جشنواره «سینماحقیقت» در جریان سازی ساخت مستندهای درام تاثیرگذار بوده است
کد مطلب : 13550

احمد ضابطی جهرمی؛
جشنواره «سینماحقیقت» در جریان سازی ساخت مستندهای درام تاثیرگذار بوده است

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
ضابطی جهرمی گفت: جشنواره سینماحقیقت جریان ملموسی در بخش فیلم‌های مستند داستانی یا مستندهای درام ایجاد کرده است و از نظر سینمایی می‌توان این مسئله را نوعی جریان شناسی کرد. اگر کسی به مجموعه آثاری که در این جشنواره به نمایش درآمدند نگرش کلان داشته باشد می‌تواند متوجه این نکته و جریان سازی این جشنواره برای سینمای ایران شود.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سینماتجربی»، احمد ضابطی جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره پیشرفت سینمای مستند در دهه نود و تفاوتی که با دهه‌های قبل داشته است گفت: نزدیک به هفت سال است که وارد دهه نود شدیم و اگر بخواهیم درباره این هفت سال اخیر صحبت کنیم باید بگویم آنچه که من در دهه هشتاد پیش‌بینی کرد بودم شکل گیری جریانی از مستندسازی در ایران بود که به شکلی کاملا محسوس روی سینمای داستانی ایران تاثیر گذاشته است. من معتقدم در دو دهه اخیر سینمای مستند ایران بر شکل روایت، شیوه‌های روایت و حتی ساختار سینمای داستانی موثر بوده است.
کارگردان مستند قهرمانی افزود: سینمای مستند ما در دهه‌های اخیر خودش هم رویکرد روایتی پیدا کرده و از این جنبه که فیلم‌های داستانی بلند شبه مستند یا با تاثیرپذیری از فرم‌های سینمای مستند در ایران رواج پیدا کرده، نیز موفقیت‌هایی داشته است. از طرف دیگر آثار مستند رویکرد اجتماعی بسیار قوی و برجسته‌ای پیدا کرده است.
کارگردان مستند گور اصیل ایرانی در توضیح رویکردهای اخیر سینمای مستند کشورمان گفت: سینمای مستند ایران در دو دهه اخیر سه رویکرد اصلی داشته است، یکی رویکرد اجتماعی که پرداختن به مسائل اجتماعی و روز است، که بسیار هم مورد توجه مستندسازان به خصوص جوان‌های فیلمساز قرار گرفته است. رویکرد بعدی توجه به مضامین تاریخی است، من در چندین دوره گذشته جشنواره «سینما حقیقت» متوجه این قضیه شدم که جوان‌ها آثارشان را به تاریخ، رویدادهای تاریخی و شخصیت‌های تاریخی ارجاع می‌دهند. رویکرد دیگر نیز توجه به طبیعت به خصوص حیات وحش است و ما در این زمینه رشد زیادی داشتیم. مخصوصا از نظر فنی و تکنیکی نیز در این حوزه پیشرفت چشمگیری داشتیم. از سوی دیگر در همین حوزه نگاه‌های جدیدی از نظر روش‌های مستندسازی هم به وجود آمده که قابل تحسین است.
این مستندساز ادامه داد: این سه رویکرد از نظر من در دو دهه اخیر بسیار برجسته است و ما انعکاس آن را نیز می‌توانیم در بخش سینمای ملی یا مستندهای ملی جشنواره «سینما حقیقت» ببینیم.
ضابطی جهرمی با بیان اینکه سینمای مستند ایران در جهان نیز مورد توجه قرار گرفته گفت: بیشتر آن طیفی از سینمای مستند ما در جهان مورد توجه قرار گرفته و به آن علاقه نشان داده می‌شود که فیلم‌های ترکیبی بین موضوع، روش‌ها و شیوه‌های روایتی و داستان پردازی است. در واقع بیشتر فیلم‌های ایرانی که در خارج مورد توجه قرار گرفتند یک سینمای حد وسط را شامل می‌شوند. مثل آثار مرحوم عباس کیارستمی، آثار ایشان درواقع نه کاملا مستند هستند و نه کاملا داستانی است، بلکه آمیخته‌ای از این دو روش است. توفیق مستندهای ایرانی در خارج از کشور به عقیده من بیشتر شامل همین مستندهای هیبرید است. داستانی کردن وقایع حقیقی و زندگی شخصیت‌های واقعی در خارج از ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
کارگردان مستند آخرین بازمانده‌های یوز ایران درباره برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: جشنواره «سینما حقیقت» یک جشنواره تخصصی مستند است و به عقیده من خیلی هم تاثیرگذار بوده است، بخصوص در بخش ملی، بخش بین‌المللی یک چشم انداز دیگر است که جای بحث زیادی دارد اما این جشنواره در بخش ملی به خوبی توانسته استعدادیابی کند. کسانی در زمینه مستند در این جشنواره ظهور کردند از نظر سنی و تجربه در طیف جوان‌ها قرار می‌گیرند و این جای امیدواری است.
ضابطی جهرمی ادامه داد: این جشنواره همچنین جریان ملموسی هم در بخش فیلم‌های مستند داستانی یا مستندهای درام ایجاد کرده است و از نظر سینمایی می‌توان این مسئله را نوعی جریان شناسی کرد. اگر کسی به مجموعه آثاری که در این جشنواره به نمایش درآمدند نگرش کلان داشته باشد می‌تواند متوجه این نکته و جریان سازی این جشنواره برای سینمای ایران شود.
کارگردان مستند ایران در یک نگاه کوتاه با اشاره به اینکه نگاهی آکادمیک به برگزاری جشنواره‌ای مثل «سینما حقیقت» دارد درباره بخشی که می‌تواند به جشنوره اضافه شود بیان کرد: در چند دوره قبل از من پرسیدند که جای چه بخشی خالی است و من هم گفتم معتقدم جشنواره «سینما حقیقت» به صورت جنبی باید چشم اندازهای تاریخی را هم از سینمای مستند ایران و هم سینمای مستند جهان داشته باشد. این اتفاق هم با مرور بر آثار یک مستندسازی که در تاریخ این سینما تاثیرگذار بوده می‌تواند بیفتد. یا یک سبک یا مکتب مستندسازی که در سینما مطرح شده است و آثار برجسته‌ای از آن سبک در تاریخ فیلمسازی وجود دارد مورد بررسی و یا حتی آموزش قرار بگیرد تا جنبه آموزشی جشنواره «سینما حقیقت» هم حفظ شود.
ضابطی جهرمی افزود: من معتقدم جشنواره «سینما حقیقت» چنین بخشی را کم دارد و چند دوره قبل هم پیشنهاد دادم بخش مرور بر آثار سینمای کلاسیک را در جشنواره اضافه کنند، حالا نمی‌دانم چه اتفاقی درباره این پیشنهاد افتاده است.
این مستندساز و مولف در پایان با بیان اینکه نزیدک به دو دهه است که از کار فیلمسازی فاصله گرفته است گفت: چند سالی است که بیشتر تمرکزم در حوزه نگارش است و اخیرا هم کتاب جدیدی را به پایان رساندم. عنوان کتاب جدیدم «فیلم‌های مستند دورگه یا فیلم‌های هیبرید» است که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و توسط نشر رونق چاپ می‌شود و قرار است در جشنواره «سینما حقیقت» امسال رونمایی شود.»
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در سینما چارسو برگزار خواهد شد.