ساخت انیمیشن سخت است و قضاوت کردن آن سخت‌تر
کد مطلب : 13891

زهرا مشتاق در نشست خبری انیمیشن «شب آفتابی» مطرح کرد:
ساخت انیمیشن سخت است و قضاوت کردن آن سخت‌تر

تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
تهیه کننده انیمیشن «شب آفتابی» گفت: کار انیمیشن بسیار سخت است و سخت‌تر از آن قضاوت کردن این فیلم هاست.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، نشست خبری انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» با حضور الهام باجلان(طراح کارکتر)، آزاده مدنی(مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی(کارگردان فنی)، مریم حبیبی(دستیار کارگردان)، علی مدنی(کارگردان)، زهرا مشتاق(تهیه‌کننده)، یونس لطفی(نویسنده)، آرمین رهبر(آهنگساز)، گلناز ثانی(انیماتور) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
کرمی در ابتدای این نشست درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت و اعلام کرد قرار بود امروز برنامه‌ای برای حضور این بازیگر در پردیس ملت داشته باشیم که با این اتفاق منتفی شد.
زهرا مشتاق درباره تولید این انیمیشن گفت: موقعی که دوستان کار را شروع کردند، تهیه‌کننده شخص دیگری بود. من با کمک فارابی از نیمه راه به این گروه پیوستم. تولید انیمیشن بسیار سخت است و سخت‌تر از آن قضاوت کردن آن است. چون آنقدر نمونه‌های خوب خارجی داریم که کار سخت‌ می‌شود.
علی مدنی هم درباره روند ساخت توضیح داد: از سال ۸۴ ساخت اولین کارم را شروع کردم. بعد از سه ماه شکست خوردم. سال ۸۸، بار دیگر فیلمی را شروع کردم اما این بار تصمیم گرفتیم کاری کنیم که سرمایه‌گذاران تشویق به ساخت انیمیشن شوند. پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی به یکی از ارگان‌ها دادم که در سال ۹۲ شکست خورد.
وی در ادامه تاکید کرد: دلیل این شکست‌ها بی‌تجربگی ما، دیر آمدن کارها، اختلاف بین تهیه‌کنندگان، بالا بردن کیفیت در نیمه راه تولید و ...بود مثلا یک شرکت هواپیمایی قطر قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه داشت، اما چون تحریم بودیم نمی‌توانستیم پول را منتقل کنیم.
مدنی افزود: سال ۹۲ ساخت «شب آفتابی» را شروع کردیم. سال ۹۵ تهیه‌کننده اول، سرمایه‌اش را خواست و زهرا مشتاق از روی دوستی تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفتند.
مشتاق در پاسخ به این سوال که چطور وارد تهیه‌کنندگی شده، گفت: من همچنان خبرنگار هستم. کارت تهیه‌کنندگی داشتم اما خواستم که کارت مرا در جشنواره به عنوان خبرنگار صادر کنند. البته سال‌هاست در صداوسیما کار تهیه‌کنندگی انجام می‌دهم. وزارت ارشاد و بخش سازمان سینمایی برای کسانی که مایل به ساخت انیمیشن هستند، تسهیلاتی قائل هستند. ما هم با توجه به علاقه‌ای که به سینمای نوجوان داشتیم کار را پیش بردیم.
علی مدنی در پاسخ به این سوال که آیا به فکر طراحی محصولات جانبی برای «شب آفتابی» هستید، گفت: ۵ نفر از ما علاوه بر خانم مشتاق سرمایه‌گذار هستیم. تا هفته پیش حتی پروسه تولید این فیلم تمام نشده بود. من دفعه دومم بود که با شما کار را می‌دیدم. اصلا فرصتی نداشتیم که بخواهیم به تولید محصولات جانبی فکر کنیم.
این کارگردان درباره اینکه چرا مادر خانواده در خانه‌اش روسری سر کرده است، گفت: ما برای احتیاط این کار را کردیم. اگر اجازه دهند، حذفش می‌کنیم.
وی درباره هزینه تولید ساخت این انیمیشن توضیح داد: ۲۰۰ میلیون نقدینگی به فیلم تعلق گرفت که ۱۰۰ میلیون برای کار اول بود. و برای این فیلم هم ۱۰۰ میلیون صرف شد.
در ادامه نشست «شب آفتابی»، آرمین رهبر درباره موسیقی این انیمیشن گفت: موسیقی در ایران به سمت ساده‌سازی رفته است. من همیشه دغدغه ورود موسیقی کلاسیک به انیمیشن را داشتم. در انیمیشن های جهانی فضا برای استفاده از موسیقی کلاسیک بسیار باز است اما در کارهای زنده،‌ شما مجبور هستید از تلفیق استفاده کنید.
وی ادامه داد: ساخت موسیقی این انیمیشن حدود یک ماه زمان برد. به خاطر فانتزی بودن کار از موسیقی ارکستر استفاده نکردیم و موسیقی فیلم شبیه پاپ بود.
باجلان نیز درباره طراحی شخصیت‌ها گفت: می‌خواستیم شخصیت‌ها طوری طراحی شوند که راحت‌تر انیمیت شوند و تلاش شد شبیه شخصیت‌های رئال نباشند.
در ادامه نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «شب آفتابی» عادل مدنی درباره کارگردانی فنی فیلم گفت: حجم مشکلات فنی بسیار بود دلیل اصلی آن هم به نبود بودجه برمی گردد. آنقدر امکانات کم بود که حتی کارت گرافیک نداشتیم که بتوانیم رندر بگیریم. در نهایت مجبور شدیم به سمت موتورهای بازی برویم تا بتوانیم کار را رندر بگیریم. ناامید بودیم که یک شرکت ژاپنی نرم‌افزار بازی را منتشر کرد که ما توانستیم در حد امکاناتش از آن استفاده کنیم.