انیمیشن نه از هنرهای تجسمی بلکه از سینما باید آغاز شود
کد مطلب : 13370

کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت»:
انیمیشن نه از هنرهای تجسمی بلکه از سینما باید آغاز شود

تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸
کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده آبتین و پرطلایی»، گفت: ورود فیلم سازان انیمیشن به این رشته در ایران، از هنرهای تجسمی است یعنی هنر نقاشی و طراحی یا برخی‌ها از نرم افزارهای تجسمی، در حالی که انیمیشن زبان سینما است و یک هنر منفک نیست و باید از آن شروع شود.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی سینماتجربی علی نوری ‌اسکویی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره اهمیت و جایگاه انیمیشن ایران در دنیا و مهمترین نیاز این هنر - صنعت، اظهار داشت: انیمیشن ما ابتدا و بیش از هر چیز دیگری نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است و ما درصدد اکران انیمیشن های کوتاه در ابتدای هر فیلم سینمایی برای پر کردن این خلع هستیم.
وی افزود: انیمیشن یک فرا ژانر و هنر هشتم به شمار می آید و همچنین این بخش به عنوان صنعت نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته است چرا که انیمیشن قرار است یک روایت ساده را در قالب تصویر برای مخاطب بیان کند.
نوری‌ اسکویی با اشاره به مشکلات فراروی انیمیشن در ایران، گفت: یکی از نقطه ضعف هایی که گاهی اوقات در فیلم ها هم شاهد هستیم این است که ورود فیلم سازان انیمیشن به این رشته در ایران، ازهنرهای تجسمی هست یعنی هنر نقاشی و طراحی یا برخی نرم افزارهای تجسمی، در حالی که انیمیشن زبان سینما است و یک هنر منفک نیست.
این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه کسی که به دنیای انیمیشن وارد می شود باید فیلم سازی را خیلی خوب بشناسد، ادامه داد: توصیه ام به علاقه مندانی که تحصیلات سینمایی ندارند و می خواهند به صنعت انیمیشن بیایند این است که دانش سینمایی خود را افزایش دهند.
نوری ‌اسکویی تاکید کرد: این معضل سینمای ما است که تعدادی از سازندگان انیمیشن،‌ زبان سینما را نمی دانند و به توانمندی های حوزه های تجسمی اکتفا می کنند.
این عضو هیات مدیره انجمن آسیفا، درباره عملکر سینمای انیمشن ایران نیز گفت: عملکرد فیلم های ایرانی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر و افتخار آمیز است. در عین حال در کمیت فیلم ها افزایشی دیده نمی شود که این اتفاق خوبی نیست. حتی امسال تعداد فیلم های خارجی هم قابل توجه نبود.

** استقبال مخاطبان از انیمیشن سینمایی
وی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته شاهد رکود در سینمای انیمیشن کوتاه هستیم و بالعکس در انیمیشن سینمایی اتفاقات خوبی رخ داده است.
نوری اسکویی ادامه داد: انیمیشن های بلند خیلی خوب دیدیم. اما در عین حال، انیمیشن های کوتاه حتی از همان فیلمسازان قبلی یا مجموعه هایی که این فیلم ها را تهیه کرده اند طراوت و تازگی پیشین را نداشت.
وی درباره علت مهجور بودن انیمیشن، گفت: انیمیشن مثل سینما هنرپیشه ندارد که معروف شود. همچنین لینک های ارتباطی فعالان سینما بسیار بیشتر از فعالان در عرصه انیمیشن است. اما ما در ایران هم از حضور چهره های شناخته شده و جهانی همچون نورالدین زرین چهر بهره مند هستیم که چندین سال مدیر آسیفای جهانی بوده و از افتخارات انیمیشن ایران به شمار می آید.

** تلویزیون دنبال برنامه های ارزان قیمت است
این کارگردان انیمیشن درباره ضعف تلویزیون در تولید انیمیشن های حرفه ای، اظهار داشت: از آنجا که انیمیشن سازی کاری بسیار پرهزینه است و تلویزیون هم به دنبال تهیه و پخش برنامه های ارزان قیمت است کمتر شاهد تولید انیمیشن با کیفیت در صدا و سینما هستیم.
نوری اسکویی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن، گفت: ساخت انیمیشن نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته ای همانند آمریکا و ژاپن، انگلیس و فرانسه است.
وی افزود: سینمای ما با سینمای مارتین اسکورسیزی (کارگردان مطرح دنیا) مقایسه نمی شود اما انیمیشن ایران را می توانیم با تولیدات والت دیسنی (کمپانی مطرح تولید انیمیشن) مقایسه کنیم. سینمای ما با سینمای اروپا و انیمیشن ما با سینمای هالیوود مقایسه می شود.
این کارگردان و تهیه کننده انیمیشن با تاکید بر اینکه ما در حوزه پخش و اکران انیمیشن با مشکل جدی مواجه هستیم، گفت: سازندگان انیمیشن مخاطب های خاص خودشان را دارند بنابراین توجه زیادی به تبلیغات و اطلاع رسانی ندارند. پیشنهاد ما این است که ابتدای هر فیلم سینمایی،‌ یک اکران ویژه انیمیشن کوتاه پخش کنیم.
نوری اسکویی درباره اهمیت تولید تلفیقی فیلم و انیمیشن نیز توضیح داد: در این حوزه یک اثر با بازی الناز شاکردوست تولید شد که متاسفانه به دلیل غریبه بودن فعالان عرصه انیمیشن با سینما در اکران موفق نبود.
وی با تاکید بر توجه جدی به این موضوع، گفت: انیمیشن می تواند جای خالی فیلم خوب در سینما را پر کند چرا که ما داستان های تلفیقی بسیار زیاد و جالبی داریم.
این کارگردان انیمیشن با اعلام این خبر که در حال تولید یک مجموعه تلفیقی از سینما و انیمیشن است، خاطرنشان کرد: امروزه مخاطب به دنبال هیجان است و تلفیق سینما و انیمیشن می تواند این کار را انجام دهد.
گفت و گو: مریم آزیش