نقاشی: وظیفه جشنواره، انتخاب آثاری تجربه گرا و خلاق است
کد مطلب : 7727

نقاشی: وظیفه جشنواره، انتخاب آثاری تجربه گرا و خلاق است

تاریخ انتشار: يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۲
Share/Save/Bookmark
سینماتجربی: حسن نقاشی مستندساز اهل یزد و عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره فیلم رضوی است. وی با مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی و کارشناسی ادبیات دراماتیک فیلم های بسیاری را کارگردانی کرده است. این مستند ساز تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شده و در حال حاضر نیز عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران بوده و تدریس مستند سازی را برعهده دارد.

عضویت در هیئت انتخاب این دوره از جشنواره رضوی بهانه ای شد تا با این مستند ساز جوان به گفتگو بنشینیم:

سطح کیفی آثار دریافتی جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه در فیلم ها ی ارسالی افراط در صدا، موسیقی و موضوعات کلیشه ای کاملا نمایان است. می توانم به جرأت بگویم اکثر فیلم ها عناصری مشترک داشتند، همه در فیلم در حال طی طریق هستند، یعنی می خواهند از یک مقصد به یک مبدا برسند یا همه سوار ویلچرند و یا اکثرا پای دیگ آش در حال غذا درست کردن هستند همه این ها به اضافه گفتار متن های ساده و سطحی نشان می دهد سازندگان این فیلم ها دارای سبک نیستند و تقلید می کنند و تنها جنبه رسانه ای و تلویزیونی بودن اثر برایشان اهمیت دارد. 
حال جشنواره وظیفه اش انتخاب آثاری است که دارای ویژگی های خاص باشند، تجربه گرا و خلاق باشند و تلاش کنند که با ساختارهای منسجم، فیلمی درخور را برای نمایش ارائه دهند. به نظر من حتی باید موضوعات سفارشی هم به بهترین نحو ساخته شوند.

با توجه به اضافه شدن سبک زندگی به موضوعات جشنواره چه تعداد از فیلم ها به این حوزه وارد شده بودند و آیا واقعا این آثار می تواند در سبک زندگی مردم و رفتار اجتماعی آنها تاثیرگذار باشد؟
به جرات می گویم بهترین فیلمهای جشنواره در این بخش قرار دارد و ای کاش که اصلا جشنواره فیلم رضوی سیاستش فقط معرفی آثاری در زمینه علی بن موسی الرضا نبود، ای کاش مثل خیلی از جشنواره های حرفه ای اسمی مقدس را انتخاب می کردیم اما اجازه می دادند فیلم ها با موضوعات آزاد ساخته شود. در بخش سبک زندگی ما با فیلم هایی مواجه هستیم که این ها موضوعات آزاد دارند، سوژه ها دغدغه سفارشی بودن ندارند و به راحتی خلاقیت در آنها دیده می شود. ولی در بخش مسابقه اصلی ما همچنان دل مشغولی و نگرانی هایی داریم.
در مورد تاثیر این فیلم ها در رفتار اجتماعی مردم باید بگویم سال هاست که ما داریم در زمینه جایگاه نمایشی سینمای مستند بحث می کنیم.
سینمای امروز ایران که همان سینمای قصه گو است، به عنوان یک صنعت درآمدزا مخاطب خودش را از دست داده است، مردم واقع بین شده اند و علاقه مندان این سینما هم به سمت سینمای مستند روی آورده اند.
برای مثال در جلسات هفتگی نمایش فیلم خانه سینما، خانه هنرمندان و مرکز گسترش فیلم می توان استقبال جمعیت را از فیلمهای مستند دید.
متاسفانه سالن های نمایش فیلم آنقدر کوچک است که نمی تواند مخاطبان را در خود جای دهد پس اتفاقی که در خانه هنرمندان و خانه سینما و مرکز گسترش افتاده است باید در تمام ایران بیفتد.
قبلا هم از مسئولین یزدی خواستم قبل از اینکه دغدغه فیلمهای سفارشی را داشته باشند دغدغه نمایش فیلم ها را در این شهر داشته باشند.

آیا فیلم ها در سطحی قرار داشتند که کار انتخاب را برای شما دشوار کنند؟
نه فیلم خوب به راحتی میان فیلمها مشخص می شد. باید واقع بین بود اینقدر تعداد فیلمهای خوب کم است که فیلم خوب براحتی مشخص می شود.حرف های امیدوار کننده که تنها برای دلخوشی زده می شود تنها باعث عقب ماندگی ما می شود.

روند اجرایی جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟
پذیرایی خیلی خوب بود. من یزدی هستم اما دوستان من که از تهران آمده بودند و همراه هم در شهرهای مختلف به عنوان هیت انتخاب یا نمایش فیلم یا برگزاری کلاسهای آموزشی بودیم همیشه از یزد تعریف می کنند. هروقت با همکارانم کار می کنم یا در فستیوال ها آنها را می بینم اولین یا دومین درخواستشان این بوده که با من به یزد سفر کنند.
پیشنهاد دارم که برای سال آینده قوانین تغییر کند چون خیلی مهم است هیچ توجیهی وجود ندارد که یک سازنده ۱۰ تا ۱۵ اثر به جشنواره ارسال کند. زمان بندی فیلمها هم باید تغییر کند و به یک زمان بندی استاندارد برسیم.
اگر این جشنواره هم مثل همه جشنواره های دیگر قصد تولید حمایتی دارد باید این تولیدات حداقل دو تا سه ماه قبل از شروع جشنواره به دبیرخانه جشنواره فرستاده شود یعنی با پایان جشنواره، دبیرخانه استارت جشنواره بعدی را بزند و تعطیل نشود. اعضا دو ماه مانده به شروع جشنواره شروع به کار نکنند بلکه باید هر روز فعالیت داشته باشند. دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه تهران و دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت را توصیه می کنم دوستان ببینند و با سیاست های آن آشنا شوند.

آیا پیش آمده اعضای هیئت در انتخاب فیلمی با هم دچار اختلاف سلیقه شوید و در این صورت چطور این مشکل را حل کردید و یا عمدتا اختلاف بیشتر بر سر چه موضوعی بوده است؟
زیبایی و گرمی جلسات به همین اختلاف نظرهاست، نمی شود که نباشد.متاسفانه اینقدر سطح کیفی آثار پایین بود که در خیلی از موارد ما متفق القول بودیم که این فیلم نباشد. اما چند مورد بود که بحث و گفتگو کردیم و در میان آن مخالفان و موافقان نظراتشان را بیان کردند و به یک اتفاق رای رسیدیم. این فضا را فیلم ایجاد کرد و فیلمی که بتواند مخاطبش را به چالش بکشد و نظرات مثبت و منفی در موردش نقل شود و مورد نقد قرار بگیرد فیلم خوبی است. 

در این دوره از جشنواره کیفیت آثار سینماگران را چطور ارزیابی می کنید؟
به همه سینماگرانی که آثارشان انتخاب نشده است توصیه می کنم تلاش کنند به ساختار برسند. یک مستندساز خوب کسی است که نگاه مستقل دارد، مولف است، پشتوانه فکری دارد و همچنین با مقولات فنی سینما آشناست. فرق خوب و بد هم در همین نکات است و بس. به کسانی که فیلمهایشان انتخاب شده است هم توصیه می کنم که مغرور نشوند اینکه فیلمشان برای جشنواره انتخاب شد صرفا به این معنا نیست که فیلمشان خوب است.به استثنای چند مورد که با یک اثر خوب مواجه بودیم بعضی فیلمها را ما با توافق انتخاب کردیم.

پیشنهادتان برای فیلم سازان چیست؟
پیشنهاد می کنم که خلاق و تجربه گرا بوده و معیار فیلمهای مستند را فراموش نکنند. سینمای مستند سینمای راست گویی است. در این دوره از جشنواره در بعضی فیلم ها با صحنه هایی مواجه بودیم که کاملا بازسازی شده بود این امر مخاطب را دلزده می کند. توصیه خیلی مهم به همه عزیزان این که سعی کنند شعار ندهند، هرچه فیلم کمتر شعارزده باشد باورپذیرتر است.

برگزاری جشنواره را در یزد چگونه ارزیابی می کنید؟
شهر یزد به واسطه درون مایه های کهن، مکان ایده آلی است برای برگزاری یک جشنواره حرفه ای و من امیدوارم این نوع جشنواره ها در آن دوام داشته باشد زیرا این امر به پیشرفت استانمان در این زمینه کمک بسیاری می کند.

و حرف آخر:
به عنوان یک مستند ساز توصیه می کنم که کمی ذهن رو خلاق کنند و مرزها را بکشند، کمی تجربه گرا باشند، وقتی فیلم سازی بخواهد یک اثر را تولید کند دو حالت دارد یا اینکه همه چیز از قبل طراحی می شود و فیلم، مبتنی بر فیلمنامه و دکوپاژ ساخته می شود یا اینکه با یک فکر غریزی آغاز به کار می کنیم. مخصوصا وقتی که فیلم سفارشی باشد باعث می شود ما خیلی جدیت نداشته باشیم. در صورتیکه سفارش دهنده از ما یک فیلم خوب می خواهد