پایگاه خبری سینما تجربی - آخرين عناوين اخبار :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/vsnfim,da673w.giw.html Wed, 26 Sep 2018 10:40:28 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Wed, 26 Sep 2018 10:40:28 GMT اخبار 60 رونمایی از «خشاب‌های خالی» در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش http://cinematajrobi.ir/vdchkxnz.23nxqdftt2.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، مراسم پاسداشت شهدای تیپ نیروی مخصوص ارتش به همراه رونمایی از مستند «خشاب های خالی» در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار می شود.مستند «خشاب‌های خالی» که به کارگردانی سمیه ذاکری در واحد مستند عمار تولید شده است، روایتی از زندگی و اقدامات شهید مصطفی اطاعتی، افسر نیروی مخصوص ارتش است که به طور مخفیانه علیه رژیم پهلوی فعالیت می‌کرده است و اوج این فعالیت در ماجرای تشییع استاد نجات الهی اتفاق می افتد.بیان ناگفته هایی از تاریخ انقلاب و نقش ارتش جمهوری اسلامی در آن و تقدیر از خانواده شهید اطاعتی و فرماندهان پیشکسوت تیپ نوهد ازجمله دیگر بخش‌های این مراسم است.این مراسم روز پنجشنبه ۵ مهر ماه، ساعت ۹ صبح در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش واقع در میدان سبلان نرسیده به ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می شود. ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 11:19:41 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchkxnz.23nxqdftt2.html استادعلی رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند شد http://cinematajrobi.ir/vdcgww9q.ak9wu4prra.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، اولین جلسه هیئت مدیره برگزیده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در خانه سینما برگزار شد و طی این جلسه، با رای اکثریت اعضاء محسن استادعلی به عنوان رییس هیئت مدیره، بابک بهداد نایب رییس، مهدی اسدی خزانه دار، آرش اسحاقی دبیر و هادی معصوم‌دوست به عنوان سخنگو انتخاب شدند.پیش از این در مجمع عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند که در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۷ برگزار شد محسن استادعلی، بابک بهداد، مهدی اسدی، آرش اسحاقی، هادی معصوم دوست به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و کامیار فاروقی به عنوان بازرس با رای مستقیم اعضاء صنف انتخاب شده بودند. ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 08:11:00 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcgww9q.ak9wu4prra.html مترو تهران به حقیقت رسید http://cinematajrobi.ir/vdcf0mdy.w6dmeagiiw.html به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مستند «خط یک» در مدت زمان ۱۷ دقیقه جدیدترین ساخته فرشاد اکتسابی است و در صورت پذیرش از سوی هیات انتخاب جشنواره، در بخش مستندهای کوتاه به رقابت خواهد پرداخت.در خلاصه موضوع این فیلم آمده است: صدای مسافران مترو + ایستگاه‌هایی که از آن می‌گذریم = خط یک!عوامل تولید مستند «خط یک» عبارتند از: کارگردان، پژوهشگر و تدوین‌گر: فرشاد اکتسابی، تصویربردار: مهراد امین کاظمی، مدیر تولید و عکاس: یاسر زمانی، تهیه‌کنندگان: مهراد امین کاظمی و فرشاد اکتسابیفرشاد اکتسابی متولد سال ۱۳۴۹ در تهران و دانش‌آموخته‌ی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و ادبیات دراماتیک از دانشگاه آزاد است. در کارنامه فیلمسازی وی، آثاری چون همراه با فرات، آلاله، راز یک مجسمه، مجنونی از اسکاندیناویی، فرزند اصفهان، سعدی کارنو، سووز (شوش)، ماست سیاه است، ثروین، سفر به سرزمین شگفتی‌ها، گذر از غبار، ژاک دومورگان، دکتر علی، تابوت خالی، فصل وصل، فاطمه فاطمه است، در جستجوی سیمرغ، دنیای درون و جزیره گنج به چشم می‌خورد که جوایز مختلفی از جشنواره‌های داخلی را برای وی به ارمغان آورده است.* دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در شهر تهران برگزار خواهد شد. ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 07:53:18 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcf0mdy.w6dmeagiiw.html فراخوان تولید فیلم مستند با موضوع ارتش http://cinematajrobi.ir/vdcezx8z.jh8xfi9bbj.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در پی همکاری این دو نهاد، تولید مشترک ۵ فیلم مستند با محورهای نقش ارتش در دفاع مقدس، توسعه و نوآوری نظامی، ناوبری، خلبانی، فرماندهان و دلاورمردان ارتش، دفاع از مرزها و... در دستور کار قرار گرفته است.برپایه این گزارش، تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم سینمای ایران می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود پیرامون حماسه نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران را به دفتر معاونت مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، طبقه سوم ارائه نمایند. گفتنی است که پس از بررسی این طرح‌ها در شورا، مراحل تولید آثار منتخب با مشارکت این مرکز و گروه تلویزیونی ارتش آغاز می‌شود. ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 07:30:59 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcezx8z.jh8xfi9bbj.html انیمیشن نه از هنرهای تجسمی بلکه از سینما باید آغاز شود http://cinematajrobi.ir/vdcdzs0f.yt0s56a22y.html به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی سینماتجربی علی نوری ‌اسکویی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره اهمیت و جایگاه انیمیشن ایران در دنیا و مهمترین نیاز این هنر - صنعت، اظهار داشت: انیمیشن ما ابتدا و بیش از هر چیز دیگری نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است و ما درصدد اکران انیمیشن های کوتاه در ابتدای هر فیلم سینمایی برای پر کردن این خلع هستیم. وی افزود: انیمیشن یک فرا ژانر و هنر هشتم به شمار می آید و همچنین این بخش به عنوان صنعت نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته است چرا که انیمیشن قرار است یک روایت ساده را در قالب تصویر برای مخاطب بیان کند.نوری‌ اسکویی با اشاره به مشکلات فراروی انیمیشن در ایران، گفت: یکی از نقطه ضعف هایی که گاهی اوقات در فیلم ها هم شاهد هستیم این است که ورود فیلم سازان انیمیشن به این رشته در ایران، ازهنرهای تجسمی هست یعنی هنر نقاشی و طراحی یا برخی نرم افزارهای تجسمی، در حالی که انیمیشن زبان سینما است و یک هنر منفک نیست.این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه کسی که به دنیای انیمیشن وارد می شود باید فیلم سازی را خیلی خوب بشناسد، ادامه داد: توصیه ام به علاقه مندانی که تحصیلات سینمایی ندارند و می خواهند به صنعت انیمیشن بیایند این است که دانش سینمایی خود را افزایش دهند. نوری ‌اسکویی تاکید کرد: این معضل سینمای ما است که تعدادی از سازندگان انیمیشن،‌ زبان سینما را نمی دانند و به توانمندی های حوزه های تجسمی اکتفا می کنند.این عضو هیات مدیره انجمن آسیفا، درباره عملکر سینمای انیمشن ایران نیز گفت: عملکرد فیلم های ایرانی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر و افتخار آمیز است. در عین حال در کمیت فیلم ها افزایشی دیده نمی شود که این اتفاق خوبی نیست. حتی امسال تعداد فیلم های خارجی هم قابل توجه نبود. ** استقبال مخاطبان از انیمیشن سینماییوی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته شاهد رکود در سینمای انیمیشن کوتاه هستیم و بالعکس در انیمیشن سینمایی اتفاقات خوبی رخ داده است.نوری اسکویی ادامه داد: انیمیشن های بلند خیلی خوب دیدیم. اما در عین حال، انیمیشن های کوتاه حتی از همان فیلمسازان قبلی یا مجموعه هایی که این فیلم ها را تهیه کرده اند طراوت و تازگی پیشین را نداشت.وی درباره علت مهجور بودن انیمیشن، گفت: انیمیشن مثل سینما هنرپیشه ندارد که معروف شود. همچنین لینک های ارتباطی فعالان سینما بسیار بیشتر از فعالان در عرصه انیمیشن است. اما ما در ایران هم از حضور چهره های شناخته شده و جهانی همچون نورالدین زرین چهر بهره مند هستیم که چندین سال مدیر آسیفای جهانی بوده و از افتخارات انیمیشن ایران به شمار می آید.** تلویزیون دنبال برنامه های ارزان قیمت است این کارگردان انیمیشن درباره ضعف تلویزیون در تولید انیمیشن های حرفه ای، اظهار داشت: از آنجا که انیمیشن سازی کاری بسیار پرهزینه است و تلویزیون هم به دنبال تهیه و پخش برنامه های ارزان قیمت است کمتر شاهد تولید انیمیشن با کیفیت در صدا و سینما هستیم.نوری اسکویی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن، گفت: ساخت انیمیشن نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته ای همانند آمریکا و ژاپن، انگلیس و فرانسه است.وی افزود: سینمای ما با سینمای مارتین اسکورسیزی (کارگردان مطرح دنیا) مقایسه نمی شود اما انیمیشن ایران را می توانیم با تولیدات والت دیسنی (کمپانی مطرح تولید انیمیشن) مقایسه کنیم. سینمای ما با سینمای اروپا و انیمیشن ما با سینمای هالیوود مقایسه می شود. این کارگردان و تهیه کننده انیمیشن با تاکید بر اینکه ما در حوزه پخش و اکران انیمیشن با مشکل جدی مواجه هستیم، گفت: سازندگان انیمیشن مخاطب های خاص خودشان را دارند بنابراین توجه زیادی به تبلیغات و اطلاع رسانی ندارند. پیشنهاد ما این است که ابتدای هر فیلم سینمایی،‌ یک اکران ویژه انیمیشن کوتاه پخش کنیم. نوری اسکویی درباره اهمیت تولید تلفیقی فیلم و انیمیشن نیز توضیح داد: در این حوزه یک اثر با بازی الناز شاکردوست تولید شد که متاسفانه به دلیل غریبه بودن فعالان عرصه انیمیشن با سینما در اکران موفق نبود. وی با تاکید بر توجه جدی به این موضوع، گفت: انیمیشن می تواند جای خالی فیلم خوب در سینما را پر کند چرا که ما داستان های تلفیقی بسیار زیاد و جالبی داریم.این کارگردان انیمیشن با اعلام این خبر که در حال تولید یک مجموعه تلفیقی از سینما و انیمیشن است، خاطرنشان کرد: امروزه مخاطب به دنبال هیجان است و تلفیق سینما و انیمیشن می تواند این کار را انجام دهد.گفت و گو: مریم آزیش ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 07:08:03 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcdzs0f.yt0s56a22y.html اکران مستند «چاووش، از درآمد تا فرود» ادامه دارد http://cinematajrobi.ir/vdcb9fb8.rhbf0piuur.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، برنامه اکران مستند «چاووش، از درآمد تا فرود» به غیر از ایام تاسوعا و عاشورا که تمامی سینماهای کشور تعطیل بود، در دیگر روزهای محرم و صفر اکران این مستند ادامه خواهد داشت. در این مستند روند شکل گیری دو گروه موسیقی «شیدا» و « عارف» و در ادامه تشکیل کانون چاووش و در نهایت دلایل از هم پاشیدگی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.اکران این مستند با موضوع بررسی سیر شکل‌گیری، فعالیت‌ها و فرود گروه «چاووش» از هفته اول مرداد در گروه «هنر و تجربه» آغاز شد و بازخورد خوبی از سوی دوستداران هنر داشت. در ادامه هم اکران‌های مستند چاووش در شهرستان‌ها آغاز شد و تاکنون ده‌ها سینمای هنر و تجربه در شهرهای مختلف پذیرای اکران این مستند بوده است.در هفته چهارم شهریورماه هم شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرمان، شیراز و بابل پذیرای مخاطبان مستند چاووش بود و به زودی برنامه اکران هفته اول مهرماه این مستند هم اعلام می‌شود. به گفته سازندگان این مستند، از میان اعضای کانون چاووش تنها محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، هوشنگ ابتهاج و مظهری وعده حضورشان در این مستند محقق نشد.در مستند ساخته شده، هنرمندان برجسته موسیقی محمدرضا شجریان، زیدالله طلوعی، علی اکبر شکارچی، بیژن کامکار، حسین علیزاده، اردشیر کامکار، حمید متبسم، ارشد تهماسبی، شهرام ناظری، ارژنگ کامکار، هنگامه اخوان، سعید فرج پوری، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، صدیق تعریف، مجید درخشانی، پشنگ کامکار، قشنگ کامکار، جمال سماواتی و هادی منتظری نکات گوناگونی را درباره کانون چاووش عنوان می‌کنند. هم‌چنین برخی از این هنرمندان در طول فیلم تک‌نوازی‌هایی دارند.در شروع فصل پاییز قرار است شهرهای تهران، شیراز، کرمان، مشهد، بابل و اصفهان پذیرای اکران مستند «چاووش، از درآمد تا فرود » باشد. ]]> اخبار Tue, 25 Sep 2018 07:01:16 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcb9fb8.rhbf0piuur.html فرشاد فرشته‌حکمت در غم درگذشت پدرش سوگوار شد http://cinematajrobi.ir/vdcaaen6.49nei15kk4.html مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این مصیبت را به آقای فرشته‌حکمت و خانواده محترمش تسلیت گفته، برای آن عزیز سفر کرده آمرزش روح و علو درجات الهی مسئلت می‌نمایند.شایان ذکر است که آیین خاکسپاری زنده‌یاد محمدعلی فرشته‌حکمت، از ساعت ۹:۳۰ صبح چهارشنبه (۴ مهر ۹۷) در بهشت سکینه(س) کرج برگزار می‌شود.مراسم ختم آن مرحوم نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ همانروز، در مسجد جامع المهدی فردیس کرج برگزار خواهد شد.روحش شاد و قرین رحمت الهی باد. ]]> اخبار Mon, 24 Sep 2018 14:58:32 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcaaen6.49nei15kk4.html فیلمبرداری مستندهای «دهخدا» و «عارف قزوینی» ادامه دارد http://cinematajrobi.ir/vdcjatev.uqetmzsffu.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از ایسنا، مستند «دهخدا» به زندگی و آثار این بزرگمرد معاصر می‌پردازد و «چرخ کج رفتار» نگاهی به زندگی تصنیف ساز شهیر عارف قزوینی دارد.مرحله تحقیق این دو فیلم از ابتدای سال آغاز شد که با پایان یافتن آن توسط علیرضا اخلاقی و حامد عزیزی به فیلمنوشت بدل شده‌ است. کارگردانی این دو فیلم را حامد عزیزی بر عهده دارد و مصطفی رزاق کریمی نیز تهیه‌کننده این دو اثر مستند است. بنا بر اطلاع‌رسانی روابط عمومی دگا فیلم، هفت فیلم مجزا با محوریت شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی کشور به سفارش شبکه مستند توسط این شرکت در حال ساخت است که دهخدا و عارف از آن جمله‌اند.عوامل ساخت این آثار عبارتند از :کارگردان : حامد عزیزی، مشاور کارگردان : مصطفی رزاق کریمی، فیلمنامه و پژوهش : علیرضا اخلاقی , حامد عزیزی،‌گروه پژوهش :گروه پژوهش دگا فیلم (لیلا طهماسبخانی، لیلاعابدی، معصومه آریان‌منش، فرشاد نجفی، مدیر برنامه ریزی و تولید : علیرضا اخلاقی، تصویربردار : شاهین دانشفر، صدابردار: احمدرضا طائی، گروه کارگردانی: فرشاد نجفی، لیلا عابدی،‌ دستیار تصویر: محمد حسین بخشعلی، دستیار تولید: فرشاد نجفی، حمل و نقل: مهدی بیات، مجری طرح: سعید وزیری، تهیه کننده : مصطفی رزاق کریمی، محصول شبکه مستند سیما. ]]> اخبار Mon, 24 Sep 2018 13:24:54 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcjatev.uqetmzsffu.html سفر خالق «حوض روغن» به ایران مستند شد http://cinematajrobi.ir/vdciqpaz.t1apq2bcct.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، مستند «در جستجوی زمان از دست رفته» به کارگردانی هومن ظریف درباره سفر نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق اثر «حوض روغن» بعد از چهل سال به تهران است.این مستند در آستانه سال ۲۰۱۹ که نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن است به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن ظریف و سرمایه گذاری علی‌اکبر اسفندیاری ساخته شده است.آلان کوشان و پیمان خازنی آهنگسازان، نادر داهی گوینده متن و نیلوفر کردبچه، مجید نیک نفس و رضا پورحاجی تصویربرداران این اثر ۲۸ دقیقه‌ای هستند.فرهنگ بقایی هنرمند نقاش، کارشناس تجسمی این اثر است.حوض روغن ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی کم‌عمقی است که درون آن با روغن سوخته پر شده است و باعث پژواک نور می‌شود.هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. ]]> اخبار Mon, 24 Sep 2018 11:56:14 GMT http://cinematajrobi.ir/vdciqpaz.t1apq2bcct.html نمایش فردیت و اقتدار http://cinematajrobi.ir/vdchmxnz.23nx-dftt2.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، استقبال علاقه‌مندان و تماشاگران سینمای مستند از این فیلم به حدی بود که هر دو سالن نمایش فیلم با ظرفیت کامل اقدام به نمایش این مستند کردند.در ابتدای این برنامه که با حضور حبیب احمدزاده به عنوان منتقد مهمان برگزار شد، مصطفی رزاق‌کریمی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز) درباره نحوه ساخته شدن فیلم خود گفت: «پیشنهاد ساخت این فیلم تقریباً چهار سال پیش و از سوی موسسه‌ی عروج‌فیلم مطرح شد، اما من موافقت خود برای ساخت این فیلم را به بررسی جوانب و پایان تحقیق درباره‌ی این موضوع موکول کردم. بنابراین برای انجام تحقیق، قرارداد بسته و کار آغاز شد.»رزاق‌کریمی که در «بانو قدس ایران» به زندگی پر فراز و نشیب بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) پرداخته افزود: «وقتی کار تحقیق این فیلم گسترش پیدا کرد احساس کردم نتیجه‌ی کار، از قابلیت ساخت یک مستند درباره‌ی این سوژه برخوردار است. البته یک‌بار در میانه‌ی کار به این نتیجه رسیدم که مرحله‌ی تحقیق فیلم‌نامه باید از ابتدا آغاز شود و به همین دلیل کار را دوباره از نقطه‌ی صفر آغاز کردیم.»وی سپس در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ی نحوه‌ی نگارش فیلم‌نامه برای این فیلم گفت: «من سینما را در اتریش آموخته‌ام و بر اساس همان آموزه‌ها معتقدم بعد از انجام تحقیق و با پیش‌بینی خطایی در حدود بیست تا سی درصد، حتماً باید فیلم‌نامه نوشت. در چنین فیلم‌نامه‌ای‌ از آن‌جا که بسیاری از جزییات مشخص نیست نمی‌توان تعیین کرد که مثلاً هرکدام از شخصیت‌ها چه حرفی خواهند زد، اما در بخشی از متن آن می‌توان به لزوم صحبت کردن آن‌ها درباره‌ی یک ویژگی یا ویژگی‌های خاص موضوع اشاره کرد.»رزاق‌کریمی افزود: «در هنگام نگارش فیلم‌نامه، از آن‌جا که تحقیق مفصلی انجام شده بود به جایی رسیدیم که حتی به مکانِ نشستنِ افراد در مقابل دوربین هم اشاره کرده بودیم. به همین دلیل تقریباً همه‌ی افرادی که برای انجام گفت‌وگو انتخاب شده بودند، در محل فیلم‌برداری فیلم با هجوم خاطرات مواجه می‌شدند و به راحتی درباره‌ی موضوع صحبت می‌کردند.»وی با تاکید بر این که فیلم‌برداری این فیلم برای نخستین‌بار در داخل بیت امام خمینی(ره) انجام شده گفت: «تاکیدم این بود که همه شخصیت‌های مرتبط با این موضوع باید به بیت امام بیایند و گفت‌وگوها حتماً باید در این مکان انجام شود. بنابراین بصورت دقیق باید با خودم فکر می‌کردم کدام بخش‌های فیلم قرار است در حیاط، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف آن فیلم‌برداری شود و خود این موضوع، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش من گذاشته بود.»رزاق‌کریمی افزود: «هر فیلم شرایط و ویژگی خاص خودش را دارد که با فیلم یا فیلم‌های قبلی قابل مقایسه نیست، اما در مجموع می‌توان گفت تحقیق، تولید و تکمیل «بانو قدس ایران» کار بسیار سنگین و دشواری بود.»وی ادامه داد: «موضوع فیلم خیلی سنگین بود اما احساس نمی‌کردم کسی دارد من را از انجام کاری منع می‌کند، چون تحقیق با منطق جلو رفته و همه چیز با دلیل کافی و به صورت دقیق نوشته شده بود.»بخش بعدی این جلسه به صحبت‌های منتقد مهمان برنامه اختصاص داشت. در این بخش، حبیب احمدزاده پس از ابراز تسلیت به‌خاطر وقوع حادثه‌ی تروریستی اخیر در شهر اهواز، ابتدا به تفاوت‌ میان فیلم‌های اصیل و سفارشی پرداخت و گفت: «یکی از فیلم‌سازان سرشناس معتقد است بهترین آثارش فیلم‌هایی هستند که ساخت آن‌ها را سفارش گرفته و به همین خاطر مجبور شده به سختی روی آن سوژه‌ها کار کند تا از صافیِ درون او عبور کنند.»وی سپس با اشاره به نگاه مصطفی رزاق‌کریمی به سوژه‌ی محوری فیلم خود که به تعبیر او کاملاً منصفانه‌ است گفت: «شاید اگر فیلم‌ساز دیگری این فیلم را ساخته بود، کار به سمتی پیش می‌رفت که به نوعی می‌توان گفت پایان آن از همان ابتدا مشخص بود.»احمدزاده افزود: «مهم‌ترین کاری که سازنده‌ی «بانو قدس ایران» انجام داده حفظ فاصله‌ی خود با موضوع و ساخت این فیلم بر اساس یک فرضیه بوده؛ نه قالب از پیش تعیین شده‌ای که در ذهن آدم‌ها درباره‌ی این‌گونه شخصیت‌ها وجود دارد.»وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به «حفظ فردیت» و «نمایش اقتدار» شخصیت اصلی فیلم به عنوان یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم گفت: «تمام عوامل، تماشاگر چنین فیلمی را به سویی می‌برد تا پیش از تماشا نسبت به آن گارد بگیرد؛ این در حالی است که بر خلاف الگوهای تبلیغی و کلیشه شده، تماشای برش‌هایی از زندگی همسر امام(ره) که در طول زندگی با ایشان فردیت و استقلال خود را حفظ کرده، مخاطب را شگفت‌زده می‌کند.»احمدزاده افزود: «فردیتی که در فیلم به آن اشاره می‌شود «بانو قدس ایران» را به یک اثر صادقانه و انسانی تبدیل کرده است. فیلمی درباره‌ی زنی باهوش و سنتی که با پذیرش تمام مشکلات، همسر یک روحانی شده اما موفق شده هم‌چنان فردیت و استقلال خود را حفظ کند.»احمدزاده افزود: «نمایش فردیت کامل همسر امام که در این فیلم بر آن تاکید شده نکته‌ای است که پیش از تماشای فیلم، کم‌تر کسی انتظار روبه‌رو شدن با آن را دارد؛ و این هم یکی دیگر از ویژگی‌های قابل اشاره‌ی چنین فیلمی است.»در ادامه‌ی جلسه، مصطفی رزاق‌کریمی گفت: «زمانی که فیلم می‌سازم، به هیچ چیز دیگری غیر از موضوع اصلی فکر نمی‌کنم و فقط ذهنم را بر تحقیق متمرکز می‌کنم. تحقیقی که بیش‌تر شبیه نفوذ کردن به اعماق کوه و پیدا کردن گوهری در دل آن است.»وی افزود: «ما فیلم‌سازها مترجم موضوعات نیستیم و اگر می‌خواهیم کار خوب ارائه دهیم باید هم امکانِ تحقیق داشته باشیم و هم قدرتِ تحلیل آن را.»رزاق‌کریمی سپس در پاسخ به یکی از تماشاگران حاضر در سالن درباره‌ی نحوه‌ی تحقیق فیلم خود گفت: «از نظر من، سفارش یک پیشنهاد است که گاهی فیلم‌ساز می‌تواند آن را بپذیرد و گاهی هم آن را رد کند. از نظر من آن‌چه که می‌تواند به ساخت یک فیلم خوب منجر شود تحقیق درست، رفتار درست با موضوع و ایجاد دیالوگ با پیشنهاددهنده است که البته نسبت چندانی با تعامل ندارد.»وی افزود: «وقتی قصد خاصی در میان نباشد سفارش‌دهنده نیز متوجه صداقتِ سفارش‌گیرنده خواهد شد و این زمانی است که متوجه می‌شوم مسیرم را در تحقیقِ موضوع، درست انتخاب کرده‌ام.»رزاق‌کریمی هم‌چنین گفت: «ساخت این فیلم مسئولیت خیلی سنگینی برای من داشت و خیلی وقت‌ها هول و هراس به دلم می‌انداخت که تجربه نشان می‌دهد نشانه‌ی خوبی برای انجام چنین کارهایی است.»وی سپس در پاسخ به پرسش یکی دیگر از حاضران در سالن نمایش فیلم که از او درباره مواد خام برای تدوین فیلم پرسیده بود گفت: «موادی که برای انجام این کار در اختیار داشتیم موارد محدودی بود که در فیلم از آن‌ها استفاده شده اما همواره باعث می‌شد در این‌باره کمی نگران باشم. با این حال زمانی که آماده‌سازی فیلم در جریان بود احساس کردم اتفاقاً خوب شد که برای انجام این کار مواد خیلی زیادی در اختیار نداشتم.»رزاق‌کریمی افزود: «در «بانو قدس ایران» از شش هفت عکس که از خانم ثقفی موجود بود استفاده کردیم اما همین نکته باعث شد در طول هشتاد دقیقه زمان فیلم با حداقل‌ها کنار بیاییم و از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم.»بخش پایانی این جلسه‌ی نقد و بررسی به صحبت‌های منتقد مهمان برنامه اختصاص داشت. حبیب احمدزاده در این بخش «ساخت فیلم با استفاده از کمبودها و ناداشته‌ها» را یکی دیگر از ویژگی‌های کارگردانی «بانو قدس ایران» دانست و افزود: «فیلم خوب فیلمی است که پس از پایان تیتراژ، در ذهن مخاطب خود متولد شده و در ذهن او دوباره آغاز ‌شود. فیلمی که کنجکاوی تماشاگر را حتی پس از بازگشت به منزل نیز برانگیزد.»وی گفت: «کم‌تر نشان دادن یک شخصیت، تماشاگر را نسبت به او کنجکاوتر می‌کند و این، تکنیک بسیار درستی است که در ساخت «بانو قدس ایران» مورد استفاده قرار گرفته؛ تکنیکی که باعث شده مخاطب نسبت به ابعاد دیگری از این شخصیت ارزشمند علاقه‌مند شود.» ]]> اخبار Mon, 24 Sep 2018 09:00:06 GMT http://cinematajrobi.ir/vdchmxnz.23nx-dftt2.html