جشنواره سینما حقیقت در مرحله ترمیم زخم‌های گذشته است
کد مطلب : 9590

محمدرضا اصلانی:
جشنواره سینما حقیقت در مرحله ترمیم زخم‌های گذشته است

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۴
محمدرضا اصلانی کارگردان و پژوهشگر سینمای مستند معتقد است جشنواره سینما حقیقت در حال حاضر زخم‌های سینمای مستند را ترمیم می‌کند و به همین خاطر انتظار دیگری نباید از آن داشته باشیم.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینماتجربی»، محمدرضا اصلانی، کارگردان و مدرس سینمای مستند درباره اهمیت استمرار برگزاری جشنواره سینماحقیقت، گفت: «ما یک دوره سقوط را پشت سر گذاشته‌ایم. وقتی چنین دوره‌ای را پشت سر می‌گذاریم امور به سختی سرجای قبل خود بازمی گردند. رویدادهای فرهنگی علاوه بر استمرار باید ثبات و حرکت رو به بالا داشته باشند و نباید به یکباره سقوط کنند؛ بنابراین بازسازی اصلا آسان نیست و آنچه امروز در مسائل فرهنگی شاهد آن هستیم تبعات گذشته است.»

او افزود: «به نوعی می‌توان گفت حتی مسئله کار نکردن مستندسازان طی سال‌های اخیر چندان مطرح نیست، بلکه مسئله این است که در جریان این سقوط ذهن مستندسازان جوان هم تقلیل پیدا می‌کند. ذهن، فضا نیاز دارد و وقتی فضا سقوط کند ذهن هم نزول می‌کند. کارگردان در چنین شرایطی دست به کار می‌شود و هر کار بدی که انجام می‌دهد بر ذهنش تاثیر می‌گذارد.»

اصلانی که در مراسم بزرگداشت محمدرضا مقدسیان شرکت کرده بود اظهار کرد: «این روند فرهنگی اجتماع یک سندرم و تروما محسوب می‌شود و کار به همین سادگی تمام نمی‌شود، بلکه نتایج تلخ و دردهای بعدی را در پی دارد. مسئله اصلا این نیست که ما پول هنگفتی را به کارگردان تازه از آمریکا بازگشته می‌دهیم تا فیلم بسازد و بودجه به دست مستند ساز جوان مستعد نمی‌رسد. بلکه درد از اینجا آغاز می‌شود که کارگردان جوان مستعد ما دیگر آدم گذشته نیست و به بدبینی، عقده انتقام و افسردگی دچار می‌شود.»

این مستندساز پیشکسوت با تاکید براینکه می‌توان رد این مسائل را در زیبایی‌شناسی فیلم‌ها نیز جستجو کرد؛ گفت: «نباید به ضعف‌ها با دید حماسی نگاه کنیم چون برای عده‌ای راه جبران تحقیر، تحقیر است و این نتایج خطرناکی به بار می‌آورد. جشنواره سینما حقیقت در حال حاضر در مرحله ترمیم زخم‌های گذشته قرار دارد و به همین دلیل نمی‌توان از آن انتظار چندانی داشت، تنها باید جوانان را به ادامه دادن راه در سینمای مستند و حضور در این جشنواره امیدوار کرد.»

او با تاکید بر اهمیت وضعیت اقتصادی در روند فیلمسازی تاکید کرد: «از نظر اقتصادی وضعیت وخیمی را تجربه می‌کنیم و با این اقتصاد نمی‌شود زخم‌ها را به درستی التیام بخشید. به همین دلیل آلمان بعد از جنگ جهانی به سرعت ضعف‌های اقتصادی خود را ظرف پنج سال به بهترین شکل ترمیم کرد.»

اصلانی خاطرنشان کرد: «ما دچار اقتصاد سیاسی هستیم و در چنین شرایطی نمی‌توان چندان جایی برای عرصه فرهنگ قائل بود. شما به بودجه مرکز گسترش نگاه کنید؛ بسیار اندک است. اصلا نمی‌گویم این بودجه را با دزدی‌های رانت خواران معروف مقایسه کنید، بلکه کافی است با درآمد روزمره یک تاجر بازار مقایسه شود تا ببینیم بودجه کل مرکز در برابر این پول‌ها هیچ است.»

کارگردان مستند «تاری خانه» اظهار کرد: «چنین انباشت سرمایه‌ای هیچ بازگشتی در عرصه فرهنگ ندارد و اگر کاری هم صورت بگیرد نوعی پول شویی است. ۳۰ درصد کل بودجه کشور فرانسه باید در راه فرهنگ هزینه شود اما سهم فرهنگ در ایران از کل بودجه یک درصد است. براین اساس چطور می‌شود سندرم‌ها را ترمیم کرد.»