پایگاه خبری سینما تجربی - پربيننده ترين عناوين :: rss_full_edition http://cinematajrobi.ir/ Sun, 22 Jul 2018 15:24:43 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://cinematajrobi.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری سینما تجربی http://cinematajrobi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری سینما تجربی آزاد است. Sun, 22 Jul 2018 15:24:43 GMT 60 ساخت 5 تا 10 فیلم مستند صنعتی با مشارکت مرکز گسترش و ایمیدرو http://cinematajrobi.ir/vdcfvydy.w6dmtagiiw.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در جریان بازدید جمعی از مستندسازان از مجتمع مس سونگون تبریز و ارائه‌ی توضیحات پیرامون بخش‌های مختلف این معدن، نشستی با حضور ناصر بزرگمهر مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش پیرامون تولید مستندهای صنعتی برگزار شد.در این نشست بزرگمهر ضمن تشکر از طباطبایی‌نژاد و مستندسازانی که این بازدید را پذیرفته بودند، اظهار کرد: به پیشنهاد دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و همچنین حسین منصوری مدیر ارتباطات سازمان ایمیدرو که همواره علاقمند به هنر هستند و با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مقرر شد سازمان ایمیدرو امسال در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت ورود کند و در بخشی مستقل شاهد رقابت فیلم‌های مستند صنعتی و معدنی باشیم. وی ادامه داد: همچنین از این پس بخشی از جشنواره را در حوزه‌ی معادن و صنایع معدنی تامین خواهیم کرد که اگر مدیریت‌ها هم تغییر کرد، این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.بزرگمهر با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی طرح‌های پیشنهادی در حوزه صنعتی و معادن گفت: این کارگروه شامل آقایان معصومی، طباطبایی‌نژاد، حق‌گو، رزاق‌کریمی، منصوری و بنده است و خوشبختانه باید بگویم در اولین قدم بودجه موردنظر برای حضور در جشنواره سینماحقیقت و تولید فیلم‌های صنعتی تامین شده است.مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: اولین پیشنهاد ما این بود که تعدادی از فیلمسازان با بخش‌های مختلفی از معادن و صنایع معدنی کشور آشنا شوند. اولین قرعه هم به نام معدن مس سونگون خورد و جا دارد از مهندس شریفی مدیرعامل مجتمع مس سونگون که در حال حاضر در این جا حضور ندارند تشکر کنم. وی در ادامه عنوان کرد: سفرهای بازدید از معادن و صنایع تا زمان جشنواره سینماحقیقت و پس از آن ادامه خواهد یافت و گروه‌های دیگری از مستندسازان برای بازدید از معادن دیگر دعوت خواهند شد.بزرگمهر با بیان این که کشور ما در حوزه نفت و گاز وضعیت خوبی دارد اما متاسفانه افکار عمومی از توانمندی‌های کشور در حوزه معادن و صنایع معدنی اطلاعات خوبی ندارد، تصریح کرد: ما در حوزه معادن بسیار قوی هستیم و شاید اگر روزی نفت ما تمام شود، معادن ما می‌توانند جایگزین شوند. ۶۳ ماده معدنی در ایران وجود دارد و در چهار سال گذشته پهناهایی که مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند، با پهناهایی که در یکصد سال گذشته وجود داشته برابری می‌کند. در محدوده شرق کشور از پایین خراسان تا انتهای سیستان و بلوچستان ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع معدن طی چهار سال گذشته به کمک سازمان زمین‌شناسی و سازمان انرژی اتمی شناسایی شده و مورد بهره‌وری قرار گرفته‌اند. در خراسان منطقه سنگان طی دو سال اخیر فعال شده است و آنچه در آن جا اتفاق افتاده چیزی به اندازه عسلویه است.وی افزود: به نظر می‌رسد با نگاه دکتر کرباسیان فرصت خوبی در حوزه معادن و صنایع معدنی ایجاد شده است و خانواده هنر و رسانه هم باید به مرور در این حوزه فعال شوند. امیدوارم بازدید امروز مقدمه‌ای برای توجه بیشتر دوستان به حوزه معادن و صنایع معدنی ایران باشد.طباطبایی‌نژاد هم در این نشست گفت: حضور مثبت دکتر بزرگمهر مسیر امیدوارکننده‌ای را برای معرفی معدن و صنایع معدنی ایران و ارتقاء سینمای مستند در بخش فیلم‌های صنعتی ایجاد خواهد کرد. همچنین از دکتر کرباسیان بسیار سپاسگزارم که همواره به عنوان یکی از علاقمندان به سینما مشوق اهالی سینما بودند. ایشان هنوز هم با وجود مسوولیتی که دارند، به خوبی سینمای مستند را دنبال می‌کنند.وی با اشاره به گسترش فیلم‌های مستند اجتماعی عنوان کرد: اتفاقی که در سال‌های اخیر در حوزه سینمای مستند رخ داده که تاحدودی تحت تاثیر جشنواره‌ها و حوزه‌ی بین‌المللی بوده، رشد فیلم‌های مستند اجتماعی است. متاسفانه فیلم‌های مستند حوزه صنعت و معدن که می‌توانستند به عنوان یک رسانه هنر در راستای توسعه کشور قرار گیرند، رشد کیفی خوبی نداشته‌اند.وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه یافتگی، رسانه است. مهم‌ترین رسانه، سینما است و سینمای مستند به طور خاص یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی یک جامعه است. گاه ممکن است به دلیل برخی جذابیت‌ها در یک حوزه از پرداختن به حوزه‌های دیگر غافل شویم و یا غفلت‌هایی که در یک حوزه وجود دارد باعث کم توجهی به آن حوزه شود.به گفته مدیرعامل مرکز گسترش، اگر امروزه بزرگ‌ترین اتفاقات کشوری تبدیل به رسانه نشوند، دیده نخواهند شد. سینمای مستند بهترین وسیله برای یک مجموعه تولیدی، صنعتی یا توسعه‌ای است که می‌خواهد جامعه را به آینده امیدوار کند. البته سینمای داستانی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد اما به دلیل وجه هنری و رسانه‌ای سینمای مستند می‌توان این ابزار را به عنوان موثرترین وسیله برای معرفی توانمندی‌های جامعه دانست.وی تاکید کرد: در سیستم مستندسازی همواره فیلمسازان به دنبال ساخت مستندهای تبلیغاتی نیستند و ممکن است نگاهی منتقدانه هم داشته باشد. آنچه میان ما و دوستان‌مان در ایمیدرو اتفاق افتاد این بود که حرکتی را آغاز کنیم که فضای عمومی مستندسازی را به فعالیت در حوزه معادن و صنایع علاقمند کنیم. برای این کار باید زمینه‌های لازم مانند فضای رقابتی و سرمایه‌گذاری لازم فراهم شود تا بتوانیم در زمینه صنایع و معادن مستندسازان متخصص و حرفه‌ای تربیت کنیم.طباطبایی‌نژاد افزود: با همراهی مشوقانه دوستان در ایمیدرو، امسال برای نخستین بار در جشنواره سینماحقیقت بخش ویژه‌ای با عنوان فیلم‌های مستند حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران خواهیم داشت.وی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی برای تولید مشترک ۵ تا ۱۰ اثر مستند در حوزه معادن گام بعدی ما است. معادن متعدد و متنوعی در کشور داریم و قصه‌های فراوانی در این معادن وجود دارد که می‌توانند در قالب مستند روایت شوند. امیدوارم با همراهی شما بتوانیم موفقیت دلگرم‌کننده‌ای را شاهد باشیم و ثمره ابتدایی آن را در بازه‌ی زمانی یک ساله ببینیم.ناصر بزرگمهر هم در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما پانزدهمین کشور به لحاظ منابع معدنی هستیم اما به محض صحبت از معدن در ذهن افراد تصویری از یک معدن زغال‌سنگ شکل می‌گیرد. شاید به همین دلیل به عنوان اولین مکان این معدن روباز را برای بازدید انتخاب کردیم.وی ادامه داد: گاه با استفاده از برخی تکنولوژی‌ها می‌توان مواد استخراج شده را فرآوری کرده و قیمت آن را از یک دلار به سه هزار دلار رساند و این اطلاعات باید از طریق ساخت فیلم‌های مستند به جامعه منتقل شود.بزرگمهر با بیان این که سازمان ایمیدرو قدم جلو گذاشته و به سراغ مرکز گسترش رفته است تا این همکاری شکل بگیرد، افزود: مفهوم این کمک ممکن است در برخی موارد به معنای کمک‌های حمایتی مانند صدور مجوز برای ورود به معدن، هزینه حمل و نقل و یا اقامت باشد. به هر حال این حوزه بسیار بزرگ است و در واقع درباره‌ی چند هزار معدن صحبت می‌کنیم. افکار عمومی دارای اهمیت ویژه‌ای است و من امیدوارم بسیاری از مواد معدنی ناشناخته از سوی مستندسازان مورد توجه قرار گیرد و تنها به سراغ معادن ذغال سنگ نروند.در پایان این نشست، مستندسازانی چون رهبر قنبری، مهدی باقری، الله‌کرم رضایی‌زاده و مژگان صیادی پرسش‌هایی را مطرح کردند و ناصر بزرگمهر به این پرسش‌ها پاسخ داد. ]]> اخبار Sat, 21 Jul 2018 06:29:34 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcfvydy.w6dmtagiiw.html گزارش تصویری بازدید مستندسازان از معدن مس سونگون تبریز http://cinematajrobi.ir/vglg7q9q.ak9wna1rrqp4a.v.html ]]> اخبار Sat, 21 Jul 2018 09:50:02 GMT http://cinematajrobi.ir/vglg7q9q.ak9wna1rrqp4a.v.html نمایش و نقد مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در سالن سینماحقیقت http://cinematajrobi.ir/vdcguq9q.ak9wn4prra.html به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم مستند از ساعت ۱۷ عصر روز یکشنبه ۳۱ تیر‌ماه ۹۷ در سالن سینماحقیقت این «مرکز» به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور رضا فرهمند (کارگردان)، ناصر صفاریان (مسئول نمایش و نشست فیلم‌ها) و امید نجوان (منتقد میهمان) مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.در خلاصه موضوع مستند ۷۰ دقیقه‌ای «زنانی با گوشواره‌های باروتی» آمده است: «نور» ژورنالیست جنگ است و با همه‌ی مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد، مصرانه مبارزه می‌کند...این فیلم برای اولین بار در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی) در سه بخش مسابقه ملی، جایزه شهید آوینی و مسابقه بین‌الملل شد.مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است.گفتنی است: عموم علاقمندان جهت تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت ۱۷ عصر یکشنبه (۳۱ تیرماه) به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند.شرکت در این برنامه برای عموم آزاد ]]> اخبار Sat, 21 Jul 2018 08:16:27 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcguq9q.ak9wn4prra.html «سفر سهراب» در خانه هنرمندان نقد می‌شود http://cinematajrobi.ir/vdcenz8z.jh8xni9bbj.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، نشست نقد و بررسی مستند سینمایی «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبدالهی روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه ساعت ۱۶ با حضور جمعی از مستندسازان، عوامل فیلم و با مدیریت رامتین شهبازی در خانه هنرمندان برگزار می شود.مستند «سفر سهراب» پرتره ای متفاوت درباره سهراب شهید ثالث به عنوان یکی از موثرترین آغازگران سینمای نوین ایران است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و یکی از مهمترین مقاطع کار و زندگی این سینماگر پیشرو، یعنی زمانی را که موفق به ساخت ۲ فیلم «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی جان» شد به تصویر می کشد.نخستین نمایش رسمی این مستند در دهمین جشنواره «سینماحقیقت» بوده است که از سوی هیات داوران این جشنواره به عنوان یکی از نامزدهای دریافت تندیس «هنر و تجربه» برای بهترین فیلم مستند معرفی شد. ]]> اخبار Sat, 21 Jul 2018 06:02:53 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcenz8z.jh8xni9bbj.html مستند «معصومه گرگ» آماده نمایش شد http://cinematajrobi.ir/vdcdof0f.yt0sk6a22y.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری مهر، تصویربرداری فیلم مستند «معصومه گرگ» به کارگردانی مهران ریاضی به پایان رسید.این اثر، مستند پرتره ای از شخصیت و زندگی زنی است که شب ها در خلیج فارس ماهیگیری می کند. این زن به دلیل خوی، رفتار و سبک زندگی اش به «معصومه گرگ» معروف است.معصومه گرگ یکی از برگزارکنندگان مراسم زارگیری در جزیره هرمز است. زارگیری از جمله آیین های مرسوم در جنوب کشور به شمار می رود.این مستند پرتره در جزیره هرمز به مدت ۱۸ روز تصویربرداری شده است و مهران ریاضی ایده پرداز و نویسنده این مستند، با همراهی زهرا رمضانی تهیه کنندگی و کارگردانی «معصومه گرگ» را برعهده داشته است.تصویربرداری این پروژه توسط حمید یعقوبی انجام شده است.«معصومه گرگ» به زودی برای حضور در جشنواره های خارجی آماده می شود. ]]> اخبار Sat, 21 Jul 2018 05:23:23 GMT http://cinematajrobi.ir/vdcdof0f.yt0sk6a22y.html آیین افتتاحیه فیلم های روز پنجم http://cinematajrobi.ir/vgli.qa3ct1aqyxz2cttbk..html ]]> اخبار Fri, 18 Dec 2015 18:16:15 GMT http://cinematajrobi.ir/vgli.qa3ct1aqyxz2cttbk..html گزارش تصویری مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد وحید نصیریان در خانه سینما http://cinematajrobi.ir/vglhv6nz.23nzw2yttzfd2.u.html ]]> اخبار Sun, 30 Jul 2017 09:38:00 GMT http://cinematajrobi.ir/vglhv6nz.23nzw2yttzfd2.u.html چیزی به اسم «انیمیشن ایرانی» وجود ندارد http://cinematajrobi.ir/vdci3zaz.t1apw2bcct.html به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی» به نقل از خبرگزاری شبستان، اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی آخرین داستان عصر روز گذشته در نشست نقد و بررسی سینمای انیمیشن و بازتولید مباحث فرهنگی و هویت ایرانی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: فیلم آخرین داستان تجربه ای برای اولین بار بود. شاهنامه برای ما ایرانیان مهم و حتی برای برخی مقدس است. خاستگاه ملی گرایانه ما در شاهنامه می جوشد، نمی دانستیم برای ساخت انیمیشن چطور با شاهنامه مواجه شویم تا اینکه کتاب دیباچه نوین شاهنامه اثر استاد بیضایی را دیدم. رهگذر با بیان اینکه شاهنامه به نوعی اثر اقتباسی است، عنوان کرد: کتاب خدایی نامه مربوط به دوره ساسانی بود که به عربی ترجمه شد و بعد از آن به فارسی ترجمه می شود. این کتاب به دست فردوسی می رسد و در دستور کار قرار می گیرد. شاهنامه تنها منبع تاریخی ما از تاریخ باستان است. اسطوره ها برای مردمان آن زمان باور بوده است. فردوسی برای خلق شاهنامه قطعا تنها به چیزی که در خدایی نامه بوده است، تکیه نمی کند. فردوسی تاریخ را به مدیوم جدید یعنی شعر تبدیل می کند. اگر ما بخواهیم مدیوم شعر را به مدیوم دیگری تبدیل کنیم باید تغییراتی در آن دهیم. رهگذر خاطرنشان کرد: برای تولید فیلم آخرین داستان با استاد جلال تهرانی صحبت کردم، نظر ایشان ساخت این انیمیشن بود. سپس در مورد فیلمنامه با ستاد چرمشیر صحبت کردیم و از ایشان کمک گرفتیم ولی نسخه اولیه برای نمایش رفت به ما پروانه تولید ندادند، گفتند به چه جرات در شاهنامه دست بردی، معتقد بودند یک تار مو نباید از شاهنامه این طرف و آن طرف شود. ما برای تولید این فیلم جنگیدیم، نسخه های خارجی را مثال زدیم و خدا رو شکر موضوع حل شد و هم اکنون این فیلم در سطح بین المللی به فروش می رسد. مدیرعامل استودیو هورخش اظهار داشت: مدل پژوهشی ما در تولید فیلم آخرین داستان به سمت تجربه و آزمون و خطا برمی گشت. ۹ سال فراز و نشیب های زیادی طی شد، بیش از ۸ میلیون ساعت روی این پروژه کار انجام شد. وی با اعتقاد بر اینکه چیزی به اسم انیمیشن ایرانی وجود ندارد، گفت: انیمیشن ایرانی خیلی طول و عرض ندارد. در دنیایی زندگی می کنیم که اطلاعات، اولین سرمایه جوامع هستند. هر چیزی که روی آن اسم می گذاریم باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد. ما مکاتب انیمیشن زیادی در دنیا داریم که اول تولیدات وجود داشته و سپس تئوریسین ها آنها را به عنوان مکتب معرفی کردند. انیمیشن ژاپن از تمام مکاتب انیمیشن به ما نزدیک تر است و ما به سراغ آن رفتیم و البته به ما خیلی هم انتقاد شد. ما انیمیشن خوب ژاپنی را کمتر در تلویزیون دیدیم. تولیدات فاخر انیمیشن ژاپن را خیلی کم دیدیم. رهگذر با اشاره به اینکه انیمیشن در درجه اول باید جذاب باشد، بیان کرد: متن فیلم آخرین داستان را در وسط کار دگرگون کردیم چون احساس می کردیم خوب نیست. وقتی به سراغ حوزه لباس رفتیم باید مقطع اسطوره ای را در نظر می گرفتیم. منابع کافی از هخامنشیان وجود نداشت. هنر هخامنشیان از هنر عاشوراییان آمده و هنر عاشوراییان نیز از هنر ساسانیان به دست آمده است. ما تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کردیم زیرا معتقد بودیم اگر پشتوانه پژوهشی وجود داشته باشد بازآفرینی بهتر صورت می گیرد. نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی آخرین داستان تصریح کرد: در هر کار باید تداوم داشت تا بتوان در آن کار اوستا شد، تداوم باید در کنار پژوهش و نقد باشد. انیمیشن در ایران یک اطلاعات دولتی است، اگر مسئولان از طرح شما خوششان بیاید آن را می سازید وگرنه خیر البته اگر مسئولان از طرح شما خوششان بیاید سیلی از فرمایشات و انتظارات به سمت شما می آید که در آخر می بینی تو از اثرت فاصله گرفته ای. وی با بیان اینکه فرآیندهای حمایتی ما کهنه و سلیقه ای است، اظهار داشت: هر فیلمساز به سمت هر دری که رود به خاطر منابع مالی است، بنده در مدت ساخت فیلم آخرین داستان یک صندلی را با ۴ مدیر دیدم و با برخوردهای متفاوت مواجه شدم. خیلی از افراد وقتی فهمیدند ما به سراغ شاهنامه رفتیم خیلی ترسیدند. بسیاری از مسئولان سلیقه ای عمل می کردند و می گفتند بودجه نداریم. مدیرعامل استودیو هورخش خاطرنشان کرد: اگر فیلم خوب اکران بد بگیرد، دیده نمی شود. اگر تبلیغات میلیاردی نکنید فیلم خوب دیده نمی شود به لحاظ مالی برای ساخت فیلم آخرین داستان جانفشانی های زیادی شده است. ما سه برادر هستیم که برای ساخت این فیلم هرچه داشتیم صرف کردیم حتی یکی از برادرانم خانه اش را فروخت زیرا ما با کمبود بودجه مواجه شده بودیم. در حوزه بین الملل بازخوردهایی که از این فیلم گرفتیم خیلی خوب بوده است. از پاییز امسال پخش این فیلم در ایران شروع می شود. از شرکت های خارجی فیلمسازی پیشنهاد کار داشتم. ]]> اخبار Sun, 22 Jul 2018 05:17:17 GMT http://cinematajrobi.ir/vdci3zaz.t1apw2bcct.html انتشار چاپ جدید کتاب «صدوپنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» http://cinematajrobi.ir/vdci.qayct1avqbc2t.html به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی به نقل از خبرگزاری ایسنا، این کتاب که پوسترهای فیلم‌های سینمای ایران را از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۹۳ دربرمی‌گیرد، در چاپ قبلی‌اش که شامل ۱۰۲ سال بود، مورد استقبال زیادی قرار گرفت و در همان سال اول، نایاب شد. کتاب «صدوپنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» تاریخ مصور سینمای ایران به روایت صدها پوستر و اعلان، آینه بیش از یک قرن گرافیک ایران، از نخستین آگهی نمایش فیلم در عکاسخانه‌ی روسی‌خان (۲۱ مهر ۱۲۸۶) تا پوستر فیلم‌های سینمایی ایران در سال ۱۳۹۳ است. کتابی بالینی برای همه‌ی نقاشان و طراحان گرافیک، دانشجویان رشته‌ی هنرهای تجسمی و همه‌ی دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان به سینمای ایران. این کتاب در ۵۴۸ صفحه در قطع رحلی، با جلد گالینگور و روکش، به دو زبان فارسی و انگلیسی‌ همراه با مقدمه‌ای‌ مفصل و مشروح که در آن تاریخ شکل‌گیری و داستان پر فراز و نشیب اعلان و پوستر فیلم در ایران، دهه‌به‌دهه روایت شده، توسط نشر نظر منتشر شده است. در مقدمه‌ی این کتاب به نقل از ناشر آمده است: «در چاپ و ویرایش دوم کتاب، با جدیت و همت ستودنی مسعود مهرابی، پوسترهای مربوط به فیلم‌های ساخته‌شده طی سه سال پس از چاپ نخست نیز به کتاب افزوده شد. به همین دلیل انتخاب عنوان «صد سال + پنج» دربرگیرنده‌ی تاریخ سینما از بدو ورود آن به ایران تا امروز است. کتاب «صدوپنج سال اعلان و پوستر فیلم در سینمای ایران» چهره‌ی جامع‌تری از جریان پوستر سینمای ایران را طی بیش از یک قرن به‌نمایش می‌گذارد. پس از انتشار چاپ نخست، گستره‌ی قابل‌توجهی از نقدها و تحلیل‌های متنوع پیرامون کتاب در مطبوعات و فضای مجازی منتشر شد. از پوسترهای ارائه‌شده در کتاب، چند فیلم کوتاه نیز ساخته و در برخی موارد جهت معرفی سینمای ایران از آن‌ها استفاده شد. همه‌ی این توجهات نشانگر عمق علاقه‌ی جامعه‌ی ایرانی به تلاش‌های یکصد سال اخیر در پهنه‌ی سینمای ایران است. از همین رو لابه‌لای پوسترهای این کتاب هم‌چنان می‌توان به جنبه‌های تحلیلی مهمی از جریان هنر، جامعه، سیاست و فرهنگ دست یافت. در همین چند سال اخیر، سرعت تغییرات در عرصه‌ی رسانه‌های عمومی و صنعت سینما چنان شتابی گرفته است که می‌توان تأثیر آن را در ساختار تکنیکی و محتوایی پوسترهای سه ساله‌ی اخیر به‌خوبی مشاهده کرد. به مرور پوسترهای «چند کله‌ای» در حال حذف شدن است و به‌نظر می‌رسد سینما خود را از نیاز به پوستر خصوصا پوسترهای عامه‌پسند رها کرده است. گرایش‌های هنری در پوسترهای این سه ساله فضای تازه‌ای را در گرافیک پوستر تجربه می‌کند و طراحان پوسترهای غیرتجاری به این بخش علاقه‌مند شده‌اند. این دگرگونی بی‌آن‌که با بدبینی همراه باشد، نشان از تحولی بزرگ‌تر دارد که همانا بی‌اثر شدن یا حذف پوستر از صنعت سینما را نشانه گرفته است، گویی، بود و نبود پوستر فیلم برای تهیه‌کننده، کارگردان و مخاطبان اهمیت و تأثیر سابق را از دست داده است و نقش این اثر کاغذیِ خاطره‌ساز صرفا به یک سند تاریخی برای فیلم تقلیل یافته است. پیش‌بینی این اتفاق یعنی حذف یا کم‌توجهی به پوستر اگرچه زود‌هنگام به‌نظر می‌آید، اما دور از انتظار نیست. در چنین شرایطی، تکمیل کتاب «صد و پنج سال اعلان و پوستر سینمای ایران» در آینده می‌تواند متوقف یا کند شود؛ اما امیدواریم تا آن روز تلاش پدیدآورنده و ناشر توأمان ادامه یابد تا خاطره‌ی یکی از مهم‌ترین محصولات فرهنگی مرتبط با فیلم به فراموشی سپرده نشود. ناشر وظیفه‌ی خود می‌داند صمیمانه از حوصله، صبوری و پشتکار مسعود مهرابی در این بازنگری و تکمیل کتاب تشکر کند همچنین ...» این کتاب چندی پیش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت. قرار است ۲۹ مهرماه در چهارمین جشن جایزه‌ی کتاب سال سینمای ایران از مسعود مهرابی تقدیر شود. کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران»، «پوسترهای فیلم ۱۳۰۵-۱۳۷۱»، «کتاب‌شناسی سینما در ایران»، « فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران» و «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی» از آثار قبلی این نویسنده است. ]]> اخبار Tue, 14 Oct 2014 10:48:09 GMT http://cinematajrobi.ir/vdci.qayct1avqbc2t.html گزارش تصویری تشییع پیکر مرحوم مرتضی ندایی http://cinematajrobi.ir/vglf.mdciw6dt1pyaiwwg,..html ]]> اخبار Thu, 09 Apr 2015 10:45:20 GMT http://cinematajrobi.ir/vglf.mdciw6dt1pyaiwwg,..html