جزییاتی از نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال»
کد مطلب : 13471

جزییاتی از نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال»

تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۷
نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور صاحبنظران و استادان حوزه نظری و عملی سینما در حوزه فناوری دیجیتال در عرصه ملی و بین الملل به همت مدرسه ملی سینمای ایران به عنوان بازوی آموزشی و پژوهشی سازمان سینمایی، از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.
Share/Save/Bookmark
به گزارش خبرنگار سینماتجربی، مدرسه ملی سینمای ایران با هدف تجمیع تجربیات علمی در حوزه‌های گوناگون مرتبط با ماهیت سینما در عصر دیجیتال و بهر‌ه‌گیری از مطالعات صورت‌‏ گرفته در عرصه فناوری‌های نوین نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال»را برگزار می‌کند.
در این راستا، از تمامی پژوهشگران در حوزه‌های مختلف هنر، علوم انسانی، اجتماعی و فنی دعوت شده تا چکیده مقالات خود را ثبت کنند.
و پس از آن با تعیین شورای سیاست‌گذاری از میان سینماگران، متخصصان، مدیران سینمایی و صاحب‌نظران حوزه رسانه و آشنا به مفاهیم برآمده از دیجیتالیسم، اهداف راهبردی برگزاری و فراخوان ارائه مقالات این همایش در چهار محور کلی «چارچوب نظری»، «نقش و جایگاه فناوری‌های نوین»، «فناوری‌های نوین: رابطه‌ها و رویکردها» و «فناوری‌های نوین و شرایط سینمای ایران» ترسیم شد.
سپس کمیته‌ای علمی تشکیل شده و نظر به تنوع و گستردگی موضوعات و استقبال خوبی که پژوهشگران با ارائۀ مقالات خود داشتند، تصمیم گرفته شد که همایش در سه روز متوالی برگزار شود تا با یک طراحی مناسب، از حداکثر ظرفیت‌های ممکن داخلی و خارجی که در این رویداد حضور دارند، استفاده شود.

میهمانان همایش:
هشت میهمان بین المللی در این همایش حضور خواهند داشت.
جان جاست(Jon jost) نقاش و فیلمساز آمریکایی از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون،‌ کارگاه‌های آموزشی چند روزه تا یک ماهه در گوشه و کنار جهان و در شهرهایی چون، توکیو، هانوی، سنگاپور، پرت، بریزبن، سیسیل، ماترا، دانشگاه سی‌ینا، لندن، ‌و در سراسر ایالات متحده آمریکا، برگزار کرده است. این کارگردان و فیلم‌ساز آمریکایی به مدت چهار سال در دانشکده هنر و ارتباطات دانشگاه «یونسی»[در کره جنوبی] تدریس کرده است. وی در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان «استاد ممتاز» بازنشسته شد و مجدداً به طور تمام‌وقت مشغول ساخت و تولید فیلم و نیز کشیدن نقاشی گردید.
مونیکا مانگانلی(Monica Manganelli) طراح صحنه و متخصص جلوه‌های بصری فارغ التحصیل رشته «طراحی صحنه در تئاتر» و «طراحی کَد و گرافیک کامپیوتری» است. مانگانلی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ میلادی،‌ شروع به کار تحت عنوان «طراح صحنه» و «هنرمند مفهومی/تجسمی» برای بسیاری از تولیدات در «خانه اُپرای تئاتر» در ایتالیا و اروپا، پرداخت. او برای شرکت های «آدیداس»، «سامونتانا»، «ایکس- فاکتور»، «اسکای تی‌وی»،‌ «مدیولانوم»،‌ «نوئترو روبرتس»، «ویند موبایل»، «اُرو سایوا»، «سی‌ورلد»، «تیم اینترنت پک»، «تیم مونالیزا»، «بی‌بی‌سی- عمران جمعی»،‌ «لانشا دلتا»، «لانشا میوزا»، «لامبورگینی»، «تیم-مارکوپولو»، «تیم- کازانووا»، «ترافیک‌جم- زِین/تی‌وی»،‌ «بی‌ام‌دابیو»،‌ «فولکس‌واگن»،‌ «آنسالدو بردا- اکسپو میلان ۲۰۱۵»، «میرابیلاندیا»، «رادو»، «فررو»، «ریچموند»، و …فیلم تبلیغاتی ساخته و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای قدردانی از کارهای هنری-فرهنگی وی، از سوی شهر «نوچتو» (واقع در پارما) جایزه «سن مارتینو» به وی اهدا شد.
نیکلاس د. رامبز(Nicholas Demetrios Rombes) نویسنده و نظریه پرداز سینما و اهل دیترویت، میشیگان و مدرس دانشگاه «دیترویت مرسی» است. او مدرک دکترای خود در رشته زبان انگلیسی را از دانشگاه ایالتی «پنسیلوانیا» دریافت کرده است و سابقه تدریس در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به عنوان دستیار و همچنین استاد بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ و دانشگاه دیترویت مرسی، استادیار بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ و دانشیار، بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ و تدریس به عنوان استاد از سال ۲۰۰۵ تاکنون را دارد.
مهدی سمتی استاد و مدیر گروه ارتباطات در دانشگاه ایلینوی شمالی است. او از دانشگاه میزوری-کلمبیا دکترای ارتباطات گرفته و از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ استادیار ارتباطات در دانشگاه ایلینوی شرقی، ۲۰۰۴-۲۰۰۹عضو دائم هیئت علمی این دانشگاه، ۲۰۱۲ – امروز: استاد ارتباطات دانشگاه ایلینوی شمالی بوده است.
پراکاش مگدوم(Prakash Magdum) مدیر فیلم ‌خانه ملی هندوستان هم یکی از میهمانان حاضر در این همایش است.
ایرا باسکار(Ira Bhaskar) رییس دانشکده زیبایی شناسی و هنر دانشگاه جواهر لعل نهرو هندوستان و استاد دانشگاه در رشته مطالعات سینمایی است. او دکترای مطالعات سینمایی خود را از مدرسه هنری تیش، دانشگاه نیویورک دریافت کرده و از فوریه ۲۰۰۸استاد مطالعات سینمایی در کالج هنر و زیباشناسی، ۲۰۰۶-۲۰۰۸ استادیار مطالعات سینمایی در مدرسه هنر و زیبایی در دانشگاه جواهر لعل نهروی هند ، ۱۹۹۶ تا ژانویه ۲۰۰۶ مدرس و مربی ارشد در هیئت علمی زبان انگلیسی ، دانشکده گارجی بوده است.
برنو مسی(Bruno Masi) مدیر آموزش رسانه‌های نوین در مرکز ملی سمعی و بصری فرانسه است.
رومن بونین(Romain Bonnin) متخصص رسانه‌های نوین با گرایش واقعیت مجازی (VR) است. او پس از مدتی فعالیت حرفه‌ای در حوزة اجرای زنده، سعی می‌کند میان دو فعالیتش یعنی میزانسن و فناوری تعاملی، گفتگو برقرار کند. پس از اتمام تحصیلات فوق لیسانس، به عنوان طراح بازی در شرکت Mimesis Republic و سپس به عنوان طراح روایت در شرکت KTM Advance کار می‌کند. از سال ۲۰۱۲، به عنوان نویسنده و طراح در پروژه های دیجیتال مشغول می‌شود و از سال ۲۰۱۶ کار خود را به عنوان نویسنده و طراح رسانه‌های جدید برای شرکت های تولید فیلم ادامه می‌دهد، به‌ویژه سریال زندگی زیباتر (از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵). وی از سال ۲۰۱۶ علاوه بر فعالیت در شرکت‌های تولید فیلم، در مؤسسات INA، Canopé، IMM، ICAN به تدریس می‌پردازد.

محورهای همایش
محور اول: چارچوب نظری
قلمرو مفهومی
فناوری‌های نوین، انسان و جهان او
دگرگونی مفهوم سینما
تأثیرات فنی، اقتصادی، اجتماعی و هنری در سینما

محور دوم: نقش و جایگاه فناوری‏‌های‌ نوین
پیدایش امکانات و فرصت‌های جدید (VR،AR،XR، VFX و….)
رؤیت‌‏پذیرتر شدن جهان ذهنی
دستاوردها در حوزه‏‌های تولید، بازاریابی و پخش فیلم

محور سوم: فناوری‌های نوین: رابطه‌ها و رویکردهای جدید
بازار فیلم و سینما
فرآیندهای تولید، توزیع و نمایش سینما
مناسبات، مشاغل، نقش‌ها و روند‌ها
طراحی هنری
ایده ‏پردازی و آفرینش محتوا
تعامل مخاطب با سینما

محور چهارم: فناوری‌های نوین و شرایط سینمای ایران
تجربه‌های موفق

پنل ها و کارگاه ها
پنل اول) سینما در عصر دیجیتال: پایان یا شروعی دوباره؟
با ظهور عصر دیجیتال و ورود فناوری‌های متأثر از آن، آیا برمبنای چارچوب‌های نظری و تعاریف سنتی، سینما پایان یافته است؟ یا برخلاف این تصویر و به باور برخی صاحب‌نظران، عصر دیجیتال می تواند به عنوان شروعی دوباره برای سینما محسوب گردد؟ به عبارتی دیگر این که ماهیت سینما در عصر دیجیتال چه تغییراتی یافته و چه آینده‌ و کارکردی می‌توان برای آن تصویر کرد؟ موضوعیست که در نخستین پنل همایش و با حضور نویسندگان و فیلم‌سازان بین‌المللی و متخصصان داخلی به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
پنل دوم) روش‌های نوین داستان گویی در سینما
ساختار روایت و داستان‌ گویی را می‌توان یکی از حوزه‌هایی دانست که در طول تاریخ سینما به اشکال گوناگون تحت تأثیر امکانات فناورانه، به منظور رؤیت پذیرتر نمودن جهان تصورات ذهنی انسان قرار داشته‌است. در عصر دیجیتال نیز با توسعۀ ابزارها و حوزه‌های مختلفی چون گسترۀ عظیم بازی‌های رایانه‌‌ای شاهد تحولات شگرفی در عرصه روایت و داستان‌پردازی هستیم. بر همین مبنا در پنل دوم همایش سینما در عصر دیجیتال با توجه به اهمیت فیلم‌نامه در سینمای ایران و چالش‌های مبتلابه متأثر از آن در عرصه‌های بین‌المللی، شیوه‌های نوین و الگوهای متنوع داستان‌گویی با حضور متخصصان داخلی و صاحب‌نظران بین‌المللی به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
پنل سوم) زیبایی‌شناسی سینما در عصر دیجیتال
بررسی قلمروی زیبایی‌شناختی سینما در عصر دیجیتال، عنوان و موضوع یکی دیگر از پنل‌های همایش است. در این پنل از زوایای مختلف، ضمن مروروی بر تحولات متأثر از دیجیتالیسم در عرصه زیبایی‌شناسی، رویکردها و چارچوب‌های نظری‌ برآمده از آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. این که آیا اساساً عصر دیجیتال بر نظربه‌های اساسی زیبایی‌شناختی سینما تأثیرگذار بوده است؟ تبیین و تشریح تصاویر و اشکال آن، آغازگر مباحث این پنل خواهند بود.
پنل چهارم) نظارت و کنترل سینما در عصر دیجیتال
نظارت، ارزشیابی و کنترل فیلم و محتوای تصویری همواره یکی از چالش‌های همیشگی سینما در ایران و حتی جهان بوده است. بی‌تردید با ظهور فضای مجازی و گسترش دسترسی کاربران و همین طور خروج ابزارها و امکانات تولید از کنترل دستگاه‌های نظارتی این مسئله دشواری‌های دوچندانی یافته است. در چهارمین پنل همایش برآنیم با بهره‌گیری از تجربیات مشابه در کشورهای آسیایی و اروپایی و حضور متخصصان حوزه‌های حقوق فرهنگی و تهیه‌کنندگان سینما، به دگرگونی‌های مفهومی، کارکردی و اجرایی نظارت و کنترل متأثر از دیجیتالیسم در سینما بپردازیم.
پنل پنجم) نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال
به باور بسیاری از صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران سینمای کشور، مقولۀ بازاریابی، توزیع و پخش در سینمای ایران حتی با ظهور حوزه‌های جدید متأثر از عصر دیجیتال، همچنان به شیوۀ سنتی و بر پایه الگوهای تجربی فردی و البته در شکلی محدود انجام می‌پذیرد. آسیب‌شناسی این موضوع و بحث در رابطه با مفاهیم، امکانات، ابزارها و ارائۀ تصویری از راهکارهای عملیاتی جهت بهبود وضعیت پخش داخلی و خارجی محصولات سینمای ایران، موضوع پنجمین پنل همایش خواهد بود که با حضور چهره‌های شاخص و تأثیرگذار داخلی در بازار سینمای ایران و همچنین متخصصان بین‌المللی برگزار خواهد گردید.
پنل ششم) جامعه و تکنولوژی: تأثیرات و تحولات
به رغم تمامی تحولات ایجاد شده در سویه‌های مختلف سینما در عصر دیجیتال از قلمروی مفهومی گرفته تا ابزارها و ظهور فناور‌ی های نوین، نمی‌توان از تأثیرات این هنر- صنعت به عنوان یک کالای فرهنگی و یک رسانۀ ارتباطی در گستره‌های مختلف اجتماعی غافل بود. به بیان دیگر با ظهور عصر دیجیتال شاهد گفتمانی نو در سینما و متأثر از آن در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی بوده‌ایم. واپسین پنل همایش بین‌المللی سینما در عصر دیجیتال موضوع جامعه و فرهنگ در آینۀ سینما را به حضور برجسته‌ترین صاحب‌نظران این حوزه به بحث و تبادل نظر خواهد گذاشت.
گارگاه اول:
این کارگاه در نظر دارد با توجه به تحولات و تجربیات روز در عرصه‌های مختلف داستان‌گویی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و به طور مشخص اشکال قصه‌گویی تعاملی، ضمن مروری بر نمونه تجربیات سینمای جهان در این حوزه، به تطبیق عملی آن با یک مثال سینمایی بپردازد. این که چگونه سینما می‌تواند با درنوردین دیوار فرضی میان پردۀ نمایش و مخاطب، الگوهای جدیدی از تعامل و همراهی مخاطب خود را تجربه نماید، از جمله اهداف این کارگاه یک روزه خواهد بود.
کارگاه دوم:
ارائه تصویری کلی از اثر برای سازندگان به منظور روشن‌تر نمودن فرآیند تولید و البته واکنش مخاطبان، یکی از تجربیات متداول سینمای روز دنیاست. طراحی شخصیت‌ها، پلان‌ها، صحنه‌ها و سکانس‌های فیلم پیش از تولید مخصول نهایی یا اصطلاحاً طراحی کانسپت نیز روندی مشابه است که به رغم تمام کاستی‌ها در سینمای ایران شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. این کارگاه نیز بر آن است به منظور معرفی و آشنایی بیشتر مخاطبان و دست‌اندرکاران سینمای ایران با موضوع، با مروری بر تجربیات برجستۀ سینمای دنیا، نمونه‌هایی از طراحی کانسپت در سینمای ایران را به صورت عملی به نمایش گذاشته و مورد بررسی قرار دهد.