سینمای مستند، سینمای آگاهی و سند اعتبار و اعتماد یک ملت است
کد مطلب : 13304

مدیرعامل مرکز گسترش:
سینمای مستند، سینمای آگاهی و سند اعتبار و اعتماد یک ملت است

تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معتقد است که سینمای مستند، سینمای آگاهی و سند اعتبار و اعتماد یک ملت است و می تواند کشور را به سمت توسعه یافتگی نزدیک کند.
Share/Save/Bookmark
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان با تشکر از دست اندرکاران این جشنواره گفت: آقای سعادتعلی سعیدپور گفتند که سینمای مستند در سایه سینمای داستانی است البته این طور است اما اگر سینما را به مثابه یک دانشگاه فرض کنیم سینمای مستند کتابخانه و سینمای داستانی بخش رستوران آن دانشگاه است. جمعیت اندک مراجعه کننده به کتابخانه دانشگاه از ارزش آن نمی کاهد.
سید محمد مهدی طباطبایی نژاد با بیان این که سینمای مستند سینمای آگاهی و سند اعتبار و اعتماد یک ملت است، تصریح کرد: سینمای مستند به ما اعتماد به نفس می دهد و ما را به توسعه نزدیک می کند. اگر دغدغه توسعه داریم یکی از مولفه های اصلی توسعه یافتگی هنر رسانه مستند است که راهی موثر و کوتاه برای رسیدن به این هدف محسوب می شود.
وی با اشاره به وظیفه صدا و سیما در پخش فیلم های مستند افزود: فضای تلویزیون به عنوان یک مجموعه موثر و خانه اول فیلم مستند می تواند در کنار دوستان مستندساز قرار گیرد. اعتبار شبکه های تلویزیونی به پخش فیلم های مستند است.
طباطبایی نژاد درباره گسترش استفاده از فضای VOD میان مخاطبان گفت: VOD به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای ارائه تصویر به مرور در حال باز کردن جای خود میان مخاطبان است. در بسیاری از کشورهای دنیا مردم از تلویزیون به عنوان سخت افزار و وسیله ای برای ورود به سامانه درخواستی استفاده می کنند. در کانادا بیش از ۶۵ درصد مخاطبان تلویزیون، ورودشان با ریموت کنترل برای استفاده از سامانه درخواستی است نه تماشای برنامه های شبکه های تلویزیونی. این سامانه درخواستی مهم ترین بازار فیلم مستند است و می تواند در آینده فضایی جدی برای مخاطبان مستند ایجاد کند.
وی با اشاره به اکران فیلم های مستند طی سال های اخیر ادامه داد: در چهار سال گذشته فیلم مستند ۲۵ درصد فضای اکران فیلم های گروه هنر و تجربه را به خود اختصاص داده است ای کاش این اتفاق در تبریز هم رخ دهد و دوستان مستندساز خیلی جدی تر این فضا را دنبال کنند.
مدیرعامل مرکز با تاکید بر این که هیچ سرمایه گذاری در حوزه پردیس های سینمایی در ایران منجر به خسارت یا نگرانی سرمایه گذارانش نشده است، گفت: تمامی کسانی که در مجتمع های تجاری خود سالن سینمایی را فعال کردند درآمدهای بسیار بالاتری را حتی برای مجموعه های تجاری خود به دست آورده اند. «دبی مال» با ۲۰ سالن سینما به عنوان پرمخاطب ترین سینمای جهان در سال ۲۰۱۷ سه میلیون مخاطب داشت اما پردیس کوروش ما با ۱۴ سالن در سال ۹۶ سه میلیون و چهارصد هزار مخاطب داشته است.
طباطبایی نژاد افزود: البته در جذب مخاطب و ایجاد سالن های سینما همچنان ضعف هایی وجود دارد از جمله این که باید برای هر ۲۰ هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد و در بسیاری از شهرهای ایران سالن سینمایی وجود ندارد. رفع این کمبودها جز با سرمایه گذاری دوستان و احداث سالن های سینمایی بیشتر امکان پذیر نخواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شهر تبریز در آینده سالن های اختصاصی برای اکران فیلم های مستند داشته باشد و پاتوق های فیلم مستند را به صورت مستمر برگزار کند.