرایط خاص، نقش میانجی اجتماعی یافت و اصفهان با برگزاری جشنواره ها و سمینارها دوباره به مرکز نمایش و گفت‌وگوی پیرامون فیلم کوتاه و سینمای مستند ایران تبدیل شد. زاون سال ۱۳۷۵ کانون فیلم حوزه هنری را راه اندازی کرد و با همکاری فرزان معظم در تالار حوزه هنری، سخنرانی هایی برپا شد و آن را به کل مملکت پیوند زد. به نویسندگان اصفهانی روی آورد یا نویسندگانی به او روی آوردند. برگزاری بخش فیلم در جوار همایش انسان شناسی هنر در سال ۱۳۹۰ را هم برعهده گرفت. در واقع مثل اینکه او ناظر بر فضای هنری اصفهان باشد. فیلم «زاون جان» بهروز ملبوس باف اصفهانی، این حس را خیلی خوب به نمایش در آورده است. بعد از درگذشت زاون و در سه سال اخیر چه ارزیابی از جریان فیلم مستند و مستندسازی در اصفهان دارید ؟ایفای نقش میانجی اجتماعی، قابلیتی جبلی و ذاتی هم هست که فضا را برای ورود نیروهای تازه و مستـعد آماده می کـند. زاون توانست، با کسب جایگاهی در انتشار کتاب سینمایی وقرار گرفتن در رأس سینمای آزاد شهر اصفهان و حضور موثر در نمایش فیلم و رقابت های جشنواره ای، این احساس رقابت را در شهروندان به‌وجود بیاورد. نیروها و نهاد محلی برای توسعه فضای گفت‌وگو، نمایش و نقد پا پیش گذاشتند و ثبت و وارسی واقعیت های اجتماعی، صنعتی و فرهنگی به صورت یک نیاز مدرن وشهری رشد کرد و حرفه ای برای معیشت شد. سینمای مستند اصفهان و توابع ( در فولاد مبارکه، تلویزیون ، با کمک شهرداری و در بخش خصوصی) در سال های اخیر تا کاخ های جشنواره های جهانی پیش رفته است. امیدوارم این دستاوردهای هنری، اقتصاد سینمای مستند اصفهان را نیز متحول ساخته ، معیشت مستند سازان را هم تامین کرده باشد. درباره وجهه شخصیتی مدیریت فرهنگی زاون برای مدیران فرهنگی هنری که معمولا هرچندسال یک بار وضع شده و ملزم به انجام کار فرهنگی هستند و طبعا از سوابق بی اطلاع، چه سخنی دارید ؟من اتفاقا بیشتر بر میانجی اجتماعی و مدیریت فرهنگی تاکید دارم. از آغاز دهه هفتاد، آقای قوکاسیان مسیحی، اعتماد بسیاری از مردمان فرهنگی و مدیران مسلمان رابه خود جلب کرد تا بتوانند با کمک او به عنوان یک میانجی اجتماعی، نیروهای موجود در اصفهان را در جهت توسعه فضای فرهنگی به کار بگیرند. وجود این نقش موثر و کاریزماتیک اجتماعی برای کامل شدن بسیاری از چرخه های فرهنگی، ضروری است. برای مثال فیلم های اجتماعی نیازبه میانجی‌هایی برای نمایش و تحلیل دارند و افراد و نهاد هایی این امکان را فراهم می سازند که چرخه های ناقص تولید تا نمایش و تحلیل و تولید کامل شود. ایفای چنین نقش هایی دانش و قابلیت‌های خاص نیاز دارد و آن دوست مرحوم در این راه بسیـار مـمارست به‌خرج داد، بسیار زحمت کشیـد. گاهی با رفتن یک مسئول اداره او را هم کنار گذاشتند و تحویلش نگرفتند. ولی کم لطفی زیاد دوام نمی آورد و دوباره نیازمندش می‌شدند. به عنوان یکی از سه عضو شورای سردبیری در مقدمه نامه فرهنگ و هنر (زمستان ۸۲ بهار ۸۳)نوشت «این ویژه نامه در حقیقت بزرگداشتی از هنر سینـماست». می توانم بگویم که بزرگداشتی از هنـر سینما، همان نکته ظریف تر از مو بود که زاون آن را در تمام دوران زندگی اش، به خـوبی درک کرد . ]]> اخبار Sat, 24 Feb 2018 08:01:41 GMT http://cinematajrobi.ir/vdceff8z.jh8wvi9bbj.html شناسای سخن؛ مستند پرتره دکتر حسن انوری آماده نمایش شد http://cinematajrobi.ir/vdcd950f.yt0xj6a22y.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، منوچهر مشیری پیرامون تولید این اثر مستند اظهار کرد: حسن انوری استاد بازنشستهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به‌عنوان چهرهٔ ماندگار در رشتهٔ ادبیات معرفی شده و از حافظ‌پژوهان است.وی درباره شیوه ساخت مستند «شناسای سخن» توضیح داد: در بخشی از مستند پرتره‌ها‌یی که کار می‌کردم، به واژه‌نگاران ایران پرداختم؛ مربعی که شامل علامه دهخدا، دکتر محمد معین، سیدجعفر شهیدی و دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی می‌شد. سال گذشته مستند «نادره کار» که درباره سیدمحمد دبیر سیاقی است، در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد و پس از ساخت این مجموعه، به فرهنگ‌نویسان جدیدتر که دکتر حسن انوری یکی از آن‌هاست رسیدم. او که در یکی از مصاحبه‌های مستند «نادره کار» هم حضور داشت، به دلیل تألیف فرهنگ بزرگ سخن، از مرتبت خاصی برخوردار است.مشیری با اشاره به سختی‌های ساخت این مستند گفت: جلب رضایت ایشان برای ساخت مستند پرتره با توجه به سنی که دارند، بسیار دشوار بود، اما در نهایت پس از هفت ماه فیلمبرداری، سرانجام ساخت این مستند به پایان رسید. برای ساخت «شناسای سخن» پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای بسیاری انجام شد تا حق مطلب بیان شود.وی افزود: ما تلاش کردیم مستندی فراهم کنیم تا کسانی که کتاب فرهنگ سخن را می‌خوانند و مایل به شناخت دکتر انوری هستند، با تماشای آن بتوانند پاسخ پرسش‌هایشان را دریافت کنند. در این مستند که در تهران و شهر تکاب واقع در آذربایجان غربی (زادگاه ایشان) و همچنین روستای دورباش (زادگاه اجدادی ایشان) فیلمبرداری شده است، ژاله آموزگار، دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، دکتر رسول شایسته و دکتر علی‌اشرف صادقی حضور دارند. گفتنی است که عوامل تولید این مستند عبارت‌اند از: طراح، پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: منوچهر مشیری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: آرش اسحاقی، صدابردار: سیدمحمدجلال حسینی، صداگذار: گیسو آزادروش، مشاور پژوهش: الوند بهاری، مجری طرح: شهناز ناطق، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ]]> اخبار Sat, 24 Feb 2018 07:03:31 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcd950f.yt0xj6a22y.html «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره های باروتی» تقدیر شدند http://cinematajrobi.ir/vdccpmqs.2bqi48laa2.html به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر در بخش تجلی اراده ملی ، نمایندگان بخش‌های مختلف داوری سازمان‌ها، جوایز خود را به برگزیدگان اهدا کردند.در این برنامه داوران بنیاد شهید و امورایثارگران با حضور حسینی معاون فرهنگی بنیاد شهید و فرزاد ملا زاده با همراهی دکتر خجسته و داریوش ارجمند جایزه دوم خود را به همراه دیپلم افتخاری به مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند اهدا کردند.همچنین در این مراسم سازمان سینمایی با حضور محمد مهدی حیدریان،‌ شهردار آبادان و دکتر خسرو نشان جایزه ای به مصطفی رزاق کریمی برای مستند «بانو قدس ایران» اهدا کردند.تندیس و دیپلم افتخاری هم برای انیمیشن «فیلشاه به‌ حامد جعفری تهیه کننده و هادی محمدیان کارگردان این فیلم تعلق گرفت که حبیب ایل بیگی به نمایندگی از آنها جوایزشان را دریافت کرد. ]]> اخبار Sat, 24 Feb 2018 06:53:13 GMT http://cinematajrobi.ir/vdccpmqs.2bqi48laa2.html انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» اکران عمومی می شود http://cinematajrobi.ir/vdcbazb8.rhb5wpiuur.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینما تجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» اثر زنده یاد وحید نصیریان در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود، همچنین آیین گشایش این فیلم عصر روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه ساعت ۲۰ در موزه سینما برگزار می شود.این اثر انیمیشن سینمایی از تاریخ سه شنبه ۱۳ اسفند ماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود.در این فیلم انیمیشن که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است، بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد در نقش «رخش»، رضا کیانیان در نقش «شیردال»، الهام پاوه نژاد در ۲ نقش «آفرین» و «هما»، پرویز پورحسینی در نقش «سپنتا»، امین قاضی در نقش «رها»، علیرضا طاهری در نقش «رستم»، آرزو آذری در نقش «مینو» و وحید نصیریان در نقش «دم شیردال» صداپیشگی کرده اند.مهدی ابوهاشم و وحید نصیریان: نویسندگان، پیام آزادی: آهنگساز، محمود موسوی نژاد: طراح صدا و صداگذاری، نیما دهخوارقانی، مشهود ولیان، بابک تهرانی و محمود میروهابی: انیماتور، امیر سلامتی مدیر نورپردازی و رندرینگ، امیر سحر خیز و محمد رستمی جلوه های ویژه، وحید نصیریان: تدوین و طراح کاراکترها و مهدی نادری: بازنویسی دیالوگ ها عوامل ساخت انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» بودند.در خلاصه داستان انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» چنین آمده است: در آینده ای دور، میان انسان های کره زمین جنگی همه گیر در حال انجام است. در این میان، «سپنتا»، سعی دارد «مینو»، زن پا به ماهش را از این مهلکه بیرون برده و به غاری برساند که توسط نیروی «سیمرغ» از آن محافظت می شود. آنها نام فرزند خود را «رها» می گذارند درگیر و دار این جنگ، «اژدهاک» که در کوه دماوند به بند کشیده شده بود، آزاد می شود. رها پس از سال ها به جنگ اژدهاک می رود و با وجود کوچکیش بر اژدهاک پیروز شده و ناجی سرزمینش می شود. ]]> اخبار Wed, 21 Feb 2018 07:59:06 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcbazb8.rhb5wpiuur.html «بَرد» بهترین فیلم مستند جشنواره «ایرواین» شد http://cinematajrobi.ir/vdcae0n6.49nua15kk4.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینما تجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، هفتمین دوره جشنواره جهانی «ایرواین» در کالیفرنیای آمریکا برگزار شد و جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند خود را به فیلم «بَرد» ساخته حمید جعفری از ایران اهدا کرد. در این بخش از رقابت های جشنواره، فیلم مستند «مهارت های چاقو» ساخته توماس لنون یکی از پنج نامزد اسکار ۲۰۱۸ در بخش مستند کوتاه هم حضور داشت که از آن تقدیر شد.«بَرد» پیش از این در ۲ جشنواره دیگر در آمریکا با نام های «هات اسپرینگز» و «نیو اورلئانز» حضور داشته و با کسب جایزه بهترین فیلم از جشنواره «نیو اورلئانز» جوایز حضور در مسابقات آکادمی اسکار ٢٠١٩ را نیز به دست آورده بود.«بَرد» مستندی کوتاه با زمان ۲۵ دقیقه است و داستان زنی در اطراف رامهرمز را روایت می‌کند که هر روز با پتک و دیلم به کوه می‌رود، سنگ می‌شکند و می‌فروشد تا زندگی خانواده‌اش را تأمین کند.برخی از عوامل این فیلم عبارت‌اند از طرح و کارگردانی: حمید جعفری، فیلمبردار: ارسطو مداحی گیوی، تدوین: اسماعیل منصف، صدابردار و صداگذار: علیرضا دریادل، تهیه‌کنندگان: فاطمه فروزان علاء و حمید جعفری.پخش جهانی این فیلم در قسمت آمریکای شمالی به عهده شرکت مافیلم است. ]]> اخبار Wed, 21 Feb 2018 07:18:52 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcae0n6.49nua15kk4.html مستند «خالکوبی در ایران» در راه جشنواره ایرلندی http://cinematajrobi.ir/vdcj8aev.uqe8ozsffu.html به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "سینماتجربی" به نقل از خبرگزاری ایسنا، این فیلم مستند بلند که براساس پژوهشی گسترده در تمام نقاط ایران با موضوع خالکوبی سنتی در کشور ساخته شده است، در بخش مستندهای این جشنواره اروپایی پذیرفته شده است. ششمین دوره جشنواره سیلک رود از شانزدهم تا بیستم اسفندماه (هفتم تا یازدهم مارچ) در شهر دوبلین ایرلند برگزار خواهد شد.پیش از این در دوره‌های گذشته جشنواره سیلک رود آثاری از سینمای ایران پذیرفته شده بود و امسال هنرکار با مستند «خالکوبی در ایران» نماینده سینمای ایران در این جشنواره است. تصویربرداری این مستند که به صورت گسسته بیش از یکسال و نیم به طول انجامید، در مناطق شمال، مرکز، غرب و جنوب ایران و در بیش از ۲۰ شهر و روستا انجام شده است.در این مستند از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، قومی و پزشکی به موضوع خالکوبی سنتی در ایران پرداخته شده است.عوامل مستند «خالکوبی در ایران» عبارتند از:پژوهشگر و کارگردان: هوشمند هنرکار، مدیر تصویربرداری: فریدون شیردل، صدا: بهروز شهامت، تدوین: شایان رنجبر، محمد بیات و راوی: بهزاد فراهانی. ]]> اخبار Wed, 21 Feb 2018 06:14:45 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcj8aev.uqe8ozsffu.html «کوکو» بهترین فیلم انیمیشن جایزه بفتا 2018 شد http://cinematajrobi.ir/vdcizyaz.t1arv2bcct.html به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی؛ مراسم هفتاد و یکمین دوره اعطای جوایز بفتا، شامگاه گذشته در سالن رویال آلبرت هال لندن برگزار شد و در بخش بهترین اثر انیمیشن، فیلم موزیکال «کوکو» COCO به کارگردانی مشترک «لی آنکریخ و دارلا اندرسون» موفق به کسب عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال شد.در خلاصه موضوع این فیلم انیمیشن آمده است: «میگوئل جوان علیرغم مخالفت نسل قدیمی خانواده‌اش با موسیقی، آرزوی تبدیل شدن به یک موسیقیدان برجسته نظیر ستاره مورد علاقه‌اش «ارنستو دلاکروز» را دارد. او با ناامیدی سعی در اثبات استعداد هنری خود دارد و پس از ملاقات و دوستی با هکتور، در مسیر دیگری قرار می‌گیرد...»گفتنی است که دو رقیب انیمیشن COCO در کسب جایزه بفتا ۲۰۱۸، فیلم‌های «وینسنت دوست‌داشتنی» (دوروتا کوبیلا، هیو ولکمن، ایوان مک‌تاگارت) و «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» (کلود باراس، مکس کارلی) بودند که از کسب این جایزه مهم بازماندند.فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی هم نامزد بهترین اثر غیر انگلیسی زبان این دوره از جوایز «بفتا» بود که البته جایزه این بخش به فیلم کره‌ای «کنیز» ساخته پارک چان ووک تعلق گرفت.جایزه بهترین فیلم این مراسم بریتانیایی هم به فیلم انگلیسی «سه بیلبورد خارج از میزوری ابینگ» به کارگردانی «مارتین مک دونا» تعلق گرفت و «گیرمو دل تورو» با فیلم «شکل آب» که بیشترین نامزدی اسکار ۲۰۱۸ را یدک می‌کشد؛ تنها موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی بفتا شد! ]]> اخبار Mon, 19 Feb 2018 10:45:25 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcizyaz.t1arv2bcct.html «بانو قدس ایران» به اصفهان می‌رود http://cinematajrobi.ir/vdchvqnz.23ni6dftt2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"،عضو هیئت مؤسس خانه مستند اصفهان پیرامون برپایی این برنامه در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: «بانو قدس ایران» مستند ارزشمندی است که امسال در یازدهمین جشنوارۀ سینما حقیقت خوش درخشید و توانست به عنوان بهترین فیلم مستند، جایزۀ تهیه کننده را از آن خود کند. این فیلم همچنین جایزۀ بهترین فیلم مستند بخش شهید آوینی و نشان فیروزه ای جشنوارۀ یازدهم سینما حقیقت را به دست آورده و یکی از دو فیلم مستندی است که توانست به سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر راه یابد.محمد غازی ادامه داد: پس از پیگیری‌های مداوم و البته با همکاری و همراهی همۀ متولیان برنامۀ اکران آثار برگزیدۀ سینما حقیقت در اصفهان، بالاخره شرایطی فراهم شد تا میزبان اکران خصوصی فیلم مستند "بانوی قدس ایران" باشیم. کارگردان با تجربۀ سینمای مستند، آقای مصطفی رزاق کریمی و تهیه کنندۀ محترم فیلم، غلامعلی اصغریان که مدیریت مؤسسۀ عروج فیلم را بر عهده دارد، مهمانان این برنامه خواهند بود تا بتوانیم بدون هیچ نقص و کاستی این فیلم را برای مستند دوستان اصفهانی به نمایش درآوریم.وی افزود: به جهت استفادۀ بهینه از وقت، منابع مالی و سالن نمایش، بر آن شدیم تا دو رویداد فرهنگی و هنری سینمای مستند شهرمان را هم‌زمان با یکدیگر برگزار کنیم. بر این اساس، سوم اسفندماه پس از رونمایی مجموعه مستند «سمفونی زاینده رود» در حضور مدیر شبکه مستند سیما، مدیران فرهنگی شهر، منوچهر مشیری، مشاور پروژه و ۱۳ فیلمساز سمفونی زاینده رود، مستند «بانو قدس ایران» با حضور مصطفی رزاق کریمی، کارگردان و غلامعلی اصغریان، مدیر موسسۀ عروج فیلم اکران و نقد و بررسی می شود و از چهارم تا هفتم اسفندماه نیز هر روز در دو سانس، برترین مستندهای یازدهمین جشنوارۀ سینما حقیقت به نمایش می آید.غازی ضمن تشکر از همۀ نهادهای فرهنگی، فرهنگی شهر که در برپایی این برنامه به خانه مستند اصفهان کمک کرده اند گفت: نگارستان امام خمینی (ره)، دفتر تخصصی سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان همکاری‌های موثر و ارزشمندی را در خصوص برپایی این دو رویداد مهم سینمایی شهر اصفهان با خانه مستند داشته‌اند که جا دارد از همه این عزیزان تشکر و قدردانی کنیم. ]]> اخبار Mon, 19 Feb 2018 10:11:22 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchvqnz.23ni6dftt2.html