کاش از بخش مستند فیلم فجر بیشتر استقبال می‌شد
کد مطلب : 13898

تهیه کننده مستند «دلبند» در نشست این فیلم مطرح کرد:
کاش از بخش مستند فیلم فجر بیشتر استقبال می‌شد

تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
الهه نوبخت گفت: کاش از بخش مستند فیلم فجر بیشتر استقبال می‌شد، هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم و می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، نشست خبری مستند «دلبند» با حضور یاسر طالبی(کارگردان)، الهه نوبخت (تهیه‌کننده)، اکبر رستگار (آهنگساز)، فرزانه فتحی (نویسنده متن سرگذشت)، میثاق مدانلو (صدابردار) و با اجرای حمید مدقق در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
یاسر طالبی درباره اینکه محل اصلی روستایی که در فیلم «دلبند» دیده می‌شود در کدام شهر قرار دارد گفت: اسم این منطقه‌ چراگاه اوپرت است که در ارتفاع البرز و مرز بین استان مازندران و سمنان قرار دارد.
الهه نوبخت تهیه کننده این فیلم مستند هم گفت: کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند می‌شد، هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم و می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود، اما کاش به این بخش توجه بیشتری می‌شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه مستند «دلبند» در فضای بین‌المللی توانسته توجهات بسیاری را به خود جلب کند، گفت: مخاطب خارج از ایران خطه‌ای از کشور را در این مستند مشاهده می‌کند که تا کنون کمتر با آن مواجه شده‌ است، زیرا کارگردانان ما در سینمای داستانی معمولاً چهره‌ای سخت و تیره از ایران نشان می‌دهند، به همین دلیل این فیلم با تصورات آنها از ایران متضاد است.
نوبخت در ادامه درباره چگونگی پذیرش تهیه کنندگی این مستند اظهار کرد: زمانی که کارگردان سوژه دلبند را با من مطرح کرد، بسیار متعجب شدم که چطور یک مادر ۸۰ ساله با این همه گاو به تنهایی در ارتفاعات زندگی می کند. پی بردم که فیلم فضای بین‌المللی دارد چون در فضای بین‌المللی به جامعه‌ای که مرد سالار نباشد، توجه دارند به ویژه اگر درباره زندگی زنی باشد که مردانه‌تر از مرد‌ها زندگی می کند.
فتحی درباره نویسندگی در مستند «دلبند» گفت: وقتی قرار شد ۸۰ سال از زندگی این زن نوشته شود، کار من این بود که شناسه‌های اصلی این زن را بنویسم. همزمان هم با سوژه آشنا شدم و زندگی واقعی او را دیدم. من از زمانی که با خانم فیروزه همراه شدم،‌ جزئیات زندگی‌اش را با زبان خودش نوشتم.
طالبی درباره فیلمبرداری «دلبند» توضیح داد: ما حدود دو سال فیلم‌برداری داشتیم و یک‌سال هم مرحله پیش از تولید زمان برد. به جرات می‌توانم بگویم، فیروزه به شدت زنی سخت است و ما به تدریج توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به هر حال شما فیروزه را دیدید، شخصیتی که بسیار آدم معمولی است اما در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. من همیشه از بیان قصه این آدم های معمولی که در موقعیت ویژه قرار می‌گیرند، استقبال می‌کنم.
در ادامه این نشست یاسر طالبی درباره جایگاه سینمای مستند تاکید کرد: به جرات می توان بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی است. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات‌وحش می‌شناسند.
وی در خصوص نام فیلم توضیح داد: ما به این نتیجه رسیدیم از دلبستگی به حیوانات و طبیعت شخصیت فیروزه استفاده کنیم و اسم فیلم را «دلبند» بگذاریم.
الهه نوبخت هم در ادامه صحبت‌هایش به گردش مالی در سینمای مستند اشاره کرد و درباره تفاوت جشنواره فجر با جشنواره‌های جهانی گفت: در جشنواره «ایدفا» که مهم‌ترین جشنواره مستند دنیاست و بلیت‌هایش به طور کامل به فروش می‌رود و مردم عادی آن‌ها را می‌خرند؛ حدوداً ۱۲ هزار یورو پول بلیت‌های ۵ اکران ما در این جشنواره شد. ما در ایران باید به جریان اقتصادی فیلم‌ها کمک کنیم و انتظار می‌رود از دل این جشنواره یک گفتمان بین صاحبان آثار و اصحاب رسانه شکل بگیرد. صاحبان آثار پردیس «چارسو» هستند و اهالی رسانه در پردیس ملت، امیدوارم به زودی یک کاخ جشنواره داشته باشیم تا بتوانیم فیلم‌ها را کنار هم ببینیم. ما با استانداردهای دنیا بسیار فاصله داریم. با داشتن تنها یک نمایش آنهم در جشنواره آلمان،‌ ما در برلین پذیرفته شدیم و تنها نماینده ایران در این جشنواره هستیم. البته فکر می‌کنم در بخش تجربی هم فیلمی به تهیه‌کنندگی آقای برزگر حضور دارد.
در مستند «دلبند» از موسیقی‌ها و ترانه‌های محلی مازندرانی استفاده شده است که خواننده این ترانه‌ها مادر اکبر رستگاری آهنگساز این مستند در این نشست حضور داشت.
در پایان این نشست یاسر طالبی کارگردان این مستند از ساخت یک فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی الهه نوبخت به عنوان کار بعدی‌اش خبر داد.