اکران «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در عراق و لبنان
کد مطلب : 12746

مرتضی شعبانی در نشست خبری جشنواره فیلم فجر خبر داد:
اکران «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در عراق و لبنان

تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
مرتضی شعبانی گفت: نخستین اکران‌های عمومی «زنانی با گوشواره های باروتی» در لبنان و عراق خواهد بود. در ایران هم اگر دوستان کمک کنند، به طور حتم اکران عمومی خواهیم داشت.
Share/Save/Bookmark
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی"، نشست پرسش و پاسخ فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» با حضور رضا فرهمند؛ کارگردان، مرتضی شعبانی؛ تهیه‌کننده، مصطفی سیفی؛ پژوهشگر و تصویربردار، حسن مهدوی؛ صداگذار، کیومرث محمدچناری؛ صدابردار، فاطمه بنیادی و حبیب حنایی؛ تدوین‌گر، سیف علی؛ مترجم، نورالحلی؛ خبرنگار عراقی حاضر در فیلم با اجرای محمود گبرلو عصر روز شنبه بیست‌ویکم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
فرهمند در ابتدای این نشست با بیان اینکه «زنانی با گوشواره های باروتی» به شدت به کار شما خبرنگاران نزدیک است، بیان کرد: خبرنگاران بیش از هرکسی می‌توانند با این فیلم همذات پنداری کنند. این فیلم روایت‌گر بخشی از ماجرای داعش است که مغفول مانده چرا که هیچ فیلمی به خانواده‌ داعشی‌ها نپرداخته است.
نورالحلی؛ گزارشگر فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره حضور در این فیلم گفت: من خبرنگار هستم و قبل از این فیلم تجربه بازیگری نداشتم. همه آنچه که در فیلم دیدید واقعیت است و هیچ بازی صورت نگرفته است. این واقعیتی است که در جریان است و شما خبرنگاران باید این واقعیت‌ها را انعکاس دهید.
بنیادی تدوینگر فیلم هم گفت: این فیلم با پایانش آغاز می‌شود. امیدوارم با دیدن این فیلم برای مخاطبان سوال ایجاد شود.
در ادامه فرهمند گفت: این فیلم اولین تجربه جنگی من است. پیش فرض‌مان این بود که فیلم را با یک خبرنگار آقا کار کنیم. در محل اقامت خبرنگاران در عراق با خانم نورالحلی دیدار و گفتگو کردیم و همکاری ما فردای آن روز شروع شد. سرعت جنگ در عراق به شدت بالا بود و ما سریعا فیلمبرداری را شروع کردیم.
شعبانی؛ تهیه کننده فیلم هم اظهار کرد: من از قبل با آقای فرهمند آشنا بودم و نوع نگاهش به مقوله جنگ را که نگاهی تاریخی است دوست داشتم. با نگاه انسانی که او داشت مطمئن بودیم که کاری متفاوت ارائه خواهد شد. انگیزه مهمترین دلیل ساخته شدن این فیلم بود. این فیلم تفاوتی اساسی دارد و در آن روی دیگری از داعش را شاهد هستیم.
فرهمند گفت: ۹۸ درصد از ظرفیت راش‌ها استفاده شد و ما در طول فیلمبرداری بیراهه نرفتیم. فیلمبرداری‌ها آگاهانه بود و تقریبا راش غیرقابل استفاده‌ای نداریم.
در ادامه این نشست مصیب حنایی درباره تدوین فیلم گفت: ما تکلیف‌مان را می‌دانستیم و بر اساس خط کلی داستان پیش رفتیم. کلیات همان بود که در ابتدا صحبت کردیم و تنها در جزییات تغییراتی ایجاد کردیم.
حسن مهدوی؛ صداگذار فیلم هم گفت: من فیلم‌های جنگی زیادی کار کرده‌ام و تمام صداهایی که در فیلم می‌شنوید، صداهایی است که صدابردارمان گرفت و من از آن‌ها استفاده کردم. آقای چناری در طول فیلمبرداری بخشی از شنوایی گوش چپش‌ را از دست داد و من به شجاعت‌اش تبریک می‌گویم.
کیومرث چناری؛ درباره صدابرداری این فیلم توضیح داد: صدابرداری در جنگ بسیارعجیب است و من تجربه صدابرداری در جنگ را نداشتم. اگر صدایی را از دست می‌دادیم، امکان شکار دوباره‌اش نبود. تیرهای سرگردان بسیار زیاد است و همیشه صدا در محیط وجود دارد و این موضوع کار را مشکل می‌کرد.
فرهمند گفت: یکی از کارهای قبلی من «کودکی فراموش شده» درباره کودکان و مهاجرین سوری بود. در آن فیلم حرف‌های ناراحت‌کننده زیادی از کودکان شنیدم. پتانسیل اصلی ساخته شدن این فیلم به آن تجربه بازمی‌گردد. زمانی که وارد فیلمبرداری این کار شدم به همکارانم گفتم باید تلاش و تمرکز کنیم و به بهترین نحو ممکن کارمان را انجام دهیم.
شعبانی درباره اکران فیلم گفت: اولین اکران‌های عمومی ما در لبنان و عراق خواهد بود. در ایران هم اگر دوستان کمک کنند، به طور حتم اکران عمومی خواهیم داشت.