گیم بال؛ ایده های مستندسازان را در آسمان برآورده می‏کند
کد مطلب : 8650

گزارش کارگاه آشنایی با دوربین های HDSLR؛
گیم بال؛ ایده های مستندسازان را در آسمان برآورده می‏کند

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
سینماتجربی: کارگاه آشنایی با دوربین های HDSLR با حضور «ارسطو مداحی گیوی» تصویربرداری باسابقه سینمای ایران و جمع زیادی از علاقمندان به سینمای مستند عصر روز یکشنبه و دوشنبه (21 و 22 اردیبهشت ماه) در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینماتجربی»، مداحی گیوی در ابتدای این کارگاه گفت: چندسالی است به واسطه حضور تکنولوژی استفاده از دوربین های دیجیتال HDSLR شکل معمولی به خود گرفته است تا حدی که بسیاری از کارهای سینمایی و حرفه ای با استفاده از این دوربین ها صورت می گیرد.

وی افزود: با یک دوربین SLR دقیقا همان چیزی را که لنز می بیند مشاهده می کنید.، لنز دوربین های SLR قابل تعویض است، سنسور دوربین های SLR بزرگ است و در نتیجه عکس های باکیفیتی می گیرد، دوربین های SLR تاخیر بسیار کم و نزدیک به صفر دارند و برای عکاسی ایده آل هستند و با دوربین های SLR می توانید از کودک در حال خواب تا ماشین در حال حرکت عکاسی کنید. مهمترین نکته این است که با این دوربین ها مطمئن خواهید بود تصویری را به خاطر تاخیر عملکرد دوربین از دست نخواهید داد.

مداحی گیوی همچنین گفت: طراحی سری اولیه دوربین‌های دیجیتال با بعضی محدودیت‌ها و اشکالات ذاتی مواجه بود اینکه خطوط اریب تصاویر محو می شد. برخی از این محدودیت‌ها به این حقیقت برمی‌گردد که SLRها از ابتدا برای فیلم‌های مکانیکی طراحی شده بودند و بعد از گذر به دوران دیجیتال، سنسور نوری دیجیتال در همان بدنه‌ی مکانیکی قدیمی به کار رفته است. بجز مدارهای به کار رفته در سنسور دیجیتال و نمایشگر پشت دوربین و بقیه قسمت‌های الکترونیکی، همان آینه‌ی مکانیکی، همان منشور و منظره‌یاب نوری، همان فازیاب برای فوکوس اتوماتیک و همان سیستم لنز که سال‌ها در دوربین‌های SLR آنالوگ استفاده می‌شد در این دوربین‌ها نیز استفاده می‌شود. در حقیقت فقط رسانه‌ی دوربین سنتی آنالوگ عوض شده و به جای ثبت تصویر بر روی فیلم‌های مکانیکی از سنسور دیجیتالی استفاده می‌شود.


وی در پایان نخسین روز این کارگاه به بررسی منوهای دوربین های HDSLR، نوع لنزها و فیلترهای مورد استفاده در این دوربین پرداخت.


دومین روز از برگزاری این کارگاه نیز علاوه بر صحبت های تخصصی مداحی گیوی درباره نورپردازی با معرفی تجهیزات مورد استفاده دوربین های SLR تجربه جدیدی برای هنرجویان در برداشت که توسط آقای الموتی کارشناس شرکت تجهیزات تصویربرداری آموت برای هنرجویان بازگو شد.

الموتی افزود: با پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسایلی از قبیل ربات پرنده، گیم بال و ... نوع تصاویر هوایی با کیفیتی را برای فیلمسازان به ارمغان آورد و به عبارت دیگر ایده های فیلمسزان را در آسمان برآورده کرد.

وی درباره ویژگی های گیم بال گفت: این وسیله به صورت گیم بال شولدر، گیم بال کارمونت و .. استفاده می شود این وسیله تمام لرزش هایی که به دوربین منتقل می شود را حذف کرده و درنهایت تصویری یکدست به جای می گذارد.

این کارشناس با توضیحاتی بیشتر در خصوص ربات پرنده گفت: درحقیقت این ربات مانند سه پایه دوربین عمل می کند و باید توسط دو اپراتور کنترل شود. یک نفر کنترل پرنده را برعهه دارد و نفر دیگر می تواند تنظیمات دوربین را انجام دهد. از مهمترین نکته این که فیلمسازان باید بدان توجه داشته باشند فوکوس دوربین است .
می در پایان گفت: این ربات پرنده دارای باتری مخصوصی است و بین ۱۰ تا ۴۰ دقیقه می تواند در هوا پرواز کند. این ربات با زمانندی شود و با استفاده از جی پی اس بعد از تصویربرداری به نقطه ای که پرواز کرده برمی گردد.