عبدالهی: پژوهش «سفر سهراب» مثل گذراندن یک دوره‌ی دانشگاهی بود
کد مطلب : 10813

پرتره‌ای از زندگی فیلمساز موج نو سینمای ایران روی پرده سینماحقیقت
عبدالهی: پژوهش «سفر سهراب» مثل گذراندن یک دوره‌ی دانشگاهی بود

تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵
امید عبدالهی پروسه‌ی پژوهش فیلم «سفر سهراب» را مثل گذراندن یک دوره‌ی دانشگاهی دانست و گفت: وقتی به مسیر طولانی و پیچیده‌ی پژوهش این مستند فکر می‌کنم، می‌بینم گاهی در بن‌بست‌هایی قرار داشتیم که شاید فقط یک معجزه می‌توانست ما را نجات دهد.
Share/Save/Bookmark
کارگردان فیلم «سفر سهراب» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت افزود: مراحل ابتدایی پژوهش این مستند را شخصاً از ابتدای سال ۱۳۹۲ شروع کردم و یک سال بعد، همزمان با قطعی شدن ساخت فیلم بصورت جدی‌تر و با کمک دو همکار دیگرم کار را ادامه دادیم و حتی تا روزهای پایانی مراحل پس تولید هم این تحقیق ادامه داشت.
وی ادامه داد: در مسیر پژوهش و نگارش فیلمنامه‌ی این مستند آنقدر با چالش‌ها و موانع متعددی رو به رو شدیم که خودش می‌تواند موضوع فیلم مستند دیگری باشد؛ از طرفی بر اساس فرم ساختاری که برای فیلم انتخاب کرده بودیم، تصمیم داشتیم فیلم را با رویکردی روایی بسازیم و از گنجاندن هرگونه مصاحبه و گفتگوی مستقیمی در آن خودداری کنیم که این طبعاً شرایط کار را برای ما به مراتب پیچیده‌تر می‌کرد و به همین دلیل هم مراحل فیلمبرداری ما در سه نوبت و با فواصل طولانی انجام گرفت.
عبدالهی درباره‌ی دلیل انتخاب زندگی سهراب شهید‌ثالث برای ساخت مستند توضیح داد: روزهای نخست دوره‌ی فیلمسازی من مصادف شده بود با درگذشت این سینماگر و این اتفاق تلخ برای منِ هنرجوی سینما که در آن دوران بیش از هر زمان دیگری عطش دانستن و شناختن داشتم، مقدمه‌ای شد برای ورود به دنیای سهراب شهید‌ثالث که البته تا به امروز هم همچنان ادامه دارد؛ اما در طول این سال‌ها متوجه شدم دانسته‌ها و داشته‌های ما درباره‌ی این فیلمساز مهم، بسیار بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد و در حقیقت هیچ تناسبی با تاثیری که او در شکل‌گیری سینمای نوین ایران گذاشته، ندارد.
وی در ادامه افزود: ساخت فیلم مستند «سفر سهراب» تلاش کوچکی بود برای متعادل کردن ناهمگونی و نابرابری که در مورد این فیلمساز و تاریخ سینمای ایران اتفاق افتاده است؛ ضمن اینکه تعلق خاطر من به سینمای شهیدثالث هم در شکل‌گیری این مستند بی‌تاثیر نبود.
عبدالهی پیرامون دهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: حالا دیگر جشنواره سینماحقیقت پس از نُه دوره برگزاری، مخاطب جدی و ویژه خودش را دارد، اما اینکه فیلم‌های حاضر در جشنواره تا چه اندازه می‌تواند این طیف از مخاطبین را راضی کند، باید منتظر ماند و نتیجه را دید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره‌ی امسال تنوع موضوعی فیلم‌های حاضر در جشنواره است که هرچند برای مخاطبین می‌تواند جذاب باشد، اما کار را برای قضاوت داروان سخت‌تر خواهد کرد. نکته‌ی دیگر اینکه جشنواره سینماحقیقت جدی‌ترین و مهم‌ترین مجال برای دیده شدن فیلم‌های فیلمسازان ایرانی است، بنابراین توجه بیشتر به بخش مسابقه‌ی ملی می‌تواند جشنواره را پُر‌رونق‌تر از گذشته کند.