حمید نجفی‌راد: در سینمای مستند تدوین‌گر متخصص کم داریم
کد مطلب : 12520

حمید نجفی‌راد: در سینمای مستند تدوین‌گر متخصص کم داریم

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۸
حمید نجفی‌راد که تدوین چهار فیلم مستند بخش مسابقه ملی یازدهمین جشنواره سینماحقیقت را برعهده دارد، معتقد است که در سینمای مستند، اصولا تدوین‌گر متخصص به معنای واقعی بسیار کم داریم.
Share/Save/Bookmark
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، نجفی‌راد درباره‌ی شروع فعالیت‌های خود در زمینه تدوین فیلم‌های مستند گفت: از سال ۱۳۸۰ وارد حوزه تدوین شدم و بیشتر به سراغ تدوین فیلم‌های مستند می‌رفتم؛ چرا که این حوزه را بیشتر دوست دارم. علی‌رغم این که تجربه تدوین فیلم کوتاه و بلند را هم دارم، اما جذاب‌ترین نوع تدوین برای من تدوین فیلم‌های مستند است؛ کاری که بسیار دشوار است و بارها عهد بسته‌ام دیگر انجامش ندهم، اما باز هم عهد خود را شکسته و مغلوب جذابیت‌های فیلم مستند شده‌ام.
این تدوین‌گر سینما پیرامون تفاوت میان تدوین فیلم‌های مستند و کوتاه با یک فیلم بلند سینمایی اظهار کرد: این مسئله کاملا حسی است. من ۴ فیلم در جشنواره سینماحقیقت دارم که به هرحال این فیلم‌ها نتیجه دو سال کار مداوم است. در حال حاضر مشغول هیچ کاری نیستم، چرا که تدوین فیلم مستند به دلیل محدودیت زمان و دشواری‌هایی که داشت، باعث شد بیش از حد خسته شوم، اما در همین مسیر کاری و خستگی‌ها، وقتی یک پروژه خوب معرفی می‌شود و آن را دوست دارم، در واقع تسلیم تدوین می‌شوم و کار می‌کنم.
نجفی‌راد درباره‌ی فیلم‌هایی که با تدوین او در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آید، عنوان کرد: «هاسوخته» به کارگردانی لیلا امینی، «در جستجوی فریده» ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی، «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله‌کرم رضایی‌زاده و «پریدن از دیوار آتش» ساخته محمد صنگوری، از جمله فیلم‌های من در این دوره از جشنواره سینماحقیقت است. البته میان همه این فیلم‌ها تفاوتی نمی‌بینم، چون هر کدام در موقعیت و محتوا، فیلم‌های خوبی هستند که امیدوارم نتیجه خوبی هم در جشنواره بدست آورند.
این تدوین‌گر سینمای مستند با اشاره به اینکه بسیاری از مستندسازان ترجیح می‌دهند فیلم‌هایشان را شخصاً تدوین کنند، گفت: در هر صورت تدوین حرفه‌ای است که نیازمند تخصص است. عموماً به خاطر مسائل هزینه‌ای و وسواس‌هایی که برخی کارگردانان روی فیلم‌های خود دارند، ترجیح می‌دهند تدوین را خودشان انجام دهند.
وی در ادامه افزود: من تجربه کارگردانی فیلم کوتاه داستانی دارم و اتفاقاً خودم هم تدوین آن را انجام دادم، اما در کنار تدوین فیلم، از برخی دوستان تدوین‌گر مشاوره گرفتم. اصولاً وقتی خود شما کاری انجام می‌دهید که همه فکر و ذهن شما از زمان فیلمبرداری درگیر آن بوده، قطعاً یک سری مسائل به چشم شما دیده نمی‌شود.
به گفته نجفی‌راد، یک تدوین خوب از بیرون فیلم وارد می‌شود و تدوین‌گر می‌تواند بسیاری از مسائل را از دور ببیند. از طرفی بدون اینکه وسواس روی راش‌ها داشته باشد، می‌تواند برخی سکانس‌ها را کنار بگذارد و فیلم را به نتیجه برساند. متاسفانه در سینمای مستند، اصولاً تدوین‌گر متخصص به معنای واقعی بسیار کم داریم.
او در ادامه بیان کرد: حدود ۱۸ سال است که ۲۰۰ فیلم مونتاژ کرده‌ام. در هر صورت تجربه فیلم مستند به من می‌گوید که تدوین‌گر فیلم مستند بودن، نیاز به یک آدم کامل و پیچیده‌ای دارد که در شرایط کنونی وجود ندارد؛ چرا که یک تدوین‌گر باید صبور باشد، باید بنشیند و یک جریان فکری را با چند تصویر مونتاژ کند و از طرفی تدوین مستند نیاز به یک فیلمنامه‌نویس دارد. فیلم مستند روی میز تدوین دوباره کارگردانی و فیلمنامه آن دوباره نوشته می‌شود. به همین دلیل است که کارگردانان دوست دارند به نوعی خودشان تدوین فیلم را هم بر عهده بگیرند. یک فیلم مستند با همه پیچیدگی‌هایش باید به یک تدوین‌گر متخصص فیلم مستند سپرده شود تا نتیجه بهتری از پایان کار بدست آید.
این تدوین‌گر با سابقه سینمای مستند درباره‌ی برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت گفت: از دومین دوره جشنواره سینماحقیقت، با این جشنواره همراه بوده‌ام و در آن فیلم داشته‌ام. جشنواره مکانی برای حرف زدن و دیدن آثار و یاد دادن و یاد گرفتن است؛ فارغ از اینکه نتیجه یک فیلم چه خواهد شد و آیا فیلم ما جایزه خواهد گرفت یا خیر؟ نقد من به کسانی است که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند تا جایزه بگیرند. این باعث می‌شود آن لذتی که باید و شاید را از جشنواره نبریم. به هرحال خوشحالم که سینمای مستند در سینماحقیقت دیده می‌شود تا فراموش نشود.