کارگاه تامین سرمایه‌جمعی «حامی‌جو» در مرکز گسترش برگزار شد
کد مطلب : 13858

کارگاه تامین سرمایه‌جمعی «حامی‌جو» در مرکز گسترش برگزار شد

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰
مدیر حامی‌جو در کارگاه آموزشی و معرفی روش کراودفاندینگ گفت: تحقیقات نشان می‌دهد دلیل حمایت افراد از پروژه‌ها در پلتفرم‌ حامی جو به هیچ‌وجه دریافت پاداش نبوده و آدم‌ها با توجه به صاحب پروژه و تلاشی که دارد و موضوع پروژه از آن حمایت می‌کنند.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "سینما تجربی"، کارگاه آموزشی و معرفی روش کراودفاندینگ (تامین سرمایه‌جمعی) با حضور شیما صابری (مدیر حامی‌جو) و زینب تبریزی (مستندساز) روز گذشته -یکم بهمن‌ماه- در سالن سینماحقیقت این مرکز برگزار شد.
در این کارگاه که سعید رشتیان، علی شیلاندری، مجید عزیزی و... تعدادی از حاضران آن بودند، شیما صابری گفت: حامی‌جو از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و سخت‌ترین گام در ابتدا فرهنگ‌سازی بود البته هنوز هم این چالش فرهنگی وجود دارد و برخی فکر می‌کنند تهیه بودجه به این روش نوعی گدایی است!
وی افزود: کراودفاندینگ زمانی شکل گرفت که یک گروه موسیقی می‌خواستند توری را در برخی کشورها برگزار کنند و هزینه این کار را نداشتند. به این فکر کردند که طرفدارانی دارند و می‌توانند به آن‌ها ایمیل بزنند تا شاید بتوانند هزینه‌ای قبل از اجرا از آن‌ها دریافت کنند. نزدیک به ۶ هزار نفر از طرفداران آن‌ها از این موضوع استقبال کردند و هزینه لازم تامین شد. پس از این اولین پلتفرم کراودفاندینگ به نام کیک استارتر شکل می‌گیرد.
صابری با اشاره به انواع مختلف پلتفرم‌های کراودفاندینگ توضیح داد: ۶ مدل کراودفاندینگ در جهان وجود دارد که چهار مدل از آن بسیار معروف هستند و سه مدل از آن‌ها در ایران توسط پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شوند. نخستین مدل روش خیریه‌ای است که در ایران تا جایی که من اطلاع دارم هشت پلتفرم به این شکل فعالیت دارند و یکی از موفق‌ترین فعالیت‌هایشان جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان در کرمانشاه بود.
وی ادامه داد: مدل دوم کراودفاندینگ، روش پاداش محور است که دو پلتفرم نیک استارتر و حامی‌جو در ایران بصورت جدی در این زمینه فعالیت دارند. نیک استارتر بیشتر بر پروژه‌های تکنولوژی محور فعالیت می‌کند، البته دسته‌بندی خاصی ندارد اما تاکنون پروژه هنری نداشته است. حامی‌جو از ابتدا بر روش پاداش محور تمرکز کرد چرا که ما دوست داریم فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه انجام دهیم. مردم با روش‌های خیریه‌ای به خوبی آشنا هستند اما با این مدل که در ازای کمکی که انجام می‌دهند بخشی از یک محصول را پیش خرید کرده یا پاداشی مادی یا معنوی دریافت کنند، آشنایی چندانی ندارند.
مدیر حامی‌جو با اشاره آماری که از حامیان دریافت شده است، اظهار کرد: علت حمایت افراد از پروژه‌های حامی جو به هیچ وجه دریافت پاداش‌ نبوده و دلیل اصلی‌شان برای کمک، صاحب پروژه و تلاشی که دارد و موضوع پروژه است.
وی درباره مدل سوم کراودفاندینگ توضیح داد: پلتفرم‌هایی که براساس سومین مدل تامین سرمایه‌جمعی یعنی روش سهام فعالیت دارند از اردیبهشت ماه در ایران اجازه فعالیت یافته‌اند. در این روش بازگشت سرمایه اهمیت دارد و تمرکز بیشتر روی پروژه‌های استارتاپی است. فردی که از شما حمایت می‌کند در سود و ضرر شما شریک می‌شود، به همین دلیل شما باید طرحی جدی‌تر ارائه دهید که در آن به چگونگی بازگشت سرمایه هم پرداخته باشید.
به گفته صابری، حامی‌جو در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با یک پلتفرم مدل سهام است تا پروژه‌هایی که سرمایه موردنظرشان از مبلغی بالاتر است از این طریق سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. حامی‌جو تا به حال شفاف عمل کرده و قوانین آن صرفا قوانین جمهوری اسلامی هستند.
مدیر حامی‌جو با تاکید بر این که روش سهام باید شفاف باشد و مشخص باشد چند درصد از سود به فرد حمایت‌کننده اختصاص خواهد یافت.
وی پیرامون چهارمین مدل تامین سرمایه‌جمعی گفت: وام دهی روش دیگری است که در جهان پلتفرم‌هایی با این روش به تامین سرمایه می‌پردازند اما در ایران به هیچ وجه امکان فعالیت در این زمینه به دلیل نظام‌های بانکی وجود ندارد.
شیما صابری در ادامه تاکید کرد: به زودی روش‌های کراودفاندینگ جایگزین سرمایه‌های دولتی خواهند شد چرا که سرمایه‌های دولتی محدود هستند، اما در روش‌های کراودفاندینگ مردم را که استفاده‌کننده اصلی اثر هستند شریک خواهید کرد و پیش از تولید مخاطب اثر مشخص می‌شود. به این روش از هدر رفت سرمایه جلوگیری خواهد شد چون اگر مردم از پروژه شما حمایت نکنند مشخص می شود این اثر جذابیتی برای مخاطبان نخواهد داشت.
وی درباره مزایای کراودفاندینگ تصریح کرد: صفحه‌ای برای معرفی پروژه به شما اختصاص داده می‌شود که این معرفی در فضاهای مجازی بازنشر می‌شود. شما در مدت زمانی که به شما اختصاص یافته پروژه‌تان را به اطرافیان معرفی می‌کنید. در حامی‌جو شما ویدیویی یک دقیقه‌ای را آماده می‌کنید که معرفی اجمالی از شما و پروژه است. این محتوا در مدت کمپین که حدود ۳۰ تا ۹۰ روز است در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر این پروژه به هر دلیلی تولید نشود به عنوان بخشی از رزومه شما در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.
تجربه‌ی «زینب تبریزی» از کراودفاندینگ در حامی‌جو
در ادامه این کارگاه زینب تبریزی به عنوان صاحب یکی از پروژه‌های موفق حامی‌جو گفت: بودجه‌ای که مرکز گسترش برای ساخت «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» در اختیار من گذاشته بود به نسبت هزینه‌هایی که فیلمبرداری در چهار شهر داشت، کافی نبود. در ۲۴ جلسه فیلمبرداری ۴۵ میلیون تومان هزینه کرده بودم و سرمایه‌ای نداشتم چون مرکز پرداخت بودجه را به بررسی راف‌کات‌های فیلم و پذیرش کیفیت آن موکول کرده بود. فیلمبرداری تمام شد و من باید متریالی برای اسپانسرها آماده می‌کردم.
وی افزود: همان زمان کراودفاندینگ کردن را یکی از روش‌های تامین سرمایه می‌دانستم چون هفت سال پیش در پروژه‌ای که فعالیت داشتم با کیک استارتر آشنا شده بودم که تنها هفت کشور را در آن زمان ساپورت می‌کرد. در آن زمان تحقیقاتی در این زمینه انجام دادیم و حدود یک سال زمان برد تا راه‌های موفقیت در این زمینه را بیابیم. در آن زمان پروژه ما در کیک استارتر موفق نشد چون مردم کشور خودمان نمی‌توانستند کمک کنند چون کریدیت‌کارت نداشتند. یک بار دیگر از طریق یک پلتفرم دیگر اقدام کردیم و این بار با وجود مشکلات فراوان موفق شدیم.
این مستندساز خاطرنشان کرد: برای مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» حدود ۵ ماه به دنبال سرمایه‌گذار گشتم و با بسیاری از تهیه‌کنندگان صحبت کردم اما سرمایه‌گذاری در این پروژه را نپذیرفتند. در این مدت راف‌کات را به مرکز گسترش نشان دادم و آن‌ها با ادامه کار موافق بودند اما بخشی از بودجه را باید به طریقی دیگر تامین می‌کردم. سال ۹۵ از طریق پروژه مینا کشاورز با حامی‌جو آشنا شده بودم. با شیما صابری صحبت کردم و گفتم هزینه‌ای که مدنظر دارم صد میلیون تومان است. او موافق نبود و می‌گفت بخشی از این مبلغ را باید از طریق پلتفرم‌های خارجی تامین کنم و من معتقد بودم که این گونه پلتفرم‌ها برای ما ایرانی ها مناسب نیستند. در نهایت مبلغ ۳۰ میلیون تومان را تعیین کردیم. ویدیو را ساختم و طرحی نوشتم. با امید بلاغتی که استراتژیست پروژه‌های تبلیغاتی است صحبت کردم و از او خواستم که کنار پروژه باشد. تمام پروژه های موفق کراودفاندینگ توسط تیمی موفق اداره می‌شوند.
وی ادامه داد: باید مدت زمان کمپین خیلی زیاد نباشد چون آدم‌ها حمایت از یک پروژه که بازه زمانی طولانی مدتی را به جذب سرمایه اختصاص داده مدام به تعویق می‌اندازند. ریسک کردم و ۳۵ روز را انتخاب کردم و خوشبختانه در روز بیست و نهم مبلغ مورد نظر تامین شد و من این فرصت را داشتم که حمایت بیشتری را جذب کنم.
تبریزی با بیان این که برای مخاطبانش در فضای اینستاگرام دائم درباره کراودفاندینگ توضیحاتی می‌داده و در این فضا موفق شده سرمایه مورد نظر خود را جذب کند، گفت: در ابتدای پروژه اعتمادی جلب شد و تا ششمین روز جذب سرمایه به خوبی ادامه داشت اما به ناگاه همه‌چیز متوقف شد و در این بخش من از امید بلاغتی کمک خواستم. او کنار پروژه قرار گرفت و به من کمک کرد که محتواهایی را تولید کنم تا مخاطبان را به سرمایه‌گذاری جذب کنم.
وی با تاکید بر این که برندسازی و ایجاد کمپین برای جذب سرمایه گروهی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: هشتاد درصد از آدم‌هایی که در حامی‌جو از پروژه من حمایت کردند هیچ ربطی به فیلم مستند و سینما نداشتند و حتی بسیاری از آن‌ها در تهران زندگی نمی‌کردند. این که از سرتاسر ایران از یک فیلم حمایت مالی شود برای من بسیار ارزشمند بود.