طباطبایی نژاد: بدنبال خلق شرایط عادلانه، حرفه ای و منطبق بر استانداردهای جهانی هستیم
کد مطلب : 7659

گزارش کامل نشست خبری مرکز گسترش
طباطبایی نژاد: بدنبال خلق شرایط عادلانه، حرفه ای و منطبق بر استانداردهای جهانی هستیم

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
صبح امروز، نشست خبری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد تا سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد (مدیرعامل) و مرتضی رزاق کریمی (قائم مقام و معاونت فرهنگی) ضمن تشریح فعالیت های یکسال اخیر و ترسیم آینده نزدیک، پاسخگوی خبرنگاران بخش فرهنگ و هنر رسانه های جمعی باشند.
Share/Save/Bookmark

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی، طباطبایی نژاد در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار و ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیما گفت: برگزاری این روز را برای نشست خبری خیلی مناسب نمی دانستم، به دلیل این که قصد داشتیم زمان بگذرد و به جشنواره سینماحقیقت نزدیک شویم تا شاید فضای گفت و گو در مورد اتفاقات جشنواره مناسب تر باشد.
وی افزود: حدود یک سال از حضور من در مرکز گسترش سینمای مستد و تجربی می گذرد. ما از همان ابتدا در تلاش بودیم فضایی را در حوزه سینمای مستند، داستانی، انیمیشن و سینمایی دنبال کنیم که استانداردهای معتبر جهانی را دارا باشد و شرایط عادلانه و حرفه ای را برای دریافت طرح، تولید و نظارت بر آثار پی بگیریم.
طباطبایی نژاد تاکید کرد: ما در اولین قدم شورای مستند مرکز را با حضور فرهاد ورهرام، جعفر صانعی مقدم، ارد عطارپور، علیرضا قاسم خان و مرتضی رزاق کریمی تشکیل دادیم که تا دی ماه سال گذشته، اعضای شورا پروژه های از قبل مانده را به طور مستمر بررسی کردند و ۲۲ فیلم مستند هم مصوب شد که تولید برخی از این فیلم ها به پایان رسیده است. از ابتدای سال ۹۳ نیز ۴۴ فیلم مستند با نظر اعضای شورا مصوب شده که تولید آنها نیز آغاز شده است
.




وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن نگاه سخت گیرانه تری نسبت به تولید این آثار داشتیم. طراحی ما در حوزه انیمشین این است که به فیلم های هنری توجه کرده و در واقع برای شان هنری این آثار الگوسازی مناسب داشته باشیم. به همین اعتبار برای تولید ۵ فیلم انیمیشن قرارداد بسته شده و فیلمنامه ۳ فیلم سینمایی انیمیشن هم به شورای انیمیشن تحویل گردیده تا اقدامات اولیه برای تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن به ثمر بنشیند.
طباطبایی‌نژاد با اشاره به تولید فیلم در حوزه داستانی کوتاه هم عنوان کرد: در حوزه داستانی تفکیکی بین مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان رخ داده و برخی تعهدات مرکز به انجمن محول شده؛ چرا که هدف ما در حوزه سینمای داستانی صرفا تولید اثر نیست، بلکه نگاه مان تربیت فیلمساز بلند داستانی است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۷۰ فیلمساز اول درخواست کار سینمایی کردند که تا شهریور ماه ۲۰ نفر دیگر هم به آنها اضافه می‌شوند. وجود این تعداد افراد پرانرژی برای سینما بسیار خوب است، اما همه آنها توانایی ورود به سینمای حرفه‌ای را ندارند؛ برای همین حمایت‌های مرکز گسترش برای ساخت فیلم داستانی می‌تواند کمکی به آنها باشد. مرکز تاکنون مجوز تولید ۲۰ فیلم کوتاه را گرفته که تعدادی از آنها در مرحله انعقاد قرارداد است. رویکرد ما در این بخش هم حرفه‌ای سازی افراد است.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی با اشاره به بحث پژوهش و انتشارات هم خاطرنشان کرد: آقای قاسم‌خان در معاونت پژوهش مرکز تلاش بسزایی را انجام دادند و تا به امروز ۱۴ عنوان کتاب در حوزه تألیف و ترجمه مختص سینمای مستند در حال آماده‌سازی و زیر چاپ هستند. ضمن اینکه همین دیروز درباره انتشار یک کتاب با آقای قاسم‌خان صحبت کردیم که قرار است به قلم احمد طالبی نژاد در حوزه فیلم‌های عاشورایی چاپ شود. 



وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت پژوهش برپایی کارگاه‌های آموزش و پژوهشی و تهیه فصلنامه سینماحقیقت بود که روند انتشار آن از سال‌ها پیش متوقف مانده بود، اما خوشبختانه اولین شماره آن همین چند روز پیش منتشر شد.
طباطبایی‌نژاد در ادامه به فعالیت های بین المللی مرکز گسترش سینمای مستند تجربی هم اشاره کرد و به برپایی موفق هفته فیلم مستند هند در تهران، حضور موفق برخی فیلم های مستند و کوتاه مرکز در بیش از ۴۰ جشنواره جهانی و برگزاری جشنواره مردم شناسی آسیای دور، مرکزی و خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ در تهران اشاره کرد.
مدیرعامل مرکز گسترش در خصوص بدهی‌های پروژه‌های قبلی این مرکز گفت: بدهی‌های سنواتی که از بخش‌های مدیریتی قبل به جای مانده است، یکی از بخش‌های ذاتی فعالیت‌های ماست و حذفش محال است. در حال بررسی این بدهی‌ها هستیم. برای بررسی بدهی‌ها جلساتی برگزار کردیم تا به راهکار مشترکی با فیلم‌سازان برسیم. چندی پیش نیز یک حکم حقوقی در مورد یکی از بدهکاران گرفتیم که مربوط به ضبط اموال فیلمساز بود، اما دست نگه داشتیم تا راه دیگری برای برخورد با هنرمندان پیدا کنیم. 

در ادامه این نشست، مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به طرح‌های مصوب‌شده در بخش معاونت فرهنگی و تولید مرکز تأکید کرد: ما با طراحی فرم ثبت نام اینترنتی و قرار دادن آن روی سایت مرکز کاری کردیم تا همه علاقمندان سینمای مستند، انیمیشن و داستانی از سراسر ایران فرم‌های اینترنتی را تکمیل کرده و برای تولید فیلم در مرکز اعلام آمادگی بکنند.
وی افزود: در سال گذشته، ۲۸۹ طرح مستند بجا مانده از قبل را بررسی کردیم که ۲۲ طرح تصویب شد. در سال ۹۳ نیز ۲۳۱ طرح روی سایت مرکز دریافت کردیم که تاکنون ۲۰۵ طرح از آنها مورد بررسی قرار گرفته و ۴۴ طرح نیز تصویب شده است.
رزاق کریمی خاطرنشان کرد: در بخش فیلم سینمایی اول هم تاکنون ۲۰ فیلمنامه دارای پروانه ساخت به مرکز ارجاع شده که ۱۶ فیلمنامه بررسی شده و ۴ فیلمنامه هم به تصویب رسیده و از این جمع، یک فیلم در حال تولید و ۳ فیلم هم مرحله پیش تولید هستند.
وی افزود: ۹۵ طرح انیمیشن هم به دست ما رسیده که ۵ انیمیشن سینمایی و ۹۰ فیلم کوتاه انیمیشن را شامل می‌شود.
رزاق کریمی ادامه داد: ۱۹۷ طرح داستانی کوتاه را نیز از طریق سامانه مرکز دریافت کردیم. ۱۸۷ طرح بررسی شده و ۴۰ طرح به شکل مشروط به تصویب رسیده است که حدود ۱۰ فیلم از آنها به مرحله تولید درخواهد آمد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بدهی‌های برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به مرکز گسترش پس از اظهارات طباطبایی‌نژاد مبنی بر اینکه «به دنبال برگرداندن پول‌هایی هستیم که از فیلمسازان طلب داریم» توضیح داد: در این باره آمار تمام پروژه‌هایی که از سال ۸۴ اجرایی نشده،‌ استخراج شده و با دوستان مکاتبه صورت گرفته است، اما مشکل اصلی مشکل اهالی سینماست و ما این را درک می‌کنیم، به خصوص مستندسازان و فیلمسازان کوتاه که بیشتر مغفول مانده‌اند؛ اما با این حال نباید این روند به عادت تبدیل شود.
 


در ادامه این نشست، طباطبایی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه آیا همچنان در سازمان سینمایی به عنوان مأمور از طرف سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند؟ و همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد او هم همانند ابراهیم داروغه‌زاده به صداوسیما فراخوانده شود، پاسخ داد: مأموریت من در سازمان سینمایی یک سال دیگر توسط صداوسیما تمدید شده و حداقل تا پایان سال ۹۳ مشکلی برای حضور در مرکز ندارم. البته سه سال زمان مأموریت من از سوی صداوسیما پُر شده ولی با مساعدت میران محترم صداوسیما تاکنون با حضورم در اینجا مخالفتی نشده است.
او اضافه کرد: با این حال امکان دارد همان‌طور که مأموریت آقای داروغه‌زاده در فارابی به پایان رسید، این اتفاق برای من هم رخ دهد و از طرف صداوسیما فراخوانده شوم.
طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر پیرامون وضعیت جاری پروژه سینمایی «لاله» اظهار داشت: جلساتی که من با آقای نیک‌نژاد و خانم پرتوی داشتم بر این مبنا بود که پروژه را با هزینه‌های معقول به اتمام برسانیم، اما در پایان دومین جلسه آقای نیک‌نژاد موارد به‌زعم من نامعقولی را مطرح کرد که حرف‌هایش از نظر قانونی هم بی‌وجاهت بود و به همین دلیل به نتیجه نرسیدیم!
طباطبایی‌نژاد با تأکید بر اینکه زمانی که به مرکز گسترش آمده دو ماه از توقف پروژه «لاله» می‌گذشت، ادامه داد: این‌طور نبود که در زمان مدیریت من فیلم «لاله» متوقف شود؛ چرا که به دلیل برنامه‌ریزی غلط در این پروژه، فیلمبرداری مهمترین صحنه‌های آن در پیست باقی مانده بود که شرایط لازم برای انجام آن مهیا نبود.
وی با اشاره به تعبیر حجت‌الله ایوبی –رئیس سازمان سینمایی- مبنی بر اینکه پروژه «لاله» یک موجود ناقص‌الخلقه است، اظهار کرد: نکته مهم درباره فیلم این بود که شخصیت اصلی آن به نام "لاله صدیق" وجود خارجی دارد و باید اجازه او را برای انجام کار را می گرفتیم. البته به طور شفاهی شنیده بودم که خانم صدیق مبلغی را دریافت کرده و حق مالکیت را به شرکت اسدالله نیک‌نژاد (شرکت درایو) واگذار کرده و اینکه این موضوع چقدر صحت دارد را نمی‌دانم.
او افزود: ما به دلایلی که عرض کردم به هیچ ترتیبی نتوانستیم با آقای نیک‌نژاد به توافق برسیم، لذا طبق آنچه در یکی از بندهای قرارداد ذکر شده بود، پیشنهاد تعیین حکم را به سازمان سینمایی دادم که برای این امر آقای رضاداد انتخاب شد.
طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه تمام اتومبیل‌هایی که برای این پروژه انتخاب شده بود، به سوله سازمان سینمایی در کرج منتقل شده و با مالک دفتر پروژه هم تسویه‌حساب شده است، گفت: تمام اموال مربوط به این فیلم در مرکز محافظت می‌شود و در حال حاضر آقای رضاداد بسیار دقیق و منصفانه و با رعایت وجوه عدالت، پروژه را بررسی می‌کند و منتظریم تا او اعلام نظر کند. 



وی خاطرنشان کرد: علیرضا رضاداد با شفیع آقامحمدیان و جواد شمقدری هم مذاکره کرده و دست‌خط‌هایی را جمع‌آوری کرده است. بنابراین در پایان ماجرا طبق قرارداد مکلف به اجرای نظر حَکَم هستیم و امیدوارم آقای نیک‌نژاد این بار این وظیفه قانونی خود را اجرا کند.
طباطبایی‌نژاد در ادامه این نشست خبری به برپایی حرفه ای جشنواره بین المللی سینماحقیقت اشاره کرد و توضیح داد: از این پس فیلم‌ها در سه بخش کوتاه، نیمه‌بلند و بلند تقسیم‌بندی شده و جوایز هم در همین سه بخش اهدا می‌شوند؛ یعنی نظیر همان رویکردی که جشنواره های معتبر مستند دنیا دارند و ۳ دوره اول سینماحقیقت نیز به همین شیوه برگزار شده بود.
وی ضمن اشاره به ادغام جایزه شهید آوینی با جشنواره سینماحقیقت گفت: جایزه شهید آوینی زمانی راه‌اندازی شد که سینماحقیقت وجود نداشت و به نوعی اولین جشنواره سینمای مستند ما بود که به نام شهید آوینی متبرک بود. با آمدن سینماحقیقت این برنامه به صورت دوسالانه برگزار شد و تنها اهدای جوایز آن رفع تکلیفی بود که بر دوش مدیران سینما وجود داشت؛ چرا که قرار گرفتن نام شهید و مقاومت بر روی یک جشنواره توجیه کافی برای برگزاری آن نیست. با اقدامات جدید «جایزه شهید آوینی» به صورت سالانه و بعنوان بخش ویژه جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود و یک جایزه مخصوص بهترین فیلم و یک جایزه هم برای بهترین کارگردان فیلم مستند با موضوع مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.
ما ۳ جایزه نیز مختص به فیلم‌های شهری داریم که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اهداء می‌شود. ۳ فیلم نیز در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی انتخاب و مورد تقدیر واقع می‌شوند. ضمن اینکه امسال سینمای مستند اصفهان مورد توجه سینماحقیقت است. بخش‌ فیلم های مستند مردم‌شناسی جشنواره تالین استونی و فیلم‌های مستند ژاپن هم از دیگر بخش‌های جشنواره سینماحقیقت است.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد که قرار بوده بودجه این مرکز برای حمایت از فیلم‌های سینمایی اول پنج میلیارد تومان باشد، اما به دلیل اینکه فعلا فقط سه و نیم میلیارد تومان اختصاص داده شده، احتمال دارد که از نظر کمی در مشارکت و حمایت از فیلم‌ها تغییراتی صورت گیرد.
وی در پایان، در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی از مسئولان سابق مرکز گسترش در پروژه سینمایی لاله مبالغی را به عناوین مختلف دریافت کرده‌اند و اینکه از فروش ماشین‌های مربوط به فیلم «لاله» می‌توان مبالغ زیادی را بدست آورد، بیان کرد: درباره اینکه مسئولان این مرکز پولی گرفته باشند، سندی ندارم و این صحبت‌ها فقط در حد همان شنیده‌ها است؛ اما درباره ماشین‌ها باید بگویم آن‌ها قابل فروش نیستند، چون نمی‌توانیم هیچ کدام از آن‌ها را از پیست خارج کنیم و قرار هم بوده که این ماشین ها پس از فیلمبرداری به فدراسیون اتومبیل‌رانی اهدا شوند؛ ضمن اینکه گران‌ترین ماشین خریداری شده در این پروژه ۸۰ میلیون تومان است که به دلیل عدم امکان شماره گذاری آن، به پارکینگی در قشم انتقال یافته است. 
*گزارش تصویری مرتبط

اخبار مرتبط:
خبرگزاری ایسنا: مدت ماموریت‌ یک مدیر سینمایی تا حواشی ادامه‌دار "لاله" 

خبرگزاری فارس: طباطبایی نژاد: حکمیت پروژه «لاله» به رضاداد واگذار شده است 

خبرگزاری ایرنا: ماشین های پروژه لاله بخش کوچکی از هزینه ۷ میلیاردی است 

خبرگزاری مهر: طباطبایی نژاد: نمایش فیلم با موضوع شهید آوینی برکت جشنواره است


خبرگزاری ایلنا: فیلم لاله موجود ناقص‌الخلقه‌ی بدون پول است/ پروژه‌های مرکز گسترش مشکل مالی دارند 

خبرگزاری تسنیم: «لاله» منتظر حکم رضاداد است 

پایگاه خبری سینماپرس: طباطبایی نژاد: هدفمان تربیت فیلمسازان بلند داستانی است/ در صورت توافق تولید «لاله» ادامه پیدا می کند 

پایگاه خبری هنر نیوز: طباطبایی نژاد: با نیک نژاد به نتیجه نرسیدیم «لاله» روی دستمان ماند!


خبرگزاری پانا: لاله موجودی ناقص الخلقه بود/۷ میلیارد برای لاله هزینه شد 

خبرگزاری آنا: بدهکاران سه گانه و بن بست «لاله»